Då kommer frågan, behöver ni vara där å krypa eller räcker det en gång var 5år eller vid misstanke om problem?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men inte du eller?
Nej då
 
T TypRätt skrev:
Då kommer frågan, behöver ni vara där å krypa eller räcker det en gång var 5år eller vid misstanke om problem?
Nejdå. Det är inte frågan. Frågan är om man kan hitta motiv som låter bra nog för att övertyga om att pengarna behövs till en robot. ;)

Klart man behöver en robot! Ja åtminstone "villhöver" då... ;)
 
T TypRätt skrev:
Då kommer frågan, behöver ni vara där å krypa eller räcker det en gång var 5år eller vid misstanke om problem?
Vi inspekterar normalt höst och vår.

Vartannat år? har vi hittat nåt, läckage, getingbon, mer råttor än vanligt etc, så inspektionerna lönar sig.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Eftersom jag jobbar på universitet så vill jag tipsa om att använda studenter. Ta kontakt med närmsta universitet / högskola med teknikutbildning, säg att du/ni har en idé för ett projekt- eller exjobb. Speca att ni vill ha ett billigt system för inspektion av rör/krypgrunder som kan liveströmma och hanteras av en BRF. Erbjud en liten budget för att köpa grejar (till exempel nån arduino eller raspberry pie). Ofta finns det studenter som vill ha ett roligt jobb med en engagerad ”projektägare” och en sönder sak låter klockren. Använd såna här bilder som inspo : https://www.vretmaskin.se/produkter/vagnsystem/
Det ni behöver lägga är lite tid för kravställning mot studenterna och reflektera över resultaten och som sagt ev lite budget för delar. Det ni får är en rapport med specifikation och kanske en fungerande prototyp (beroende på vad du kan sätta för budget samt tid).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
E emjeysimone skrev:
Speca att ni vill ha ett billigt system för inspektion av rör/krypgrunder som kan liveströmma och hanteras av en BRF.
Ha ha ha, när jag läste första meningen tänker jag att studenter är perfekt, de är ju unga och smidiga och kan kravla sig runt i krypgrunden utan problem och kanske inte har så höga löneanspråk 😆
 
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha ha, när jag läste första meningen tänker jag att studenter är perfekt, de är ju unga och smidiga och kan kravla sig runt i krypgrunden utan problem och kanske inte har så höga löneanspråk 😆
En mer direkt lösning 😉😜!
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag får den frågan i mitt jobb när jag behöver kolla in under ett hus utan lucka. "Har ingen radiostyrd bil med kamera?" Om bilen fastnar då, får jag såga hål i ditt golv?😁
Kan väl montera en moderlina?
 
L Leif Larson skrev:
Kan väl montera en moderlina?
Ja det hade ju iallafall minskat risken att den blir fast när den vält.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ja det hade ju iallafall minskat risken att den blir fast när den vält.
Bästa lösningen är väl att skicka in en liten bärgningsbil som kan hämta/vända bilen.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tillslut har vi ett helt gubbgäng med olika radiostyrda maskiner som samarbetar😆

 
Vore lite kul om ni byggde en lång bana för modelltåg (storlek större) att åka med en babymonitorkamera (Nedis har en ganska bra som går att strömförsörja på en powebank) monterad på ett av flaken. Då bör det gå att köra fram, bak osv. Kameran styr man med telefonen.

Bygger man till växlar och olika spår kan man ta en avstickare till olika problemområden i krypgrunden.
 
  • Haha
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
M MrJimmy skrev:
Vore lite kul om ni byggde en lång bana för modelltåg (storlek större) att åka med en babymonitorkamera (Nedis har en ganska bra som går att strömförsörja på en powebank) monterad på ett av flaken. Då bör det gå att köra fram, bak osv. Kameran styr man med telefonen.
Här tror jag vi har trådens bästa svar! 🙌
 
  • Gilla
MrJimmy
  • Laddar…
Purre
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ja det hade ju iallafall minskat risken att den blir fast när den vält.
Finns en anledning varför hjulen/banden är större än kroppen, så den ska kunna köra upp och ner. Då minskar risken att fastna en hel del.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
C
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tillslut har vi ett helt gubbgäng med olika radiostyrda maskiner som samarbetar😆
WTF, fanns ju massor med klipp på ämnet.
Vem hade gissat att det var en folksport att gräva ut källare med hjälp av radiostyrda leksaksmaskiner!? 😮😂

Även diverse radiostyrda prylar på inspektionsuppdrag...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.