Byggahus.se

Imfri spegel

1. C
    Medlem · Nivå 11
    Mitt nya badrum skall inom kort kaklas. Tanken är att det skall vara en imfri spegel infälld i kaklet.
    Byggaren har tydligen aldrig varit med om att installera en imfri spegel så jag måste snabbt bli lite smartare inom detta område.
    Vad har ni för erfarenheter - lösningar, leverantörer, vad man skall tänka på?

Har hittat dessa leverantörer så här långt:

En sak jag är lite orolig för är att det verkar som att "kontakten" till folierna är ganska tjock. Jag hade tänkt att denna skulle rymmas i fixet/limmet som limmar fast spegeln, men är rädd för att den är för tjock.

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag vet att man ska inte ifrågasätta TS' projekt i detta forum utan bara hjälpa till.
    Men jag måste fråga detta ändå: varför? Jag tycker det är ett läckert koncept men kanske onödig. Vi brukar öppnar skåpsluckan och ha en imfri insida med spegel.
    Det finns troligen inte någon standard om hur du ska lägga dess ledningar.

3. C
    Medlem · Nivå 11
    Du får så gärna ifrågasätta, jag uppskattar all sorts input (så länge den är trevlig vilken din ju definitivt är :) ).

Jag har inget badrumsskåp (får inte plats) så det är inget alternativ. För mig verkar en värmefolie vara en ganska enkel lösning på ett vanligt förekommande problem.

Och ja, som du förmodligen redan har gissat så gillar jag teknik och"smarta lösningar" och ser mitt renoveringsprojekt lite som en hobby :)

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Be din byggare fixa ventilationen istället, det ska högst ta någon minut för imman att försvinna på badrumsspegeln med korrekt ventilation. Du kan också gnida in spegeln med raklödder och torka torrt så fäster inte imman.

Men nu var det ju inte det ju inte sådana tips du ville ha :)

• Laddar…
  5. O
    Bannad · Nivå 15
    Man kan göra så, men då får man inte de tekniska lösningarna... Men det låter onekligen mycket enklare... att få ordning på ventilationen...

6. T
    Medlem Nivå 5
    Håller med, det är ju så många andra fördelar med att ha fungerande ventilation, handdukar och annat som behöver torka torkar mycket fortare.

Många tekniska lösningar medför förr eller senare problem eftersom dessa har en förmåga att sluta fungera. Se det som en fördel att slippa en teknisk lösning. Hur mycket kostar det att reparera?

7. I
    Anonym
    Jag blir faktiskt förvånad över att det kan vara ett problem. Jag förstår att det kan bli fuktigt i ett badrum, det blev det i mitt också tills jag satte in en luftavfuktare.
    Att bara se till att spegeln är imfri och låta väggar och tak drypa av fukt förstår jag inte.

8. C
    Medlem · Nivå 11
    Jag har aldrig sagt att jag inte har fungerande ventilation...

Jag upplever att jag har varit med om att spegel immar även om det är bra ventilation - har inga av er upplevt det? Och har spegel väl immat så försvinner ju inte imman omgående bara för att luftfuktigheten allteftersom går ned.
    Hursomhelst, detta är en lösning som jag tänkt installera, jag tror inte att den kan skada :) och jag tycker det är värt pengarna, men behövde försäkra mig om att jag löser installationen på bästa sätt (val av leverantör, ev nödvändigt extra underarbete, mm).

Jag har från tillverkaren av Ebeco fått svaret att kontakten är 5 mm tjock så den får plats i fixet (extersom spegeln är tunnare än kaklet) och eldosan är förberedd bakom spegeln.

Eftersom ingen verkar ha erfarenhet av detta så får jag helt enkelt beställa folien och titta på hur den ser ut :)

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Tänk bara på att alla 230V anslutningar/kopplingar/trafos måste vara åtkomliga för inspektion.

Så att sätta kopplingsdosan bakom en spegel som monteras med fix är inte rekomenderat.

10. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Lite OT, men i ämnet.
    Jag får imma på spegeln om man tar ett bad, men mitt på spegeln är det en immfri fyrkant, lossade spegeln för att kolla bakom, och där sitter ett klistermärke. Nån som vet varför det blir så ??

11. I
    Anonym
    Intressant fråga. Detsamma kan man se på plåtskjul vissa dagar, man ser var reglarna finns. Gissar att det beror på att väggen just där är något varmare tack vare värmeövergång regel-plåt, och då kondenserar inte vattenångan där. Kanske nåt liknande med klisterlappen, men att den isolerar glaset en aning, den kan knappast hålla mycket energi.

12. C
    Medlem · Nivå 11
    Aha, tack för bra input (om att dosan måste vara åtkomlig för inspektion). Lite osäker på hur jag skall lösa detta :) skall ta upp frågan med min elektriker

13. I
    Anonym
    Skrapa bort lite av det där blanka så man kan se dosan genom glaset, kan inte det duga?:D
    Ärligt talat, jag tycker inte att det någonsin ska bli så fuktigt i något utrymme och i synnerhet inte där det finns elektriska installationer.

14. plaggis
    Elektroniktokig Nivå 7
    När jag hade glasögon så minns jag att det fanns rengöringsmedel för dessa som även motverkade imma. Kan det vara en idé?

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    TS ska ju ha den senaste tekniken så det är nog bara aktuellt om det finns som app till google glasses....

• Laddar…