Byggahus.se
Har blivit nekad amorteringspaus av Nordea två gånger (april och juni) trots att jag FÖRLORADE JOBBET i början av året och det lär bli svårt att hitta annat jobb då jag varit pensionär i närmare 10 år. Nordea säger att de bara räknat med min pension när bolånet beviljades senhösten 2021 och att vi därför ska klara oss på min måttliga pension. Just nu går vi back med 5-siffrigt belopp varje månad och det likvida kapitalet är slut. Finns inte heller nämnvärda tillgångar att sälja. Endast fordringar som i praktiken är nästan omöjliga att driva in.
Vilka råd har ni? Skuldsanering? Lär gå på mycket kortare tid än 5 år vid min ålder - kanske bara 2 år. Problemet då är att vi inte vill riskera fastigheten, som kanske har ett visst övervärde sen lånet räknats av. Belåna fastigheten mer (via privat lån med pantbrev, då ingen bank lär vilja belåna den mer) så ingen tvingar fram en försäljning?
 
  • Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
R
L Leif1 skrev:
Har blivit nekad amorteringspaus av Nordea två gånger (april och juni) trots att jag FÖRLORADE JOBBET i början av året och det lär bli svårt att hitta annat jobb då jag varit pensionär i närmare 10 år. Nordea säger att de bara räknat med min pension när bolånet beviljades senhösten 2021 och att vi därför ska klara oss på min måttliga pension. Just nu går vi back med 5-siffrigt belopp varje månad och det likvida kapitalet är slut. Finns inte heller nämnvärda tillgångar att sälja. Endast fordringar som i praktiken är nästan omöjliga att driva in.
Vilka råd har ni? Skuldsanering? Lär gå på mycket kortare tid än 5 år vid min ålder - kanske bara 2 år. Problemet då är att vi inte vill riskera fastigheten, som kanske har ett visst övervärde sen lånet räknats av. Belåna fastigheten mer (via privat lån med pantbrev, då ingen bank lär vilja belåna den mer) så ingen tvingar fram en försäljning?
Det behövs mycket mer information för att någon ska kunna ge någon vettig hjälp. Hur stora lån har du på huset (och i övrigt). Vad är räntekostnaderna för dessa? Vilka övriga utgifter har du? Finns det några tillgångar förutom huset att sälja av?

Huset riskerar du hur du än vrider och vänder på det. Om du går back > 10.000:- per månad och inte har sparkapital eller andra tillgångar att ta av så kommer förstås huset till slut att få säljas för att lösa skulderna.

Skuldsanering kommer inte rädda huset så vitt jag vet (om det inte är av ringa värde). Och det är väl inte mer än rätt. Varför ska du sitta kvar med ett värdefullt hus när de du är skyldig pengar får skriva av sina fordringar?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L Leif1 skrev:
Har blivit nekad amorteringspaus av Nordea två gånger (april och juni) trots att jag FÖRLORADE JOBBET i början av året och det lär bli svårt att hitta annat jobb då jag varit pensionär i närmare 10 år. Nordea säger att de bara räknat med min pension när bolånet beviljades senhösten 2021 och att vi därför ska klara oss på min måttliga pension. Just nu går vi back med 5-siffrigt belopp varje månad och det likvida kapitalet är slut. Finns inte heller nämnvärda tillgångar att sälja. Endast fordringar som i praktiken är nästan omöjliga att driva in.
Vilka råd har ni? Skuldsanering? Lär gå på mycket kortare tid än 5 år vid min ålder - kanske bara 2 år. Problemet då är att vi inte vill riskera fastigheten, som kanske har ett visst övervärde sen lånet räknats av. Belåna fastigheten mer (via privat lån med pantbrev, då ingen bank lär vilja belåna den mer) så ingen tvingar fram en försäljning?
Om du belånar mer kommer du behöva betala ännu mer varje månad, både amortering och ränta. Det enda det gör är att senarelägga försäljningen tills de lånade pengarna är slut och då har ni ännu mindre kvar efter försäljning.

OM ni går back mer än 10 000 varje månad, inte kan sänka era utgifter på annat vis och inte ser en ljusning i form av ny inkomst så skulle jag nog säga att det är dags att skaffa ett boende ni har råd med snarast. För varje månad som går har ni sämre och sämre läge.

Har du fordringar som du kan sälja förresten? Finns ju bolag som inte gör annat än det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
L Leif1 skrev:
Nordea säger att de bara räknat med min pension när bolånet beviljades senhösten 2021 och att vi därför ska klara oss på min måttliga pension. Just nu går vi back med 5-siffrigt belopp varje månad och det likvida kapitalet är slut.
Så du lurade banken att du hade lägre utgifter än du har, eller varför räcker inte pengarna till om du sa sanningen till banken?
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
L Leif1 skrev:
Har blivit nekad amorteringspaus av Nordea två gånger (april och juni) trots att jag FÖRLORADE JOBBET i början av året och det lär bli svårt att hitta annat jobb då jag varit pensionär i närmare 10 år. Nordea säger att de bara räknat med min pension när bolånet beviljades senhösten 2021 och att vi därför ska klara oss på min måttliga pension. Just nu går vi back med 5-siffrigt belopp varje månad och det likvida kapitalet är slut. Finns inte heller nämnvärda tillgångar att sälja. Endast fordringar som i praktiken är nästan omöjliga att driva in.
Vilka råd har ni? Skuldsanering? Lär gå på mycket kortare tid än 5 år vid min ålder - kanske bara 2 år. Problemet då är att vi inte vill riskera fastigheten, som kanske har ett visst övervärde sen lånet räknats av. Belåna fastigheten mer (via privat lån med pantbrev, då ingen bank lär vilja belåna den mer) så ingen tvingar fram en försäljning?
Sälj huset , lös lånen och flytta till något billigare
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Detta har inget med just denna situationen att göra. Men vi är ganska fascinerade över hur mycket till synes likalevenes kunde tänka sig lägga på hus under de 5 år vi letade hus innan vi köpte 2018. Många hus gick bort av andra anledningar, men en del objekt gick bort p g a, i våra ögon, oskäliga priser (trots att vi hade haft råd, och även fått beviljat lån till ett hus till dubbla priset av det vi köpte). Men vi tänkte också att räntan går upp, och att vi kan förlora våra jobb. Och det ska vi kunna klara…Sen tog det också lång tid att hitta. Rätt hus, och till rätt peng. Synd inte alla tänkte så då, då hade husen under de åren definitivt varit billigare 😁
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Det där med tvingad amortering är ett jvla påfund. Hur ska jag kunna betala av hela/delar av lånet så att jag får en bättre ekonomi som märks av? Jag kanske får 1000kr om året i sänkta lånekostnader när jag återbetalar 4000 i månaden på mitt lån.

Om jag amorterar i den takten kommer lånet vara återbetalt om 55 år. Då har jag varit död sedan länge.

Ta bort tvingad amortering och låt de som vill betala av lånet göra det. Jag kommer återbetala lånet när huset säljs. Det är så det fungerar tyvärr, jag har ingen tanke på att det blir bättre för mig om jag amorterar. För så mycket bättre blir det inte.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.