Farstatjej90
Glöm saker med hjul. Det kommer bli krångligt och dyrt.

Använd drönare.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glöm saker med hjul. Det kommer bli krångligt och dyrt.

Använd drönare.
Flyga drönare i en krypgrund på mellan 0,5-1,5m i höjd. Mellan avloppsrör och vattenledningar? En touch nånstans så ligger drönaren som en skalbagge på rygg 😆
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Flyga drönare i en krypgrund på mellan 0,5-1,5m i höjd. Mellan avloppsrör och vattenledningar? En touch nånstans så ligger drönaren som en skalbagge på rygg 😆
Och river upp damm och stöv så att man inte ser handen framför sig... ;)
 
  • Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
Farstatjej90
Manganbangan Manganbangan skrev:
Flyga drönare i en krypgrund på mellan 0,5-1,5m i höjd. Mellan avloppsrör och vattenledningar? En touch nånstans så ligger drönaren som en skalbagge på rygg 😆
Testa idén med terrängrobot och återkom.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Testa idén med terrängrobot och återko
Absolut inte, jag inspekterar redan 400 - 500 grunder varje år så jag kryper helst. Men om man ska ha tekniskt hjälpmedel så hade nog föredragit ett endoskop via en ventil alternativt en larvdriven robot med kabel som man kan dra ut den igen när den välter. Men hör gärna av dig när du vill hämta drönaren 👍
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Marten Inspection Crawler är det hittils mest seriösa, tack för tips.

Kommer dock med en häftig prislapp på 3500 USD over there.

Flyga drönare är omöjligt bland kablar och rör, skulle jag säga.
 
C
E erikssou skrev:
Kommer dock med en häftig prislapp på 3500 USD over there.
I och för sig bara en 500-ing per hushåll. Låter överkomligt i sammanhanget.
Vad skulle det inte kosta att ta in en firma som gör jobbet?
 
Farstatjej90
E erikssou skrev:
Marten Inspection Crawler är det hittils mest seriösa, tack för tips.

Kommer dock med en häftig prislapp på 3500 USD over there.

Flyga drönare är omöjligt bland kablar och rör, skulle jag säga.
Det kostar 200 kr att testa å andra sidan.
 
Farstatjej90
Manganbangan Manganbangan skrev:
Absolut inte, jag inspekterar redan 400 - 500 grunder varje år så jag kryper helst. Men om man ska ha tekniskt hjälpmedel så hade nog föredragit ett endoskop via en ventil alternativt en larvdriven robot med kabel som man kan dra ut den igen när den välter. Men hör gärna av dig när du vill hämta drönaren 👍
Aha, du hade själv en häst i loppet. Ja, då förstår jag motståndet mot en bättre idé ..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Aha, du hade själv en häst i loppet. Ja, då förstår jag motståndet mot en bättre idé ..
Ja precis. Därför ger jag mig inte in i diskussioner utan att ha något vettigt att komma med.
 
  • Gilla
Mats_R och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ja precis. Därför ger jag mig inte in i diskussioner utan att ha något vettigt att komma med.
Det är nog rätt få som har någon annan uppfattning om sig själva.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är nog rätt få som har någon annan uppfattning om sig själva.
Ja, alldeles för många saknar självinsikt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ja, alldeles för många saknar självinsikt.
Men inte du eller?
 
Purre
E erikssou skrev:
Marten Inspection Crawler är det hittils mest seriösa, tack för tips.

Kommer dock med en häftig prislapp på 3500 USD over there.
Tycker $3500 låter överkomligt ändå iaf då dom vänder sig till företag som har nytta av den minst 1 gång i veckan tänker jag. Som hobby för en privatperson så kanske det är i dyraste laget.

Svårt att hitta kinesiska saker tycker jag utan då hittar jag bara robotar som är gjorda för inspektion av rör.

Men här är några fler amerikanska iaf.
https://spectisrobotics.com/products/microtraxx-robotic-crawler/
https://www.tobortechnology.com/pro...inspection-crawler-4wd-hi-res-camera-non-zoom
https://www.gxsuprobot.com/Military-Robot-Chassis-pl3617443.html
 
Farstatjej90
Purre Purre skrev:
Tycker $3500 låter överkomligt ändå iaf då dom vänder sig till företag som har nytta av den minst 1 gång i veckan tänker jag. Som hobby för en privatperson så kanske det är i dyraste laget.

Svårt att hitta kinesiska saker tycker jag utan då hittar jag bara robotar som är gjorda för inspektion av rör.

Men här är några fler amerikanska iaf.
[länk]
[länk]
[länk]
Det finns massa på Aliexpress

Typ såna här

UGV-robotfordon på larvband med lampa säljs på Aliexpress; har WiFi och Bluetooth enligt produkttitel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.