Byggahus.se
Planerar sätta in en bänkfläkt ("häll med integrerad fläkt"), och som då skulle komma ner i tvättstugan under köket. Frånluften från tvättstugan går in i takhöjd genom rummet bredvid (orangemarkerat eternitrör i fotot). Hade det varit en möjlighet att dra fläktoset genom detta röret? Det är på detta vi i dagsläget leder på köksfläkten.

Rummet på bilden är duschrum där vi tagit ner en vägg (tidigare bastu), nu 12m2 dusch+bad - och där har vi nu två frånluftrör (de båda rödmarkerade). Det sista (grönmarkerade) avluftar ett 2m2 gästwc separat.

Skulle man kanske kunna nöja sig med fyrkantsröret (rött) från duschrummet och sen använda det runda 160mm spiro från tvättstuga som frånluft.

Känsligt göra något oklokt med ventilation särskilt från en källare. Mitt näst bästa alternativ är att göra en ny imkanal som jag leder ut genom fasaden (genom att sätta igen ett fönster). Hm, måste hålla koll på öppningsbara fönster här också. Inser jag inte kan så mycket om ventilation, vilket säkert märks :), så vill gärna höra synpunkter.
 
  • Inomhuskonstruktion, träbjälkar, isolering, ventilationrör, röd och gul markering, betongvägg och -tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Hur ser det ut runt kanalerna?
Imkanal från köksfläkt skall klara brandklass EI 15
 
Och utöver att kanalen måste vara brandisolerad, så finns även krav på utloppet som kan ge problem om det går ut genom en vägg. Du behöver ha brandsäkert material runt utloppet, och en bra bit uppåt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och utöver att kanalen måste vara brandisolerad, så finns även krav på utloppet som kan ge problem om det går ut genom en vägg. Du behöver ha brandsäkert material runt utloppet, och en bra bit uppåt.
Ja, det lär man ju inte göra i och med att det är eternit, men eternit är ju oerhört brandsäkert. Tänkte mest på att det är i praktiken är den inkanal vi använder nu, och att den blivit godkänd av brandmyndigheterna senast för ett halvår sen. Men kanske bara gäller nyknstallationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.