Byggahus.se
Installerade solceller i maj 2020 på bästa läge ekonomibyggnad, helkund hos Eon. Båda köper och säljer överskottet till dem. Min fråga lyder, hur kan det vara möjligt att som i tisdags den 12 januari då solen sken perfekt under ett antal timmar på eftermiddagen, vindstilla, sålde jag endast en 0,68 kilowatttimme till Eon. Kan det vara något fel på min anläggning? Inget snö på solcellerna eller skuggning. Är novis på detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Toprunner och 1 till
  • Laddar…
Huset kanske förbrukade resten?
 
  • Gilla
Birgitta64 och 7 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Huset kanske förbrukade resten?
Kan jag på något vis se hur mycket jag förbrukat under den eftermiddagen? Jag kan se den totala förbrukningen den dagen först dagen efter som det är nu, det ser jag i appen.
 
  • Gilla
Magnus.F
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Kan jag på något vis se hur mycket jag förbrukat under den eftermiddagen? Jag kan se den totala förbrukningen den dagen först dagen efter som det är nu, det ser jag i appen.
har du ingen app där du kan följa i realtid produktion och förbrukning?

vi installerade också solceller förra året. Växelriktaren är från Huawei och de har en egen app för detta som medföljde.

Annars finns tredjeparts appar som går att använda
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
har du ingen app där du kan följa i realtid produktion och förbrukning?

vi installerade också solceller förra året. Växelriktaren är från Huawei och de har en egen app för detta som medföljde.

Annars finns tredjeparts appar som går att använda
Tack för svaret, nej har ingen app som jag kan följa i realtid, ska ta reda på hur jag skaffar det, vore utmärkt bra att ha!
 
  • Gilla
mjornell
  • Laddar…
Hur många kW är panelerna på totalt?
Du skrivet bästa läge så jag antar att det är åt söder, men vad är vinkeln?
Vindstilla kan vara en nackdel då panelerna levererar mer ju svalare dom är.

Solen är så lågt på himlen den här årstiden så dels brukar vinkeln bli alltför dålig samt så är solen uppe väldigt kort tid.

Såhär producerar min anläggning 1 januari - 15 januari så du har någon referens att jämföra med.
Söderläge, 17 graders lutning, totaleffekt på paneler är 6,2 kW

Stolpdiagram över solenergiproduktion och -konsumtion för januari, med markeringar för olika energiflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GunnarF och 4 till
  • Laddar…
Birgitta64,

Vad är det för fabrikat på växelriktaren? En växelriktare brukar ladda upp data till växelriktartillverkarens portal och där kan man då logga in och se vad växelriktaren har producerat, i stort sett var 5:e minut. Varje dag, varje månad och för året. Man kan nog också gå till växelriktaren och knappa på den och få fram värden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Friholt och 1 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Hur många kW är panelerna på totalt?
Du skrivet bästa läge så jag antar att det är åt söder, men vad är vinkeln?
Vindstilla kan vara en nackdel då panelerna levererar mer ju svalare dom är.

Solen är så lågt på himlen den här årstiden så dels brukar vinkeln bli alltför dålig samt så är solen uppe väldigt kort tid.

Såhär producerar min anläggning 1 januari - 15 januari så du har någon referens att jämföra med.
Söderläge, 17 graders lutning, totaleffekt på paneler är 6,2 kW

[bild]
Tack, jag har antagligen haft en egenförbrukning som ätit upp produktionen. Din bild gör att jag tror mig förstå lite bättre. Jag har 45 paneler, 13,9 kW och 36 graders lutning, installationen gjordes av en entreprenör anlitad av Eon.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nog för att det är Stockholm men det lär vara kring samma procent i hela Sverige. "Min" anläggning toppar på 1,8MWh per dag som max. Nu i januari har jag 0.8kWh den 13:e, november till början av mars är bara att glömma produktionsmässigt. (Bilden tagen från någonstans på internet som jag inte kommer ihåg.)

Stapeldiagram över energiproduktion från solceller i Stockholm månadsvis, med toppar under sommarmånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Birgitta64,

Vad är det för fabrikat på växelriktaren? En växelriktare brukar ladda upp data till växelriktartillverkarens portal och där kan man då logga in och se vad växelriktaren har producerat, i stort sett var 5:e minut. Varje dag, varje månad och för året. Man kan nog också gå till växelriktaren och knappa på den och få fram värden.
Nu har jag den i telefonen: Fronius AT Energy Profiling, man kan se timme för timme direkt, men när jag jämför med Eon:s appen så stämmer det inte överens. Hur ska jag tänka nu? Jag känner mig så okunnig, är inne på ett område jag inte behärskar.
A Arnodt skrev:
Birgitta64,

Vad är det för fabrikat på växelriktaren? En växelriktare brukar ladda upp data till växelriktartillverkarens portal och där kan man då logga in och se vad växelriktaren har producerat, i stort sett var 5:e minut. Varje dag, varje månad och för året. Man kan nog också gå till växelriktaren och knappa på den och få fram värden.
 
Din totala förbrukning är vad Fronius säger att du producerat plus vad Eon säger att du köpt minus vad Eon säger att du sålt.
Din egenförbrukning är vad Fronius säger att producerat minus vad Eon säger att du sålt.
 
  • Gilla
eJuniperus och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
"Min" anläggning toppar på 1,8MWh per dag som max.
Oj, då måste du ha ett mindre kärnkraftverk där. :surprised:
Själv kommer jag knappt upp i 0,9MWh på en hel månad mitt i sommaren ;)
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 9 till
  • Laddar…
Solpaneler på ett hus med låg sol i trädbevuxen miljö, vilket påverkar produktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en anläggning på 10 Mwh sålde inte något igår produktionen är låg nu när solen står lågt. Men angående din fråga så kan du se konsumtionen per timme på Eons app om du klickar dig fram via vecka och sedan dag, men tyvärr är det inte möjligt förrän dagen efter.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Intressant, vilket pris får Ni vid försäljning av elen och vad får Ni betala för förbrukningen
Är det skatt eller andra avgifter på sålcd El

Ursäkta offtopic
 
D Dixies skrev:
[bild]
Har en anläggning på 10 Mwh sålde inte något igår produktionen är låg nu när solen står lågt. Men angående din fråga så kan du se konsumtionen per timme på Eons app om du klickar dig fram via vecka och sedan dag, men tyvärr är det inte möjligt förrän dagen efter.
Om det gäller panelerna på bilden så är det INTE 10 MW, utan 10 kW. Försök oxå skilja på energi och effekt.
 
  • Gilla
antett och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.