Byggahus.se
A
O Odi et Amo skrev:
Förstår inte vad du syftar på?
Illa!
Lagar regler och stadgar i all ära men målet måste ju vara att ingen skadas pga felaktigt utfört arbet?
 
electroluxaren skrev:
Illa!
Lagar regler och stadgar i all ära men målet måste ju vara att ingen skadas pga felaktigt utfört arbet?
Sannolikheten för skada på kropp och hälsa på grund av ett trinettkök är nog minimal. Risken för stroke på grund av stress när man försöker följa reglerna är större.
 
  • Haha
  • Gilla
Rolf.Stroem och 2 till
  • Laddar…
A
G Goodfidelity skrev:
Sannolikheten för skada på kropp och hälsa på grund av ett trinettkök är nog minimal. Risken för stroke på grund av stress när man försöker följa reglerna är större.
Den riskanalyser vill jag se!
 
electroluxaren skrev:
Den riskanalyser vill jag se!
Empiri.
 
A
G Goodfidelity skrev:
Empiri.
Då vill jag nog se referenserna, LHS duger inte
 
electroluxaren skrev:
Då vill jag nog se referenserna, LHS duger inte
haha. ja. nu är det ju min tråd och det är inte så relevant för mig med riskanalyser på trinettkök. trådens tema är vad som är möjligt att genomföra och resten lämnas gärna därhän.
 
G Goodfidelity skrev:
Tack för svaret!
Jag tror det kan vara möjligt med en liknande lösning, man kan nog göra det snyggt också med lite vilja. Om man hittar ett handfat som ser bra ut och har avlastningsyta stor nog för ett diskställ så är mycket gjort.

Hur ofta lagade du mat, med tanke på att taket tog skada av fukttillskottet?

Eftersom utrymmet är i direkt anslutning till badrummet så tänkte jag att luftomsättningen på badrummet måste vara så stor att det drar ut även fukttillskottet från matlagningen. Men jag kanske har fel? Kanske det hjälper om man har en kolfilterfläkt som skapar omröring av luften.

Är det någon som vet om hela badrummet berörs av fuktspärrskrav, eller om det bara är fuktbelastade ytor? Jag tänker att om man tar upp en hål för immkanal högt upp på väggen ovanför toaletten, alltså inte duschutrymmet, kan man då blåsa in luften där från en köksfläkt via en flexibel kanal som man döljer lite snyggt? Då får man matoset och fukttillskottet rakt in på toaletten.

//GF
I början när jag bodde där så lagade jag inte så mycket. Åt lunch på jobbet och oftast enklare grejer som mackor på kvällen när jag kom hem.
Men mot slutet lagade vi mat typ varje dag. Och lite rejälare grejer länge i ugn och på spis ett par gånger i veckan kanske. Typ kyckling och grönsaker i ugn som stod i någon timme. Rätt mycket pastakok osv. Om vi hade haft dörren öppen till duschrummet vid matlagning hade kanske ventilationen räckt, men dörren gick åt fel håll i kombination med att det var väldigt trångt, så oftast var den stängd. Hallen var nog 1,5x1,5m, så det var nog ett väldigt högt ångtryck på det stackars taket :) Dörren till rummet var i och för sig oftast öppen, men därinne fick vi inte problem med taket eller annat.
 
A
G Goodfidelity skrev:
haha. ja. nu är det ju min tråd och det är inte så relevant för mig med riskanalyser på trinettkök. trådens tema är vad som är möjligt att genomföra och resten lämnas gärna därhän.
Men då så, det är fullt möjligt att bygga ut ett utrymme på utsidan av huset, sen lämnar vi därhän att du kanske inte får det
 
electroluxaren skrev:
Men då så, det är fullt möjligt att bygga ut ett utrymme på utsidan av huset, sen lämnar vi därhän att du kanske inte får det
Tack för ditt hjälpsamma råd, det var väldigt värdefullt för mig och för andra som läser tråden efteråt.

Hoppas du kan återkomma med dina riskanalyser nästa gång jag postar en tråd.
 
G Goodfidelity skrev:
Tänkte passa på att fråga alla kunniga människor här om vilka fallgropar som finns om man vill installera ett trinettkök i en lägenhet som har en "uthyrningsdel", samt isolera denna uthyrningsdel från resten av lägenheten.

Lägenheten har idag en del där det finns egen ingång, badrum och dusch. Detta är ett rum + hall + badrum.

Tanken är att placera ett trinettkök vid GRÖN eller BLÅ fyrkant, samt drar rör för vatten genom väggen där det är GULA sträck. Samt permanent stänga dörren vid RÖD markering.

[bild]

Är det någon (gärna rörläggare) som direkt kan se fallgropar här?
- Är det möjligt att genomföra i förhållande till krav på utformning/avstånd mellan dusch och genomföringar i vägg?
- Är det möjligt utan att bila upp golven för att dra avloppet i golvet? (tänkte man kan dra ett rör genom och längs väggen i badrummet och koppla sig på handfatet)
- Krävs det tillstånd från kommunen, eller bara från BRF?
- Kan BRF neka detta, eftersom det är ett ingrepp i vatten/avlopp?
- Krävs det extra tilltag på ventilationen vid installation av trinettkök eller håller det med frånluften i badrummet?

Mäklaren sa "ja du får installera trinettkök i lägenheten". Men mäklare är som regel patologiska lögnare och säger precis vad de vill för att få ett objekt sålt. Just denna gång hänger det på uthyrningsdelen om objektet är intressant till detta pris eller inte.

Mycket tacksam för input här, tänker det finns någon fler som varit med om liknande scenario!
Jag har själv sett lägenheter med uthyrningsdel och trinettkök, men vet inte hur de fått allt på plats. Någon kanske är fräck och gör det utan att fråga.

//GF
Om du ska följa alla regler och krav från myndigheter kan du inte ha matlagningsmöjligheter , dvs spis/ugn. Det blir Micro och vattenkokare som gäller :( Du stuper som sagt på IM-kanal med krav på en fläkt om inte styrelsen godkänner ny kanal genom yttervägg. Samt att du behöver riva hela badrummet och koppla på avloppsrören, kostar fläsk :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska följa alla regler och krav från myndigheter kan du inte ha matlagningsmöjligheter , dvs spis/ugn. Det blir Micro och vattenkokare som gäller :( Du stuper som sagt på IM-kanal med krav på en fläkt om inte styrelsen godkänner ny kanal genom yttervägg. Samt att du behöver riva hela badrummet och koppla på avloppsrören, kostar fläsk :(
Ok, så det är krav på imkanal om man har en ugn eller spis?

Avloppsröret kan man klara sig utan eftersom det inte direkt behövs färskvatten/avlopp. Man kan diska på badrummet. Men en kokplatta och en micro - kanske med grillfunktion - är ju minimum.

Är det andra regler om det inte är en fast installation? Alltså en kokplatta med stickkontakt som man ställer uppe på en bänk?

//GF
 
G Goodfidelity skrev:
Ok, så det är krav på imkanal om man har en ugn eller spis?

Avloppsröret kan man klara sig utan eftersom det inte direkt behövs färskvatten/avlopp. Man kan diska på badrummet. Men en kokplatta och en micro - kanske med grillfunktion - är ju minimum.

Är det andra regler om det inte är en fast installation? Alltså en kokplatta med stickkontakt som man ställer uppe på en bänk?

//GF
Det som styr är användningsområdet, om det går att laga mat tex, det blir en tolkningsfråga. Om jag vore du skulle jag kolla med kommunen, en anonym fråga tex.
 
G Goodfidelity skrev:
haha. ja. nu är det ju min tråd och det är inte så relevant för mig med riskanalyser på trinettkök. trådens tema är vad som är möjligt att genomföra och resten lämnas gärna därhän.
Misstänker att eletroluxaren åsyftar det fakutm att trinettekök ligger högt på listan för brandorsaker. Moderna, sedan 20 år eller så, trinettekök har därför timer för plattorna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som styr är användningsområdet, om det går att laga mat tex, det blir en tolkningsfråga. Om jag vore du skulle jag kolla med kommunen, en anonym fråga tex.
Sedan är frågan vad som i så fall kan hända? Om man använt utrymmet till något annat än ursprungligt ändamål. Om kommunen kommer på det, vilket är osannolikt, - återställning? Om man bara ställt in grejerna utan att ens skruva fast något i väggarna, som jag gjorde, så är ju det enkelt. Har man då hunnit hyra ut rummet några år så har man ju gått redigt plus ändå.
Försäkringsbolaget kanske kan dra sig ur om det börjar brinna? Men risken för brand ökar ju inte pga avsaknad av imkanal, snarare minskar så frågan är i så fall vad de kan hävda?
 
L Lilllen skrev:
Sedan är frågan vad som i så fall kan hända? Om man använt utrymmet till något annat än ursprungligt ändamål. Om kommunen kommer på det, vilket är osannolikt, - återställning? Om man bara ställt in grejerna utan att ens skruva fast något i väggarna, som jag gjorde, så är ju det enkelt. Har man då hunnit hyra ut rummet några år så har man ju gått redigt plus ändå.
Försäkringsbolaget kanske kan dra sig ur om det börjar brinna? Men risken för brand ökar ju inte pga avsaknad av imkanal, snarare minskar så frågan är i så fall vad de kan hävda?
Inget kommer hända från kommunens håll men styrelsen kan ju ha åsikter och ni får återställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.