Jag har en inbyggnadsfärstärkare och ett par Sonos som jag dels ska bygga in i väggen och sen lägga Sonos uppe på kallvinden.
De drivs med 24 VDC och kräver således en adapter som medföljer. Det är en vanlig typ "laptop adapter" med vanlig 230V kontakt och plugg för 24 VDC.

Jag vill ju ogärna lägga ett uttag och plugga i dessa i eftersom jag ska ha det inbyggt så frågan är om det finns någon vettig (inte för stor) adapter man kan använda som lämpar sig för inbyggnad?

24VDC 2,5A behöver den vara på och då kunna läggas i låda/box med fast monterat kablage.

Några förslag?

pelpet skrev:
Inbyggnadosa med extra plats för transformatorer och annat skrot som man inte vill se.
[bild]
Ooo... den var ju nice!

Helst skulle jag ju då ta original adaptern och släppa ner i den men original adaptern har ju inte klämskruvar utan en sån platt rund "apparatkontakt" och jag antar att det inte är OK att gömma in den i en dosa?

De från Elfa är ju ändå på 13x10 cm som minst och de ska ha "ventilation" så jag är lite osäker på om jag vågar lägga en sådan i mellantaket med bara 45mm luftspalt eftersom den har arbetstemp på ända upp till 70 grader... :o

Fast å andra sidan så trycker man ju bara upp halogen/led trafo i hålet... :o

Vad säger egentligen föreskrifterna om transformatorer för "fast" installation?

En belysningstrafo ligger ju lös på en takgipsskiva normalt sett. Vad är regelverket?
Måste den skruvas fast, hur ska egentligen kabel klamras, etc?

Den säger 0 ord om detta specifika fall, utan man får se till allmänna regler.

- Fast anslutna apparater behöver inte vara fast monterade, man får bara se till att rätt typ av kabel och dragavlastning finns vid behov.
- Apparater och kabel ska givetvis tåla den miljö de installeras i, damm, väta, värme, slag, vibrationer, möss,
- Apparater får inte ha skadlig påverkan, sätta eld på huset, störa andra apparater, värmeavledning kan behöva ges en tanke.
- Underhåll, det ska gå att komma åt apparaten, inkl dess anslutningar, och den får samtidigt inte blockera vägen för rörmokaren etc.
- Frånskiljning, behövs något speciellt där som att kunna bryta utan att hela våningsplanet slocknar?
- Behov av tilläggsskydd eller speciella skyddsåtgärder? (inte aktuellt här).
- Om det är ett utrymme klassat att ha förhöjd brandrisk finns en rad regler att ta hänsyn till.
- Val av kabel
--- ska dels göras enligt tillverkarens anvisningar för apparaten, t.ex om de föreskriver värmetålig kabel.
--- flexibla kablar är avsedda för flyttbara apparater, ej för fast förläggning.
--- flexibla kablar ska vara synliga och utbytbara.
--- http://www.byggahus.se/forum/el/196485-bra-anslutning-av-ikea-grundtal.html
--- mao välj rätt typ av kabel, t.ex FK om den ska förläggas i rör. Inga lampsladdar i rör.

Om vi antar att du kan mula ned trafon i ELKO's pungdosa så är den i sig en utmärkt kapsling då
- den är brandskyddad (självslocknande - det är väl alla ELKO's röda dosor?)
- Transformatorer har en Ta-temperatur angiven (max omgivningstemp) vilket borde vara uppfyllt i en sådan dosa.
- Det är också en dammfri och torr miljö som inte kräver någon speciell kapslingsklass högre än IP21.
- Mata dosan med FK i rör, klipp stickproppen på trafon om den har en sådan, och anslut med Wago 222.
- Dra klenspänningsledningarna i separata rör.

Om du väljer en annan "kapsling" som ett hålrum i huset, ovan tak etc så är det den miljön som behöver bedömas. Beroende på kapsling kan det bli ett krav att inga FK får vara berörbara, utan du måste använda hel kabel ända in i transformatorn, om du inte använder en kopplingsdosa eller uttag. Om du använder den laptopadapter du har så tillåter den i sig ganska fri förläggning men se upp med värmen.

Jag hade petat in sensorn från en vanlig utetermometer i dosan för att hålla koll på temperaturen under några veckor. Det borde räcka för att få koll på om temperaturen riskerar att bli för hög.

Jag hade klippt sladden på en europakontakthona, kopplat den till FK:n och anslutit befintlig trafo med den. Kanske inte 100% enligt regelverket men knappast ett problem i praktiken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.