Hejsan, jag undrar ifall ni fick någon klarhet i hur vreden fungerar? Jag undrar nämligen samma sak då jag har samma eller liknande modell med samma placering av vred (min är en Tirolia FH 76.2) och jag har trots mycket sökande inte kunnat hittat någon information. Det skulle betyda mycket att få hjälp av någon som vet.
Hej, nej tyvärr inte. Önskar att jag kunde vara till någon hjälp.B babero skrev:Hejsan, jag undrar ifall ni fick någon klarhet i hur vreden fungerar? Jag undrar nämligen samma sak då jag har samma eller liknande modell med samma placering av vred (min är en Tirolia FH 76.2) och jag har trots mycket sökande inte kunnat hittat någon information. Det skulle betyda mycket att få hjälp av någon som vet.
Om du öppnar luckorna så det syns vad som finns bakom Tar ett foto, kan det gå att jämnföra med vedspisen på mitt torp. Finns det något vred på uppsidan mot väggen med kanske ett Ö eller S.på.B babero skrev:Hejsan, jag undrar ifall ni fick någon klarhet i hur vreden fungerar? Jag undrar nämligen samma sak då jag har samma eller liknande modell med samma placering av vred (min är en Tirolia FH 76.2) och jag har trots mycket sökande inte kunnat hittat någon information. Det skulle betyda mycket att få hjälp av någon som vet.
Jag har inget vred eller reglage med text på, men jag tog tog några bilder som jag ska försöka bifoga. På mina bilder vet jag att nr 1 skakar ner askan i asklådan. Nr 2 vet jag inte vad den gör. Jag tror att nr 3 är startspjället - när man drar i den öppnas en lucka dit jag ritat strecket. Nr 4 har jag läst mig till ska vara någon slags luftregulator(?)J jonaserik skrev:
Bästa svaret
När du ändrar nr 2 är det något som rör sig i brännkamaren eller innanför luckan. På min spis är det som öppningar på delar i framkant bakom luckan, det är för att justera primärluft till elden. Den nedre vedet är säkert för att få in sekundärluft, som ska dra underifrån upp mot glöden. Nr 3 är med säkerhet att strypa på utgående rökgaser så elden lugnar ner sig, Öppnas fullt vid upptändning och stängs lite när det har tagits sig bra. Det är liksom lika på ett rökrör från en vedpanna, för att få en rätt temp ut på rökgaserna.
Ska inte vara för höga, då blir kajorna bara glada, samt att veden brinner ut för fort. Nu finns det ingen rökgastermometer ( har ingen själv ) på din spis och svårt få dit en. Den ska då sitta rakt in i skorstenen ca 25 cm upp. Går att få dit, men kan vara lite överkurs på det. Det är en termometer i ugnsluckan och håll lite koll på den, ca 200 - 250 C kan vara lagom. Sticker den iväg på 300 C, så är det bra fart på elden och kan strypas ner med nr 3.
Ska inte vara för höga, då blir kajorna bara glada, samt att veden brinner ut för fort. Nu finns det ingen rökgastermometer ( har ingen själv ) på din spis och svårt få dit en. Den ska då sitta rakt in i skorstenen ca 25 cm upp. Går att få dit, men kan vara lite överkurs på det. Det är en termometer i ugnsluckan och håll lite koll på den, ca 200 - 250 C kan vara lagom. Sticker den iväg på 300 C, så är det bra fart på elden och kan strypas ner med nr 3.
Du ska ha ett stort tack för denna beskrivning, det är mig (och trådskaparen) till stor hjälp!J jonaserik skrev:När du ändrar nr 2 är det något som rör sig i brännkamaren eller innanför luckan. På min spis är det som öppningar på delar i framkant bakom luckan, det är för att justera primärluft till elden. Den nedre vedet är säkert för att få in sekundärluft, som ska dra underifrån upp mot glöden. Nr 3 är med säkerhet att strypa på utgående rökgaser så elden lugnar ner sig, Öppnas fullt vid upptändning och stängs lite när det har tagits sig bra. Det är liksom lika på ett rökrör från en vedpanna, för att få en rätt temp ut på rökgaserna.
En inte helt orelaterad fråga: hur brukar du starta en brasa i din spis?B babero skrev:
Min sambo brukar ställa en del av tändveden. Jag gissar att det på så sätt blir kortare väg för röken att ta sig mot sotluckan och skapar någon sorts 'skorstenseffekt' 😉?
Jag är själv som är mer av en nybörjare i sammanhanget, och inte gärna går utanför boxen, staplar den luftigt men endast horisontellt. Det brukar funka men någon gång märker jag att det kan vara lite svårstartat.
Hej!A Alexan skrev:En inte helt orelaterad fråga: hur brukar du starta en brasa i din spis?
Min sambo brukar ställa en del av tändveden. Jag gissar att det på så sätt blir kortare väg för röken att ta sig mot sotluckan och skapar någon sorts 'skorstenseffekt' 😉?
Jag är själv som är mer av en nybörjare i sammanhanget, och inte gärna går utanför boxen, staplar den luftigt men endast horisontellt. Det brukar funka men någon gång märker jag att det kan vara lite svårstartat.
Först och främst vill jag be om ursäkt för att svaret har dröjt.
Jag är själv ingen expert på hur man ska göra så jag har testat mig fram. Jag lägger två mindre klyvda vedträn i botten, och över det lägger jag en näve med småstickor och krafs som blir kvar längst ner i vedlåren - torr bark från veden etc. Sen brukar jag ställa några fint huggna bitar med tändved över detta (lite snett uppåt så att det blir som ett litet tak över stickorna) och så tänder jag på högen med småstickor och barken. Jag har aldrig haft problem med att få igång elden när jag gjort på detta sätt.
Det kanske finns bättre och mer korrekta sätt att göra det på, men detta har fungerat bra för
mig 😊
God fortsättning!
Ingen fara, tack för att du tog dig tid att svara. Det låter som ett bra sätt att tända på och utan tidningspapper 👏. När du säger att du ställer stickorna, är det typ som ett "snedtak" då 😊?B babero skrev:Hej!
Först och främst vill jag be om ursäkt för att svaret har dröjt.
Jag är själv ingen expert på hur man ska göra så jag har testat mig fram. Jag lägger två mindre klyvda vedträn i botten, och över det lägger jag en näve med småstickor och krafs som blir kvar längst ner i vedlåren - torr bark från veden etc. Sen brukar jag ställa några fint huggna bitar med tändved över detta (lite snett uppåt så att det blir som ett litet tak över stickorna) och så tänder jag på högen med småstickor och barken. Jag har aldrig haft problem med att få igång elden när jag gjort på detta sätt.
Det kanske finns bättre och mer korrekta sätt att göra det på, men detta har fungerat bra för
mig 😊
God fortsättning!
God fortsättning!
Ser ut som våran Tirolia spis fast våran är svart.
1 är för att skaka rent rastret
2 Sekundär lufttillförsel.
3 Spjäll för tändning , röken går då direkt ut istället för runt ugnen. Bara öppet vid tändning.
4 Där ställer du draget , vi brukar ha samma inställning för det mesta.
Vi har efter sotarens rek en bädd av eldfast lera på det flata området. och även skydd
för stenen längst in ( då vi lägger in veden )
Om du tar bort lådan längst ned ska det sitta en dekal med ugnens uppgifter längst ned.
Vi har eldat väldigt mycket i denna i över två decennier.
1 är för att skaka rent rastret
2 Sekundär lufttillförsel.
3 Spjäll för tändning , röken går då direkt ut istället för runt ugnen. Bara öppet vid tändning.
4 Där ställer du draget , vi brukar ha samma inställning för det mesta.
Vi har efter sotarens rek en bädd av eldfast lera på det flata området. och även skydd
för stenen längst in ( då vi lägger in veden )
Om du tar bort lådan längst ned ska det sitta en dekal med ugnens uppgifter längst ned.
Vi har eldat väldigt mycket i denna i över två decennier.
Redigerat:
Detta har vi aldrig gjort , papper sen några stickor liggande på det. Och liteA Alexan skrev:
ved ovanpå det. Du kan dra av den rektangulära luckan under spisluckan ,
under den sitter en mindre fyrkantig som du kan ta bort och dra ur aska själv.
Vi har tempmätare i ugnsluckans glas.
Vi har en kanalfläkt ovanför spisen som cirkulerar ut varmluften runt i huset.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Alla sätt som funkar är ju bra. Jag har sett och öppnat luckan men inte förstått funktionen förrän nu, tack 😊. Vi har också en fläkt på toppen och öppen ugnslucka när vi eldar.galento skrev:
Detta har vi aldrig gjort , papper sen några stickor liggande på det. Och lite
ved ovanpå det. Du kan dra av den rektangulära luckan under spisluckan ,
under den sitter en mindre fyrkantig som du kan ta bort och dra ur aska själv.
Vi har tempmätare i ugnsluckans glas.
Vi har en kanalfläkt ovanför spisen som cirkulerar ut varmluften runt i huset.