Byggahus.se
Hej

Efter att ha läst många intressanta trådar så blev det plötsligt dags för att skapa en egen.

Idag ägnade jag mig åt att göra rent vår inbyggda ugn invändigt. När jag skulle plocka bort falsarna inuti ugnen som håller fast plåtarna gick en infästning i ugnen sönder och en del ramlade ner på insidan av ugnen. Vid rengöringen körde jag först med ugnsrengöring och svamp och sedan med vatten med hjälp av en blomspruta och därefter avtorkning. Jag kan inte anse att jag använda så mycket vatten att det skulle kunna tränga in i och skada själva ugnen.

Efter att jag gjort klart ugnen och satte på den gick huvudsäkringen i huset. Jag plockade bort den säkring som är kopplad till ugnen (1x16A) och återställde huvudbrytaren utan problem. Sedan skruvade jag i säkringen till ugnen.

Problemet är att ugnen är i princip helt död. Displayen fungerar och den lilla fläkten inringad med rött snurrar när man sätter på ugnen men i övrigt är ugnen helt död, inte ens fläkten för varmluftsfunktionen snurrar.

Jag har monterat isär ugnen enligt bilderna men ser inget uppenbart trasigt, finns det något man kan göra själv eller är det bara att köpa en ny? Ugnen är c:a 15 år gammal.
 
  • Inuti av en öppnad elektronisk apparat med kablar, kretskort och en fläkt markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen bakpanel av en apparat med elektriska komponenter, kablar, och en motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd ugn av märket Siemens, kontrollpanel övre delen, matt, speglar fotografens ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering: Efter att ha läst bruksanvisningen insåg jag att man måste ställa in klockan på ugnen innan man kan starta den. När jag gjort det startade ugnen men så fort jag vred på temperaturvredet så gick huvudsäkringen igen. Repeterade steget igen men startade bara varmluftsläget med utan att vrida på temperaturvredet. Ugnen fick gå så tio minuter och därefter kunde jag vrida på temperaturvredet utan att säkringen gick så nu fungerar ugnen igen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.