Hej. Vi har ganska nyss köpt ett hus på 3 våningar inkl källare. Vi har uppvärming med pellets och element med vatten. Vi har ingen värme i de två elementen på övervåningen. Igår hade vi värme i det ena. Vi har luftat men det kommer inget vatten. Kan det vara så att det är för dåligt tryck. Vårt problem är just nu att vi inte har en aning om vart man fyller på vatten. Någon som har koll? Är det på själva pannan eller vid vattentanken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du visar på bilden är en hydrofor och håller trycket i vattenledningarna, inte värmesystemet.
Påfyllningen brukar sitta vid pannan. Lägg upp lite bilder hur det ser ut runt pannan så hittar nog någon den åt dig!
Har du ett rött slutet expensionskärl likt bilden? Saknar du detta röda kärlet så har du antagligen ett öppet kärl på vinden med ett öppet rör som mynnar ut ovan en golvbrunn.
Exempel på expensionskärl i slutna system:
Påfyllningen brukar sitta vid pannan. Lägg upp lite bilder hur det ser ut runt pannan så hittar nog någon den åt dig!
Har du ett rött slutet expensionskärl likt bilden? Saknar du detta röda kärlet så har du antagligen ett öppet kärl på vinden med ett öppet rör som mynnar ut ovan en golvbrunn.
Exempel på expensionskärl i slutna system:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vinden fanns denna...
Påfyllningen på ett äldre system brukar oftast vara en äldre ventil + en lös backventil (exempel inringat). Har du en nyare påfyllning ska du leta efter dom understa bilderna på ditt system!
Du måste även lokalisera röret som går ner längst väggen och mynnar ut vid en golvbrunn (oftast). För det är där det kommer att rinna vatten när det är fullt i kärlet på vinden.
Du måste även lokalisera röret som går ner längst väggen och mynnar ut vid en golvbrunn (oftast). För det är där det kommer att rinna vatten när det är fullt i kärlet på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vid den på vinden jag ska leta?krilleman_215 skrev:Påfyllningen på ett äldre system brukar oftast vara en äldre ventil + en lös backventil (exempel inringat). Har du en nyare påfyllning ska du leta efter dom understa bilderna på ditt system!
Du måste även lokalisera röret som går ner längst väggen och mynnar ut vid en golvbrunn (oftast). För det är där det kommer att rinna vatten när det är fullt i kärlet på vinden.
[bild]
[bild]
[bild]
Tack snälla. Ska lägga ut bilder ☺
På första bilden #10 syns skymt bakom det gröna röret i mitten ett rött vred, det är troligtvis kranen för påfyllning. Du ser trycket eller vattennivån på nedre visaren på panntermometern, är det rätt gjort från början ska du fylla till dess svarta står mittför röda. Finns också ett skvallerrör från kärlet på vinden som brukar komma ner i pannrummet, då rinner vatten ut där när det är fullt.
Tack snälla för din hjälp. Tyvärr funkar det inte ändå. Hur lång tid tar det att fylla på ungefär?





