3 254 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Inbyggd stigarledning
Står i begrepp att renovera/vinterbona ett uthus. Drar fram ny stigarledning 5 x 2,5 mm2. Kommer att försörja både elvärme, bastu och varmvattenberedare och kommer troligen stundtals bli rätt varm. Är det OK att bygga in stigarledningen i innerväggar med VP/flexrör som med övrig el, eller bör jag dra den så att den ligger fritt, dvs på fasadens utsida och genom vinden?
Det är ok att bygga in en stigare men tror du att den kommer att bli hårt belastad kanske det är klokast att gå upp en area på trådarna. Lägger du rör/slang hela vägen drar du ju med fördel MK 4 eller 6 mm2 i stället för 2,5.
Ska inte "stigarledning", dvs från mätare till första central och endast avsäkrad av mätarsäkringarna, , vara minst 6mm[SUP]2[/SUP] vid G II??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 936 inlägg
Det är en god tumregel men det finns inga krav på det. Ledningen ska vara dimensionerad för den belastning som förväntas, och då kan det ibland vara ekonomiskt omotiverat med 6 mm². Uppsäkring är behörighetskrävande, och man ska kontrollera vad ledningarna tillåter...
OK, tack för svar. Det är en undercentral som kommer att sitta i uthuset. Nu när jag har fått kunnigt folk på tråden passar jag på med en annan fundering jag haft i ett annat sammanhang: Vad är max man får belasta/avsäkra en 2,5, 4, resp 6 mm2? Och hur är det med 1,5:an; 10, 13 eller 16A?
Vad man får belasta / säkra olika ledningsdimensioner beror på flera faktor ex . Isolermaterial, förläggningsätt, omgivningstemperatur, samförläggning i flera lager. Det finns i olika tabeller.stickon skrev:
Men man kan ändå ha vissa tumregler i enklare elmiljöer med normala förläggningar av enstaka kablar.
1.5 mm2 säkras 10 ampere
2,5 mm2 säkras 16 ampere
4 mm2 säkras 20 ampere
6 mm2 säkras 25 ampere
Sedan tillkommer beräkningar av spänningsfall och utlösningsvillkor vid långa ledningar. Långa ledningar och höga förimpedanser kan tvinga elektrikern att säkra t.ex 2,5 mm2 med 13 eller 10 ampere istället för 16 ampere.
1,5 mm2 kan under vissa förutsättningar säkras med 13 ampere automatsäkring. Gärna b kar. Men det är inget att rekommendera på ett forum när man inte känner exakt förläggning m.m.
För att kunna ge några råd då är det viktigt att veta kabellängd till uthuset och huvudsäkringsstorlek om den skall anslutas direkt utan extra avsäkring i matande ända. Kabeln skall även vara 5 ledare eftersom nya regler kräver minst 10 mm2 som PEN ledare i ett TN-C 4 ledarsystem.
Redigerat:
Klicka här för att svara