Hej,

Vi har ett garage som är tänkt att ha en kallvind. Själva garaget kommer dock vara uppvärmt.
Jag är lite osäker på hur jag ska göra. Se bild.

Jag är osäker på om jag behöver ha en distans mellan bjälklaget, eller om jag kan lägga de dikt mot? De kommer ligga isolering mellan reglarna är de tänkt.

Lämnar jag en luftspalt, eller spelar de ingen roll?

• Handritad skiss, två konstruktionslösningar, tvärsnitt golvspår, luftrum, gles, gips, remsor. Jämför alternativ A och B.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Golvspån är olämpligt. Dels för att spån är känsligt för fukt. Du får räkna med säsongsvisa fuktpåslag i en kallvind. Dels för att det potentiellt är för difftätt. När förutsättningarna samverkar destruktivt kan du få kondensen på undersidan av spånet. Om så, är det ett problem oavsett luftspalt. Spån flyter(ändrar form under last när förhållanden varierar). Därmed tidsbegränsad hållbarhet utan att varna. Det är därför man inte sätter spån bakom gips i innerväggar. Skruv kan sitta som berg i åratal för att plötsligt släppa och dumpa vitrinskåp med släktens samlade innehav av antika handblåsta kristallglas över serveringsgångsgolvet (ja... har hänt i släkten)

2. Du behöver inte luftspalt om vindsgolvet är difföppet typ råspont. Bonus. Enklare att bära upp och lägga än spån. Vill du slippa glas eller stendamm från isoleringen kan du lägga lumppapp under.

Mvh Findus

• Gilla
Murbyggare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.