Hej!

Jag vill installera en diskmaskin och jag kan se att det finns vatten förberett men inte avlopp.
Se nedanstående bild där man kan se att det saknas anslutningsmöjlighet för avlopp, kan man köpa en skarvdel till avloppet som tillåter avloppsanslutning av diskmaskin , nån som har något tips av vad man kan göra? IMG_8513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Enklast är nog att köpa ett nytt vattenlås kit. Tror. att de kostar 150 - 200 kr. Då får du alla de gråa plastdelarna man ser på bilden, fram till skarven mot golvet. Med förberedd anslutning.
 
hempularen skrev:
Enklast är nog att köpa ett nytt vattenlås kit. Tror. att de kostar 150 - 200 kr. Då får du alla de gråa plastdelarna man ser på bilden, fram till skarven mot golvet. Med förberedd anslutning.
Det verkar enkelt och jag har själv tänkt tanken, däremot så verkar anslutningarna till vask och ho vara fasta och inte med gänga (limmade?) hur ansluter man detta nya vattenlås till de gamla hoarna?
 
davidajones skrev:
Det verkar enkelt och jag har själv tänkt tanken, däremot så verkar anslutningarna till vask och ho vara fasta och inte med gänga (limmade?) hur ansluter man detta nya vattenlås till de gamla hoarna?
De är inte limmade. Du har troligtvis någon form av bottensil i vaskarna som du ser ovanifrån (ta gärna bild). I mitten på dessa sitter i regel en skruv som är skruvad i den översta plastdelen på undersidan. När du lossar denna skruv kan du plocka bort hela paketet på undersidan. Köp sedan ett nytt med riktiga anslutningar. Skruven kan vara både en maskinskruv eller en vanligt träskruv.
 
Krilleman
Till falkn, disko har en normalmanslutning medan vask har en bred vaskandlutning, funkar alla vattenlås till detta?

Till krilleman_214, vad är det!? Hur ansluter man en sån?
 
davidajones skrev:
Till falkn, disko har en normalmanslutning medan vask har en bred vaskandlutning, funkar alla vattenlås till detta?

Till krilleman_214, vad är det!? Hur ansluter man en sån?
Ta en bild så blir det lättare att avgöra, men oftast är det inga problem.
 
Krilleman
Borra hål i ditt befintliga avloppsrör enligt avvisningen och dra åt slangklämmorna. Klart.
 
D
krilleman_215 skrev:
Jag skulle skruvat på en sadelslangnippel på det ståendes röret. RSK: 8082434
Vilket av de stående rören menar du? Vill man inte ansluta diskmaskinen ovanför vattenlåset, eller spelar det ingen roll?
 
Krilleman
Det finns båda varianterna (före/efter) på olika vattenlås. Men det har faluplast tänk på, läs anvisningen. Dessutom ska ju avloppsslangen fästas i underkant på bänkskivan, så jag skulle satt nippeln uppåt på raksträckan av röret som visar med pilen på bilden.

Lämna 5cm rör upptill ovan håltagningen så är det även enkelt att laga om man ska ta bort diskmaskinen senare med vanliga 50mm avloppsdelar!

http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_96_8082434.pdf

http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_96_8082434.pdf

IMG_8513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tyvärr inte se bilden skicka igen
 
Krilleman
Konstigt! Jag kan se den.

Här kommer den igen:

IMG_8513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.