Hej.

Det är varmt men brunnen är full med vatten (källvatten).

Jag får inte upp trycket i systemet, och är helt okunnigt inom VVS. Jag har läst andra trådar i forumet men inte lyckats lösa problemet.

Tacksam för hjälp.

Jonas Nordin2 Jonas Nordin2 skrev:
Hej.

Det är varmt men brunnen är full med vatten (källvatten).

Jag får inte upp trycket i systemet, och är helt okunnigt inom VVS. Jag har läst andra trådar i forumet men inte lyckats lösa problemet.

Tacksam för hjälp.
Det där röda kärlet bör vara till värmesystemet och har inget med tappvattnet att göra.
Eller är det värmesystemet du vill fylla?
Jag tolkar inlägget som att du saknar tappvatten i kranarna.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det där röda kärlet bör vara till värmesystemet och har inget med tappvattnet att göra.
Eller är det värmesystemet du vill fylla?
Jag tolkar inlägget som att du saknar tappvatten i kranarna.
Ja. Har 0 tryck i systemet och har typ inget vatten. Kommer lite på källarplan.

Du har två röda expansionskärl så jag antar att du har en värmepump, där det ena kärlet är till värme-element-slingan och det andra till köldmediet i jord/vatten/sjö/berg-värmeslingan.

Tappvatten och dess hydro-for/-press är någon annan stans.

Är det i tappkranar (tex köksblandaren, tvättstället, tvätthon) det bara kommer lite vatten i källaren?

Eller är det ur luftningsventilerna på radiatorerna det bara kommer lite i källaren?

Demmpa Demmpa skrev:
Är det i tappkranar (tex köksblandaren, tvättstället, tvätthon) det bara kommer lite vatten i källaren?

Eller är det ur luftningsventilerna på radiatorerna det bara kommer lite i källaren?
Det kommer lite vatten i badrummet i källaren. Inget typ på entréplan.

Demmpa Demmpa skrev:

Det är i badrummet det kommer lite. På källarplan

Har du egen brunn på fastigheten, eller har du kommunalt vatten?

Har du egen brunn har du något likt följande,
Pump och trycktank i ett källarutrymme, typiska komponenter för en egen brunn på fastigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen kan vara nere i brunnen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Följ en kallvattenledning från ett handfat i källaren så hittar du varifrån du får ditt tappvatten.
När du vet det kan vi börja söka orsaken.

Är det inte blå pumpen som visas sist i filmen?
Fortfarande oklart om TS vill få dricksvatten eller fylla värmesystemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du egen brunn på fastigheten, eller har du kommunalt vatten?

Har du egen brunn har du något likt följande,
[bild]

Pumpen kan vara nere i brunnen.
Håller med om att det där är en vanlig setup, men det kan ju vara en hydropress också, som i så fall kan vara rätt lik expansionskärlen…

Att du får vatten ur kranen i källaren har nog bara med gravitation och att du har vatten i ledningarna att göra. Så snart ledningarna är tomma tar vattnet slut där med.

Krilleman
Det här kärlet verkar vara till bergvärme med tanke på den svarat armaflexisoleringen i bild.

Du behöver en separat enhet för att fylla på vätska här (och en påfyllnadssats monterad).

Ofta är det en spritblandning (etanol) i borrhålet.

Kopplingskomponent för bergvärmesystem, innesluten i svart armaflexisolering, används för fyllning av vätska och tryckjustering i värmesystem.
Skapa konto

Expansionskärl för bergvärmesystem med röd ventil markerad, omgiven av armaflexisolering och tryckmätare på toppen.
Skapa konto

Det här expensionskärlet är för värmesystemet:
Påyfyllningsventilen till värmen är inringad i rött.
Men du måste ha tryck i tappvattnet innan. (alltså flöde i alla tappställen, kök, dusch osv)

Expansionskärl för värmesystem med röd påfyllningsventil inringad, omgiven av svart Armaflex-isolering och kopparrör.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Krilleman
Det kommer lite vatten i badrummet i källaren. Inget typ på entréplan.
OK, det kommer alltså lite tappvatten i en blandare i källaren men inget på entrevåningen.

Då behöver vi se mera bilder från denna hörnan med filterinstallationen.
Är det en pump vi ser nertill eller är det en synvilla?
Tydligare bilder och fler bilder behövs!

VVS-installation i källare med kopparrör, filter och ventiler; eventuellt en pump vid basen.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En oskarp bild av en pumpautomat i ett VVS-system. Ett vitt rör och en kopparledning syns också.
Skapa konto

Ja. Kan inte detta vara en pumpautomat?
Längst ner till höger. Den som låter på filmen kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.