Jag ska installera ett eluttag inomhus i kolonistugan. Tänkte handla uttag och kabel t.ex. på Clas Ohlson. Vad heter kabeln på fotot? Bilden är från en dosa i köket och jag tänkte montera en kabel från denna dosan till eluttaget.
20160619_113125_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som EKRK även kallad kulo och om jag inte ser fel så är det EKRK 3G1,5 och EKRK 4G1,5

Ok tack. Aha jag trodde det var samma kabel på båda sidor av dosan. Vad är skillnaden?

Det finns ingen silverfärgad kabel i Sverige och skillnaden är antal ledare i kabeln, men det är inte säkert att jag ser rätt.

Verbindungsklemme-221-Leiter.jpg

Köp gärna dessa toppklämmor och byt ut ubåtarna som du har på bilden där. Det blir svårt att få in 4 st trådar i de nämligen. Köp en modell för 4 eller 5 hål så att det evt finns en ledig för framtiden.
Det kan även vara ide att köpa en större kopplingsdosa

10022744.jpg

Äldre variant på Wago 223 som jag postade ovanför. Fungerar lika bra dock lite större till storleken. Bla Jula har dessa. De må vara "dyra" för en dödlig men mycket lättare att koppla.

elmont skrev:
Det finns ingen silverfärgad kabel i Sverige och skillnaden är antal ledare i kabeln, men det är inte säkert att jag ser rätt.
Tänkte på den kabeln/ledaren som inte har gummi runt sig..

Det är rätt och samma typ du har som länkas till Jula. Den innehåller också biledare dvs den oisolerade silvriga tråden under höljet. Verkar inte komma såna från alla tre befintliga kablarna och bäst kan vara att du klipper bort dem helt, kan bli svårhanterligt som ovan och de krävs inte längre heller.

Och behåll ubåtarna om du ska ha dosan kvar det blir för klumpigt där med klämmora som visas på bilderna. Inget problem att få i fyra trådar om du är noga och även pga att de redan är använda riktigt fint där.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det är rätt och samma typ du har som länkas till Jula. Den innehåller också biledare dvs den oisolerade silvriga tråden under höljet. Verkar inte komma såna från alla tre befintliga kablarna och bäst kan vara att du klipper bort dem helt, kan bli svårhanterligt som ovan och de krävs inte längre heller.

Och behåll ubåtarna om du ska ha dosan kvar det blir för klumpigt där med klämmora som visas på bilderna. Inget problem att få i fyra trådar om du är noga och även pga att de redan är använda riktigt fint där.
Tack. Finns det kabel utan biledare? Om den inte behövs så köper jag helst en utan istället för att klippa bort den.

Köp den EKRK som dom har på hyllan, med eller utan biledare och klipp.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Den kabeln har haft en krokig bana utan och med biledare under ca:30 år och den som görs ny nu är utan igen. Så kolla några ställen typ byggvaruhus o.dyl så kanske det kommit genom där, annars inget problem att klippa den.

Bara nyfiken, kan man ha kvar biledaren? Hur kopplas den i såna fall? Vad är syftet med den?

yuphin skrev:
Bara nyfiken, kan man ha kvar biledaren? Hur kopplas den i såna fall? Vad är syftet med den?
Hehe, ett av de klassiska spörsmålen på detta forum.

Låter någon kunnigare än jag svara på om den ska kapas eller kopplas ihop med jord i sista uttaget på slingan...

Syftet med biledaren har alltid varit att skyddsjorda den aluminiummantel som finns under det yttersta PVC-skalet, och som omger ledarna. Detta för att ge ett extra skydd mot penetrering, gnagare, ev beröring, brand vid brott på ledarna, kallflytning pga för tvära böjar etc. Kravet finns fortfarande kvar för den snarlika kabeln EKLK som av dessa skäl ska användas i t.ex lantbrukslokaler där det råder brandrisk mm.

Det officiella syftet har dock sviktat genom åren pga några fadäser, så man kan få läsa både det ena och det andra om man blickar tillbaka, och inte minst jag själv har varit duperad i villfarelser. Syftet med biledaren har indirekt styrt vilken färg man ska/får använda på den skyddsslang som man trär över biledaren i dosor.

Lika het har diskussion varit kring om biledaren ska anslutas till jord i ena eller båda ändar. Jag rekommenderar matande ände enbart med motiveringen att manteln ska skyddsjordas, inte användas som skyddsjordsledare. Men jag tänker inte argumentera emot de som vill ansluta i bägge ändar.

Här är några av de otaliga trådar vi har i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/el/260696-alltid-koppla-biledaren.html
https://www.byggahus.se/forum/el/186775-klippt-biledare-pa-ekrk-hur-illa.html
https://www.byggahus.se/forum/el/114139-biledare.html

• Gilla
pr95 och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Men jag tänker inte argumentera emot de som vill ansluta i bägge ändar.
OK, då tar jag upp den fallna fanan och gör det i ditt ställe då. ;) Anslut bara i matande ände! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.