1 549 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Insatsrör råd
Sida 1 av 2
Vi har en braskamin och vill ta bort den och installera en fristående braskamin med bakre anslutning.
Skorstenen går rakt utan böjar men har inte använts på 10 år.
Om jag vill installera ett insatsrör, kan jag böja det i botten 90¤ och dår en inmurningsstos så att det ligger i plan med väggen bakom kaminen ?
Kaminen har en bakutgång på 120mm, behöver jag också ett insatsrör på 120mm eller något större?
Om jag vill installera ett insatsrör, kan jag böja det i botten 90¤ och dår en inmurningsstos så att det ligger i plan med väggen bakom kaminen ?
Kaminen har en bakutgång på 120mm, behöver jag också ett insatsrör på 120mm eller något större?
Renoverare
· Uppsala
· 2 198 inlägg
Du behöver en del plats för att kunna böja insatsröret 90 grader. Men har du plats så fungerar det. Jag har en 90 graders böj till vedspisen uppe.
Jag har 110 mm rör till vedspisarna, så jag gissar att 120 mm borde räcka till kamin.
Oavsett så bör du kontakta sotaren och berätta hur du tänker göra och få godkännande därifrån. Det spelar ingen roll att jag tycker att det låter ok om sotaren sedan underkänner det.
Jag har 110 mm rör till vedspisarna, så jag gissar att 120 mm borde räcka till kamin.
Oavsett så bör du kontakta sotaren och berätta hur du tänker göra och få godkännande därifrån. Det spelar ingen roll att jag tycker att det låter ok om sotaren sedan underkänner det.
Kör på 120 rör. Men man böjer det inte. Dra röret rätt ner. Antingen monterar du en vinkel på röret eller går rätt in med stosen från kamin rakt in i muren under avslutet på insatsröret.Nol skrev:
Vi har en braskamin och vill ta bort den och installera en fristående braskamin med bakre anslutning.
Ja böja röret i 90 grader så blir det ett veck på slangen. Du lär ju ta upp ett hål så du kan jobba. Två 45Nol skrev:
Ursäkta för min Svenska, jag är inte Svensk.
Det jag menade att säga är att jag vill köpa Westbo Victoria 85.
Och det jag ville veta är om jag har glömt några delar.
Ja perlit men inget för toppen av skorstenen och ingen inmurnings stos ?
Det jag menade att säga är att jag vill köpa Westbo Victoria 85.
Och det jag ville veta är om jag har glömt några delar.
Ja perlit men inget för toppen av skorstenen och ingen inmurnings stos ?
Om vi tar de från början. Du tar upp ett hål där stosen på kamin ska in. Antingen fäster du slangen direkt på vinkelröret eller murar in en inmurningsstos och låter slangen sluta något ovanför. Då behövs en kona. Ovan skorsten sticker slangen upp. Fyll med isolering. Mura tätt. Sen har du antingen ett topp foder eller en kona där. NSP har grejer.Nol skrev:
Tack för förklaring jag förstår
Jag har installerat en ny skorsten av dubbla rostfria rör, men har aldrig installerat ett insatsrör i en stenskorsten.
En annan fråga: kan jag också använda den bottenkona på skorstenen tvärtom?
Sedan täcker plattan den gamla befintliga kanalen.
Om det är möjligt kan jag lägga röret i bottenkona och sedan ner till en 90¤ vinkel och sedan med en rörbit till inmurningstos.
Anslut kamin till inmurningsstos med en bit rör
Jag har installerat en ny skorsten av dubbla rostfria rör, men har aldrig installerat ett insatsrör i en stenskorsten.
Om det är möjligt kan jag lägga röret i bottenkona och sedan ner till en 90¤ vinkel och sedan med en rörbit till inmurningstos.
Bottenkonan lär sitta rätt så isoleringen sitter på plats. De gör ju inget om den sitter någon decimeter ovanför hålet där rökröret går in. Mellanrummet kan du snygga till med bruk.Nol skrev:
Tack för förklaring jag förstår
Renoverare
· Uppsala
· 2 198 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 2 198 inlägg
Jag ska svara lite längre nu.
Jag köpte allt material när jag drog insatsrör från https://www.nordicheating.se/ så jag tar exemplen från deras sida.
Högst upp ska du ha det som heter toppfoder (syns här: https://www.nordicheating.se/Skorstenar/Skorstensslang/Skorstensslang-110-mm/)
Bottenkona behövs inte alltid. Det går att ansluta rören direkt till kaminen med hjälp av övergångar (https://www.nordicheating.se/Skorstenar/Overgangar/?TreeID=99910&typeid=1&page=0&orderby=1&ifpage=1). Allt beror på hur skorstenen ser ut i nuläget och vilken typ av anslutning som finns på kaminen.
Jag köpte allt material när jag drog insatsrör från https://www.nordicheating.se/ så jag tar exemplen från deras sida.
Högst upp ska du ha det som heter toppfoder (syns här: https://www.nordicheating.se/Skorstenar/Skorstensslang/Skorstensslang-110-mm/)
Bottenkona behövs inte alltid. Det går att ansluta rören direkt till kaminen med hjälp av övergångar (https://www.nordicheating.se/Skorstenar/Overgangar/?TreeID=99910&typeid=1&page=0&orderby=1&ifpage=1). Allt beror på hur skorstenen ser ut i nuläget och vilken typ av anslutning som finns på kaminen.
Tack för den detaljerade förklaringen
Jag tittade på ventilation.se och såg ett paket som innehöll en toppfoder och en bottenkona
Bottenkona för botten och jag tänkte att jag skulle vända det övre fyllmedlet och lägga det ovanpå skorstenen för att täcka utrymmet där vermikuliten är i
Jag tittade på ventilation.se och såg ett paket som innehöll en toppfoder och en bottenkona
Bottenkona för botten och jag tänkte att jag skulle vända det övre fyllmedlet och lägga det ovanpå skorstenen för att täcka utrymmet där vermikuliten är i