Tänkte installera en plejd CTR-01 bakom en strömbrytare till ytterbelysningen. Planen är att plejden skall funka som astrour. Tänkte även slå av ytterbelysningen viss tid under natten med plejden men ha strömbrytaren parallellkopplad till plejdens L1 (ut) för att även kunna tända lampan manuellt om det behövs mitt i natten. Vill man helt släcka ner lampan för man väl göra det via appen.

Min fråga är om jag har kopplat in plejden för naivt utan att utnyttja systemet optimalt? Är det något som jag går miste om?

• Handritad kopplingsschema över installation av Plejd CTR-01 för ytterbelysning med strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
koprivaqi och 2 till
  • Laddar…
Ser inte rätt ut, det kan fungera med en bypass men då fungerar inte Plejd som det är tänkt.
L-ut är bara en pol i ett relä på 16A

Redigerat.

Redigerat:
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
Du använder ju inte styringången på enheten.
Väggbrytaren hade jag kopplat till ingång 1 och inte som du nu har gjort.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Skall styringång 1 regleras med vanlig strömbrytare eller fjäderbelastad? Vilka är fördelarna med att utnyttja styringången?

• Gilla
Stoli och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Eric-Anders Eric-Anders skrev:
Skall styringång 1 regleras med vanlig strömbrytare eller fjäderbelastad? Vilka är fördelarna med att utnyttja styringången?
Har du fjäderbelastad brytare på styringången så tänder och släcker du med ett snabbt tryck. Övriga tider funkar astrouret som vanligt. har astrouret tänt kan du släcka i förtid innan uret släcker. Hade du valt en dimmer 01 så kan man få funktionen att belysningen möter vid skymning under en inställbar tid 0-59 min tynar bort vid 23.30, tänder mjukt vid 05.00 släcker när solen går upp, ställbart ±1 timme.
Skärmdump av en app för tidsstyrning av belysning med inställningar för altanen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu blev jag lite klokare över fördelarna med att utnyttja styringångarna. Kopplade in som rekommenderat och det funkade ju alldeles utmärkt. Det blir mer flexibelt i och med att det går att påverka genom att både tända och släcka. Tack för alla utmärkta svar (y)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Eric-Anders Eric-Anders skrev:
Nu blev jag lite klokare över fördelarna med att utnyttja styringångarna. Kopplade in som rekommenderat och det funkade ju alldeles utmärkt. Det blir mer flexibelt i och med att det går att påverka genom att både tända och släcka. Tack för alla utmärkta svar (y)
Hur ska man koppla egentligen? Vill oxå kunna stänga av sätta på med knappen.

• Hand som håller en öppen ljusströmbrytare med synlig kopplingsschemaetikett.
    Skapa konto
  • Närbild på en elektrisk installationskopplings-enhet med anslutningsterminaler och märkningar.
    Skapa konto
  • Schematisk illustration av elanslutningar för styrning med olika kopplingsalternativ och finger som pekar.
    Skapa konto
  • Gilla
Peluca
  • Laddar…
FredrikG67 FredrikG67 skrev:
Hur ska man koppla egentligen? Vill oxå kunna stänga av sätta på med knappen.
Du har ju kopplingsscheman framme? Alternativ 1 och ställ in i appen sen bara :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Du har ju kopplingsscheman framme? Alternativ 1 och ställ in i appen sen bara :)
Behöver “paint by numbers”

Behöver också hjälp. Vilken sladd ska in var? Är inte så van att läsa kopplingsscheman. Eluttagsdimmer med märkningen "Plejd", visa terminaler för kablar märkta med N, L, L1, 1 och 2.
Skapa konto
Eluttagsdosan i väggen med oanslutna kablar och fråga om kopplingsschema.
Skapa konto
Närbild av oupptagen elektrisk kopplingsdosa med trådar och etiketterat schema.
Skapa konto

G GoGetLost skrev:
Lite svårt att följa schema 1 om man inte har någon nolla framdragen:thinking:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Lite svårt att följa schema 1 om man inte har någon nolla framdragen:thinking:
Då drar man ju fram den eller sätter plejden i kopplingsdosan

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Då drar man ju fram den eller sätter plejden i kopplingsdosan
Självklart för oss som vet hur man ska göra.
Men högst olämpligt för en person som behöver fråga.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Självklart för oss som vet hur man ska göra.
Men högst olämpligt för en person som behöver fråga.
Så kan det vara

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.