Hej alla,

Funderar på framtida utbyte av uppvärmning från nuvarande elvärme (radiatorer och takvärme) till vattenburen golvvärme. Har oisolerad platta på mark à la 70-tal, med latent fuktproblematik. Att riva upp golvet på hela markplan samtidigt, för att lägga platon, isolering, golvvärme och innergolv, känns inte så attraktivt (även om det kanske är mest kostnadseffektivt). Min fundering är om man kan göra detta i etapper, dvs. ta golvet rum för rum? Förstår att det kan bli en del problematik med vattenburen golvvärme, då man väl vill dra den direkt till central anslutnings-/fördelningspunkt.

Vad är era synpunkter? Skulle man kunna förbereda rum för rum till vattenburen golvvärme och sedan sjösätta hela markplan när alla rum är färdiga?

Tack så länge!

/Mikael

Det är klart att det går. I värsta fall får du väl ha lite rullar med slang lagom dolda i rummen, i väntan på att de skall dras vidare till den tänkta centralpunkten.

Men har du koll på om man överhuvudtaget kan bila upp plattan i en sådan konstruktion (jag vet inte). Men hela plattan är väl en del av bärande konstruktion, och du då river allt så att det bara blir en ram kvar som väggarna står på, går det verkligen?

Att sedan gjuta ihop det nya golvet med denna ram, ger nog normalt inte samma hållfasthet som den gamla hela plattan.

Tack för feedback.

Förtydligande: Jag tänker mig inget bilande i plattan. Nuvarande konstruktion (nerifrån och upp): mark, platta, reglar, mineralullisolering, spånskiva, parkett/plastmatta. Tänkt konstruktion (nerifrån och upp): mark, platta, platon blå, cellplast, golvvärmeslinga, parkett el. dyl.

M
Det låter som att du kommer göra det själv? I så fall är det absolut inget problem.
Om en röris ska göra det så får man väl försöka hitta någon som har lite förståelse och så blir väl slutnotan lite högre i och med att dem inte kan göra allt i ett svep.

Jag gör precis så själv, fast jag byter till element istället.

Basera systemet på att det ska vara modulbyggt per våning. Varje våning har en fördelare med avstängningsventiler mot stammen.
Nu kommer det väl bli så per automatik i och med att du ska ha GV, men tänkte att det är bra med tydlighet :)
Glöm inte avluftning på fördelaren.

Viktigt då, när man kommer till fasen att driftsätta en slinga, är att man stänger mot stammen samt alla slingor som är i drift.
Sedan spolar man den nya slingan tills den är fri från luftbubblor och stryper även denna.
Till sist kan man koppla bort spolutrustningen.

Öppna avluftning för att tillåta eventuell luft i fördelaren att smita ut medan man öppnar stammen, öppna sakta stammen, stäng avluftningen och öppna sedan slingorna.
Fyll på systemet.

I och med att driftsättningsprocessen blir lite mödosam då man får göra många moment flera gånger om, så kommer priset för rörisen att stiga.

Ungefär så tänker jag - någon annan får gärna fylla på eller rätta mig.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag har konverterat vårt hus till vattenburet.

Hus från 30 talet, utbyggt på 70 talet, då revs den vattenburna värmen. Ny takvärme (direktverkande el, för er som inte hört talas om takvärme) installerades. Det fanns fortfarande vattenradiatorer i källaren och en enstaka på bottenvåningen. Så vi hade en elpanna, trots direktel i resten av huset.

När vi byggde om, och renoverade så installerade jag golvvärme i köket, tamburen och två badrum. I övriga rum installerade jag radiatorer. Detta gjordes under en 5 års period. Jag kopplade in det nya på den bef. elpannan, allt eftersom. All installation gjorde jag själv. Sedan när hela huset var konverterat så bytte vi till Bergvärme (där gjorde jag inget själv).

Innan bergvärmen förbrukade vi 48 000 kwh, nu ca 18 000.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.