Hej.
Jag fick en integrerad diskmaskin leverad idag. Har ett förberedd utrymme för diskmaskin i lägenheten. När dom installera den så sade montörerna att det inte går att ”få in” diskmaskinen pga att rören tar emot vattenledningarna på diskmaskinen och det går inte heller att höja diskmaskinen med benen så pass så att det går att skjuta in den mer.
finns det någon expert gör som kan hjälpa en okunnig här.
behöver jag vvs som lägger om avloppsröret eller vad behöver jag. De flesta maskinerna är 550mm i djup, men när jsg mäter från röret och ut så blir det cirka 51cm .
hjälp!
Jag fick en integrerad diskmaskin leverad idag. Har ett förberedd utrymme för diskmaskin i lägenheten. När dom installera den så sade montörerna att det inte går att ”få in” diskmaskinen pga att rören tar emot vattenledningarna på diskmaskinen och det går inte heller att höja diskmaskinen med benen så pass så att det går att skjuta in den mer.
finns det någon expert gör som kan hjälpa en okunnig här.
behöver jag vvs som lägger om avloppsröret eller vad behöver jag. De flesta maskinerna är 550mm i djup, men när jsg mäter från röret och ut så blir det cirka 51cm .
hjälp!
Tar det emot mot något rör så måste det ju åtgärdas på något sätt.
Svårt att på distans och via de två bilderna avgöra hur det ska åtgärdas. Utgår från att montören har gjort vad dom har kunnat för att få maskinen på plats.
Lite fler bilder kanske kan sprida mer ljus över ditt problem.
Svårt att på distans och via de två bilderna avgöra hur det ska åtgärdas. Utgår från att montören har gjort vad dom har kunnat för att få maskinen på plats.
Lite fler bilder kanske kan sprida mer ljus över ditt problem.
Förstår. Bifogar.
bild1: där slangarna går in i diskmaskin
Bild2: utrymmet för diskmaskin med avloppsröret
Går inte att fota bättre än tidigare då diskmaskinen är på sin plats för att visa vart det tar emot.
Hoppas du eller någon kunnig kan guida mig
bild1: där slangarna går in i diskmaskin
Bild2: utrymmet för diskmaskin med avloppsröret
Går inte att fota bättre än tidigare då diskmaskinen är på sin plats för att visa vart det tar emot.
Hoppas du eller någon kunnig kan guida mig
Precis. Tänker att ett ”förberett utrymme” så borde väll en diskmaskin få plats. Blir väldigt fundersam då jag vet att andra grannar har diskmaskin på den platsen i samma fastighet :/, så tänker att det borde vara något litet man själv missar att göraStefan N skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Läge att prata med grannar om ditt problem?
Gäller det bostadsrätt eller hyreslägenhet?
Det kan nog variera hur djupa diskmaskiner är just längst ner. Det angivna djupet är ju det största djupet.
Välkommen till forumet också!
Gäller det bostadsrätt eller hyreslägenhet?
Det kan nog variera hur djupa diskmaskiner är just längst ner. Det angivna djupet är ju det största djupet.
Välkommen till forumet också!
tack vännen. Man hittar svar på mycket mesta här så nu blev det ens egna tur till att söka hjälp .BirgitS skrev:
Har genomgått en ombildning förra året från svenska bostäder och det är nu en bostadsrätt
blev föga skillnad. Ser ut som att det föreligger ett behov av byte av avloppsrör till en mindre dimension.electroluxaren skrev:
Sista insatsen idag innan det, är bara beklämd att lägenheten har förberedd plats men att man inte har beaktat detta :/
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Vad är det för märke/modell på diskmaskinen?
Tjänar avloppsröret bara köket?
Tjänar avloppsröret bara köket?
Ja precis, avloppsröret tar endast köketMartin Berggren skrev:
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...-60-cm-1326212.html?ga_query=Bosch+smv4hvx33e
Funderar på om jag ska behöva hitta en maskin som har slangarna högre upp, dvs som ligger högre lagda än röret är bara för detta, eller byta avloppsrör till mindre dimension
är ju just i de tankarna, ska iväg på eftermiddagen och titta ifall man hittar annan maskin. Vad gäller avloppsröret, tänker du då att ett mindre rör inte är anpassat/optimal för kök eller vad ska anledningen vara att det ska fastna? Av enkla anledningen att den är mindre eller någon särskild anledningBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Köksavlopp innehåller en hel del fett som fastnar på rören med tiden och gör det trångt. Sen blir ju flödeshastigheten lägre med ett trångt rör, så förutom att diskhon och diskmaskinen töms långsammare så ökar det påbyggnaden av fett. Något sånt tänkte jag.
BirgitS skrev:
Kloka reflektioner BirgitS. Kikade lite fort på i såna fall om man ska ha en avloppsförgrening, 2st 45 rör och en 75 koppling att koppla på… kanske komplicerat.
är att hitta en maskin med slangar högre upp enklare än den förlösningen haha




