Byggahus.se
T
Hej!
Vi har inga tilluftsventiler alls. Bara frånluft i badrum och kök och OVK är godkänd. Förstår inte hur det går ihop?
Våra fönster läcker in mycket luft helt okontrollerat - alltså inga ventiler på dessa gamla fönster.
Vår styrelse vill inte göra något och säger detta är normalt.
Vad gäller enligt lag här? Måste man ha tilluft i en lägenhet byggd 1910. Fanns ju inte från början nämligen och det är därför OVK blev godkänd tydligen.

Vi vill ha täta fönster och ventiler såklart.

Någon som kan detta när det är BRF?

Tacksam för hjälp!
 
T Tjopp1 skrev:
Vi vill ha täta fönster och ventiler såklart.
Varför då, det funkar ju med otäta fönster som ventil.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Lite klurigt. Jag tror att det krävs ett stämmobeslut om styrelsen inte vill ändra något i byggnaden.
 
Jag bor i ett hus från 70talet, här var glipande fönster friskluftsintagen.

Vad skulle skillnaden bli om man fick in luften via en ventil istället?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ventilationen fungerar bevisligen enligt OVK så varför skulle ni göra något åt det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
D Dilato skrev:
Varför då, det funkar ju med otäta fönster som ventil.
Vilket märkligt påstående. Absolut inte då all till och frånluft ska vara kontrollerad. Och läcker det in luft läcker det in fukt. Vi har fuktskador.
 
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag bor i ett hus från 70talet, här var glipande fönster friskluftsintagen.

Vad skulle skillnaden bli om man fick in luften via en ventil istället?
Så är flödet av tilluft kontrollerat. Får aldrig vara okontrollerad tilluft då du t.ex inte kan stänga den vid kyla eller ösregn. Ska alltid ske under kontrollerade former.
 
T
C cotillion skrev:
Ventilationen fungerar bevisligen enligt OVK så varför skulle ni göra något åt det?
Nej. OVK kollar enbart om befintlig ventilation funkar. Vi har bara frånluft så de kollar bara om de ventilerna funkar. Inget annat. De kontrollerar inget annat.
 
T
C cotillion skrev:
Ventilationen fungerar bevisligen enligt OVK så varför skulle ni göra något åt det?
För att vi inte kan stänga någon tilluftaventil när det är svinkallt, eller regnar in genom fönsterna m.m. Tätar vi dem helt och hållet för att slippa dyra energipriser så får vi inte in syre. Alltså totalt okontrollerat.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T Tjopp1 skrev:
Vilket märkligt påstående. Absolut inte då all till och frånluft ska vara kontrollerad. Och läcker det in luft läcker det in fukt. Vi har fuktskador.
Du menar att bara för att luften kommer in genom en ventil så bär den ingen fukt?

T Tjopp1 skrev:
Får aldrig vara okontrollerad tilluft då du t.ex inte kan stänga den vid kyla eller ösregn
Du vill stänga ventilerna för att det regnar eller är kallt, men förväntar dig friskluft ändå?
Ok.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Tillbringade julen hos dotter i stor underbar patriciervåning från 1890talet, högt upp och mitt i storstaden. Nya, stora, täta, ljuddämpande fönster. Rejäla öppna luftventiler 370 cm uppe under taket. Dessa fick vi inte stänga (enl herrn i huset). Det drog som 17. Det blev bättre när vi blev 20 pers runt julbordet.

Jag som är van vid mitt moderna hus ute på landet med FTX och alla bekvämligheter ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
D Dilato skrev:
Du menar att bara för att luften kommer in genom en ventil så bär den ingen fukt?


Du vill stänga ventilerna för att det regnar eller är kallt, men förväntar dig friskluft ändå?
Ok.
Haha okej detta forumet var ju sämre än om jag frågat något fylla på puben. Bye! Haha omg.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
T Tjopp1 skrev:
Vilket märkligt påstående. Absolut inte då all till och frånluft ska vara kontrollerad. Och läcker det in luft läcker det in fukt. Vi har fuktskador.
Men luften via friskluftsventiler kommer väl också med fukt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
K Kane skrev:
Men luften via friskluftsventiler kommer väl också med fukt?
Nej, det regnar inte in genom en ventil. Men otäta fönster gör det. Hos oss regnar det in genom fönsterna, spricker upp all färg i fönsterkarmarna, rinner ner på golvet och fuktskadar vårt trägolv...
 
T Tjopp1 skrev:
Haha okej detta forumet var ju sämre än om jag frågat något fylla på puben. Bye! Haha omg.
Bara för att du inte fick de svar du önskade så kan du inte dra den slutsatsen. Vad hade dina kompisar på förortspuben svarat tror du?
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.