Byggahus.se
Hej,
Har en karm kapad i botten som jag trodde hade modulhöjd 20, men en sådan dörr passar inte med gångjärnen.
Är säker på att det inte är en karm med gammal standard.

Är det någon som har en innerdörr med modulmått 19 som kan mäta från toppen ned till gångjärnet?
Såhär ser mina mått ut:
Mätsticka vertikalt mot dörrkarm, mäter dörröppning, förmodligen för hemmaprojekt eller -renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bygget123 skrev:
Hej,
Har en karm kapad i botten som jag trodde hade modulhöjd 20, men en sådan dörr passar inte med gångjärnen.
Är säker på att det inte är en karm med gammal standard.

Är det någon som har en innerdörr med modulmått 19 som kan mäta från toppen ned till gångjärnet?
Såhär ser mina mått ut:
[bild]
Det är inte så att karmen är kapad i både toppen och botten?
 
T Tompafix skrev:
Det är inte så att karmen är kapad i både toppen och botten?
Nej den ska enligt uppgift bara vara kapad i nederkant.
Där sitter gångjärnet också mycket närmar golvet.
 
Vad är cc- måttet mellan gångjärnen då?
Ska vara 1540mm
 
T Tompafix skrev:
Vad är cc- måttet mellan gångjärnen då?
Ska vara 1540mm
Ja det är det.
 
Då stämmer det. Mät nu samma mått på dörren
 
T Tompafix skrev:
Då stämmer det. Mät nu samma mått på dörren
Jo men jag har ingen dörr - endast karm. Det är ett förråd som varit utan dörr.
Jag mätte en 20-dörr på byggvaruhandlaren och den hade för stort avstånd till överkant. De hade inte 19-dörrar på lager.
Kan ju köpa en 20 och kapa både uppe och nere - men vill helst inte det.
 
B Bygget123 skrev:
Jo men jag har ingen dörr - endast karm. Det är ett förråd som varit utan dörr.
Jag mätte en 20-dörr på byggvaruhandlaren och den hade för stort avstånd till överkant. De hade inte 19-dörrar på lager.
Kan ju köpa en 20 och kapa både uppe och nere - men vill helst inte det.
en 19-dörr borde ha 50mm kortare mått än en 20-dörr, då måtten mellan gångjärnen är samma.
tror att en 20-dörr har 200-1540-200 och en 19-dörr har 150-2040-150 om jag inte minns fel
 
När man mäter på dörrbladet så är det 250mm till centrum av gångjärnet/dörrdel, i den äldre standarden var det 248mm.
Om man mäter i karmen som på bild vill jag minnas att man plussar 2mm så det borde vara 252mm till centrum av gångjärnet/det tredje skruvhålet.
Jag tror inte det skiljer för Modulmått 19 i höjd.
 
1 123abc skrev:
När man mäter på dörrbladet så är det 250mm till centrum av gångjärnet/dörrdel, i den äldre standarden var det 248mm.
Om man mäter i karmen som på bild vill jag minnas att man plussar 2mm så det borde vara 252mm till centrum av gångjärnet/det tredje skruvhålet.
Jag tror inte det skiljer för Modulmått 19 i höjd.
250 är väl på modulmått 21?
 
T Tompafix skrev:
250 är väl på modulmått 21?
Det är standardmått och ska vara samma oavsett modulmått men icke standardhöjder skulle eventuellt kunna skilja men 19 är fortfarande hög nog.
Om jag får lite tid över så kan jag kontrollera med leverantör för att vara 100% säker.
 
1 123abc skrev:
Det är standardmått och ska vara samma oavsett modulmått men icke standardhöjder skulle eventuellt kunna skilja men 19 är fortfarande hög nog.
Standardmått är väl 1540 mellan gångjärnen?
 
T Tompafix skrev:
Standardmått är väl 1540 mellan gångjärnen?
Måttet från "kanterna" spelar roll för att dörren ska vara symmetrisk.
2040-250-250=1540
Både dörr och karm ska vara symmetrisk vilket även underlättar vid tillverkning.
Men just 19 i höjd är så ovanligt att jag skulle behöva kontrollera med en tillverkare för att vara helt säker.
 
1 123abc skrev:
När man mäter på dörrbladet så är det 250mm till centrum av gångjärnet/dörrdel, i den äldre standarden var det 248mm.
Om man mäter i karmen som på bild vill jag minnas att man plussar 2mm så det borde vara 252mm till centrum av gångjärnet/det tredje skruvhålet.
Jag tror inte det skiljer för Modulmått 19 i höjd.
Modulmått 19 ju naturligtvis kortare avstånd från dörrblad till gångjärn än 20/21 - då cc mellan gångjärnen alltid är samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.