Byggahus.se
M
Jag behöver lite råd inför inkopplingen av mitt förråd som jag har min sommarstuga.
Jag har alternativ att dra en jordkabel (ekkj el. liknande) från befintlig HC eller direkt från inkommande huvudsäkringar till den nya byggnaden som ligger 6m ifrån huvudbyggnaden.
Förrådsbyggnaden ska matas med en fas och tanken är att sätta en JFB och avsäkring i den nya byggnaden.
HC i huvudbyggnad har en egen JFB.
Min fråga är vad som är den lämpligaste lösningen. L och PEN direkt från inkommande eller ska man dra från befintlig central där det redan finns JFB. Hur i så fall?
Med vänlig hälsning, Marcus
 
Om du ska ha PEN-ledare så måste den ledaren vara 10 mm2, om du däremot tar separat N- & PE-ledare så är minimum 1,5 mm2.

Jag hade dragit antingen direkt från mätarplatsen eller från en (ny) kopplingsplint/låda precis innan gruppcentralen, lite beroende på kabellängder, hur det går att dra kablar.
Jag hade dragit trefas, som riktlinje hade jag dragit 5G6 samt monterat en liten gruppcentral i förrådet, men om 6mm2 är tillräckligt beror på bla förimpedansen.

Det går att dra klenare kabel men då måste det föregås med gruppsäkringar i matande ände.
 
M
Tack för svaret Demmpa.
Jag har inget behov av 3-fas i den byggnaden. Någon taklampa/utomhusbelysning och två eluttag. EKKJ 3x2,5+2,5 finns hemma så den använder jag gärna om det går. Den har 3st svarta ledare och en koncentrisk fläta. Ok att använda? Att dra kabel är inga problem vilket alternativ man än väljer.
/Marcus
 
Låter någon annan uttala sig om lämpligheten av den kabeln, framförallt färgmässigt. Men du kan som sagt inte ha PEN (gemensam nolla/jord) med den kabeln.

Då behöver man ordna säkring i huvudcentralen som inte går över jordfelsbrytaren där. Även nollan i kabeln måste i så fall dras utanför bef. jordfelsbrytare. Alltså inte inkopplad på nollplinten.
 
M
Låter som att jag tar matningen direkt på inkommande ute i mätarskåpet isåfall. Min far är pensionerad elektriker som kommer att få göra detta men jag tänker ändå att jag vill veta hur det ska lösas.
Så grön/gul tejpad biledare och en av ledarna använder man till jord+nollpunkt i mätarskåpet?
/Marcus
 
Ja en EKKJ 3*2,5+2,5 kan du använda, antingen som enfas eller som tvåfas.
En/två trådar som fas, en tråd som nolla & koncentriska ledaren som skyddsjord.

En EKKJ med bara svarta trådar har numrerade trådar, numrerna kommer med jämna mellanrum.

Om du ska ha den kabeln du har och ska ta det direkt från mätarskåpet så måste det in en/två säkringar i mätarskåpet.
Sedan så ska alla uttag skyddas av jordfelsbrytare, den kan vara monterad i bägge ändar.
 
M
Demmpa, mätarskåpet på utsidan av huset tillåter ingen montering av extra säkringar tror jag. Jag har de tre huvudsäkringarna på 16A. Tänker mig en 10A personskyddsbrytare eller jfb+dvärgbrytare i förrådet. I praktiken blir det som att jag har två elcentraler inkopplad efter huvudsäkringarna. Funkar denna lösning?
 
Om du ska utgå från mätarskåpet så måste det beräknas vi eldim (sök på forumet) om du kan använda den kabel du har eller om det behövs grövre, tänk på att huvudsäkringarna kan vara 25A och att det är det man bör räkna på.

Så i ditt fall så blir det enklare att ta matningen från en grupp i din befintliga gruppcentral.
 
R
Vad har du för skåp , ett smalt avlångt , grön,grått eller aluminium ?
Klart det fungerar men du låser fast dig till 16 Amp om du kopplar så
Du kan inte gå upp till 20 Amp utan att byta kabel , troligtvis är det 2,5 eller 6 m2 till andra centralen
Andra kommer nog med kommentarer om detta , Att det går utmärkt , bara räkna på Z
Men det är inte fackmannamässigt att göra så
 
R
Det som kan trassla till det för dig är diffinitionen El-central eftersom du sätter säkringar där .
och då ska det vara 5 ledare min 2,5 16 amp eller 10 m2 3 eller 4 ledare så det bästa är
att sätta 10 amp säkringar i skåpet eller i en låda bredvid skåpet , då blir det rätt
En JFB kan man sätta var som helst för att skydda person , finns lösa att sätta i uttag
 
M
Ett grått plåt Eldon liknande högt skåp från 80-talet. Att säkra upp är nog aldrig aktuellt då det är ett fritidshus. Mata från bef central innebär då att lägga en grupp före jfb samt att ta nollan före jfb. Enda skillnaden med denna lösning kontra att lägga in direkt mot huvudsäkringarna i mätarskåpet är att jag får en 10A avsäkring av EKKJ i stället för 16A huvudsäkring. Kanske bästa lösningen.
 
tommib
Om du inte får plats med en säkring i mätarskåpet hade jag tagit ut matningen från befintlig central (eller använt 6 kvmm).
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
M MarcusÅ skrev:
Ett grått plåt Eldon liknande högt skåp från 80-talet. Att säkra upp är nog aldrig aktuellt då det är ett fritidshus. Mata från bef central innebär då att lägga en grupp före jfb samt att ta nollan före jfb. Enda skillnaden med denna lösning kontra att lägga in direkt mot huvudsäkringarna i mätarskåpet är att jag får en 10A avsäkring av EKKJ i stället för 16A huvudsäkring. Kanske bästa lösningen.
Du kan få 2 X10 amp om du sätter 2 säkringar i bef EL-central , ledare 1 och 2 faser och använder den
sista nr 3 som noll och mantel som jord .lämpligt är att ha en JFB vid utgående , det blir skydd för
kabeln då med , samt att dela upp det i en dosa i förrådet ,lämpligt att markera 2 fasmatning till förråd vid centralen
Annars inget förbud att sätta JFB i förrådet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.