Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inreda råvind

1. C
    Medlem · 181 inlägg
    Hallå,

Vi har en stor råvind som jag vill inreda i samband med annat takarbete. Underlagspappen har gjort sitt och måste bytas och eftersom taket är oisolerat är det tänkvärt att man kan isolera på lämpligt sätt.

Taket är brutet och bör även isoleras där på lämpligt sätt när man byter underlagspappen.

Det luktar ganska funky på vinden och det vill man ju inte få med sig inomhus så att säga. Idag läcker det upp så mycket värme att eventuell doft inte tränger ner i bostaden. Jag tänker ta hjälp av expert att avgöra bästa lösningar men också för att avgöra vad som luktar.

Är det någon här som har gjort liknande renoveringar och vill dela med av erfarenheter?

Bilder på utgångsämnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    50902CCA-7958-457F-AC8D-C9FCDC5A1A07.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A435A941-6788-41EF-9234-7525EA301C91.jpeg

Mvh

2. N
    Medlem · 2 001 inlägg
    Jag föreslår diffusionsöppet underlagstak när du byter papper, invändig ångbroms och blåst cellulosa som isolering. Utan luftspalt.

3. C
    Medlem · 181 inlägg
    Isolering direkt mot råsponten?

4. N
    Medlem · 2 001 inlägg
    Exakt. Det lär komma kritik mot detta men det har mycket fördelar. T.ex. sparar du utrymme och slipper ventilera in (ofta fuktig) uteluft under råsponten.

Så har jag byggt mitt hus. Dock har jag saxtakstolar med en liten kallvind. Skulle tveklöst ha valt samma lösning om jag byggt ett kompakttak som ditt.

Om du skickar ett PM kan jag skicka över kontaktuppgifter till ett företag som jag köpte både isolering och dukar av. Jag upplever att dom var väldigt hjälpsamma och kunniga och vi diskuterade mycket runt isolering och fukt innan jag bestämde mig. Dom kanske kan ge nyttig input till dig, även om du givetvis ska ta ett eget beslut.

5. C
    Medlem · 12 inlägg

carljohanpalsson

Medlem
    Står inför ett liknande projekt med min vind i ett hus från 1914. verkar finnas förespråkare av alla lösningar. så jag följer detta och ser var det landar. Mitt dilemma är att taket las om av förra ägaren för 10-12 år sen och jag vet inte om underlagspappen är diffusionsöppen. kan man ta reda på detta på nåt bra sätt?
    @nybyggarn3 du får gärna skicka över kontaktinfo till mig också!

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 2 001 inlägg
    Hallå. Så är det. Vidare fungerar säkert många av lösningarna likvärdigt under de flesta förutsättningar. Den största skillnaden kan nog vara att man sover lite om man väljer en lösning man själv tror på, vilket inte ska underskattas.

Är taket omlagt kan nog anta att det ligger en tät underlagspapp. Jag skickar kontaktuppgifter till dom som hjälpte mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.