Inreda vind - takstolar

942 läst  15 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej, jag undrar hur man byter ut / växlar av dessa enl bild, har tänkt inreda vinden men steg ett är ju att få dessa ur vägen som äter upp yta både i sidled samt vilar mot golvet
    Antar att de finns för att bära upp taket.

2. J
    Medlem · Nivå 21
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, tar du bort bjälken och stödbenen är risken stor att taket börjar hänga in, åtminstone på vintern. Enklast är att sätta in en kraftigare balk som kan bära hela vägen mellan gavelväggarna. Vilka dimensioner den balken behöver ha beror på flera saker framför allt takets mått, lutning och aktuell snözon.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Golvytan (mätt ut till takfot) är 10m x 5,5m och lutning 23 grader, innerhöjd under nock ca 180cm. Snözon = geodrafisk placering? Alingsås (utanför Göteborg).

4. J
    Medlem · Nivå 21
    Eftersom huset är så långt som 10 meter krävs stöd på mitten för att en balk inte ska bli orimligt hög. Då måste man undersöka om det går att föra ner de laster som hamnar på dessa stöd till grunden. De blir antagligen för stora för en enda golvbjälke. För en sådan bedömning krävs ritningar, planer och sektion. Till balkarna måste man använda limträ. Vid 1 mittstöd behöver balkdimensionen vara 90x360 mm, vid 2 90x225 mm och vid 3 90x180 mm.

Alingsås ligger i snözon 2 (= 2 kN/kvm, dvs ca 200 kg/kvm). Jag är född i Västergötland och har bott 40 år i Göteborg så jag har rätt bra koll på Alingsås. En av Sveriges absolut bästa kaféstäder!

5. M
    Medlem Nivå 3
    Här är sektionen, orangefärgat där på ett ungefär det står stöttor nu.

Om jag lägger en balk enl den dimension du skrev,, och sätter stödben rakt över innerväggen under bör det väl funka? Fast problemet är kanske att det inte finns innervägg på lämpligt avstånd för stödben på högra sidan...

6. J
    Medlem · Nivå 21
    Absolut!

7. M
    Medlem Nivå 3
    Fast problemet är kanske att det inte finns innervägg på lämpligt avstånd för stödben på högra sidan... Men om jag sätter stödben där hela den långa stöttan står idag borde väl belastningen inte bli så mycket större än idag?

8. J
    Medlem · Nivå 21
    Det kan man kanske inte utgå ifrån men punktlaster på en balk brukar kunna hanteras om det inte är så långt till ett upplag.

9. M
    Medlem Nivå 3
    För det är väl ingen vits med att sätta balken över den högra innerväggen på sektionsritningen? Då hamnar ju stödet nästan uppe i nock det är väl inte där det behövs .?

10. J
    Medlem · Nivå 21
    Nej. Balken och stöden ska ju helst ligga så nära mitten av respektive högben som möjligt.

11. J
    Medlem · Nivå 21
    Jag glömde att lägga till att lasterna på golvbjälkarna måste kontrolleras. Dessutom måste man kontrollera upplagstrycken. Golvbjälkar och hammarband tål inte hur höga laster som helst från sidan.

12. M
    Medlem Nivå 3
    Jag fick tipset att kolla med en konstruktör för att få lite beräkningar och ritningar för att kunna söka bygglov för det hela och för att få föreningens godkännande. Konstruktören skall ha 40,000 kr för att ta fram konstruktionsritning och bygglov handlingar Är detta verkligen rimligt för att växla av lasten och räkna på en balk istället? Med bygglovskostnad är jag ju uppe i 50,000 redan innan jag vet om jag får göra åtgärden eller inte, och jag har ännu inte köpt den första spiken...??

13. J
    Medlem · Nivå 21
    40000 låter orimligt mycket. Han ville nog inte ha det uppdraget.

14. M
    Medlem Nivå 3
    Jag får korrigera mig lite - det innefattade även ritning på att ta upp hål i innertaket för en trappa upp till vinden, med avväxling av det bjälklaget vi går upp igenom där. Det var ändå en bra bit mer än jag trodde det skulle kosta.

15. J
    Medlem · Nivå 21
    Låter fortfarande mycket. Väldigt okomplicerade ritningar, man kan använda gamla ritningar som underlag. Enkla beräkningar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: