Har inte haft några som helst problem med bänkskivorna (beställde laminat). Skickade över en skiss med mått till Sigro som räknade ut pris, skissen gick till LG som kom tillbaka med en ritning för godkännande. Har inget att anmärka på varken service eller kvalité utan är helnöjd.

Ett tips är att beställa en underlimmad ho. Kostar ganska mycket, men är värt varenda krona. Mycket lättare att hålla rent + mindre risk för vattenskador.

NilssonC skrev:
Vi köpte Ädel för ungefär 2 år sedan och har inte haft några som helst problem med köket. Luckorna är fortfarande som nya. Däremot tyckte vi inte om IKEA:s bänkskivor, utan köpte dom från LG-Collection (via www.sigro.se). Inte heller IKEA:s kranar föll oss i smaken, utan där blev det FM. Men som sagt, IKEA:s luckor (Ädel) har funkat hur bra som helst!
Ädel vit förmodar jag?!

Har hört om att folien släppt där man har fukt/värme i närheten, t.ex. vid vattenkokaren, diskmaskinen, ugnen, men det har ni inte haft problem med?

Inget problem alls! Men är det verkligen folie på Ädel? Jag tycker våra luckor ser lackade ut.

Vid diskmaskinen sitter en metallist under bänksskivan för att minska risken för att fukt tränger upp mellan träet och laminatet. Även det har funkat bra (hittills, peppar, peppar)…

Jo, det är folie på Ädel vit. Vet inte om den kan varit målad tidigare?

inklistrat från IKEA's sida

Dörr:
Front: Folie, Träfiberskiva
Baksida: Melaminfolie

Det verkar ju konstigt att IKEA har ändrat - samtidigt kan jag inte tro att våra luckor är av folie. Har kollat noga, noga men tycker fortrande att de ser lackade ut...

Jag håller med NilssonC, våra Ädel vit ser verkligen inte "folierade" ut utan lackade. Men jag är ingen expert på att bedöma sånt. Snyggt tycker jag det är iallafall.

grummas skrev:
Ska köpa kök och ska ha vita släta luckor (som de fleste tillverkarna har någon form av). Vart ska man köpa? är det så stor skillnad i kvalitet som på priset mellan de olika tillverkarna? Håller ett folie kök sämre än ett målat...? Vad är era erfarenheter? HJÄLP!  :o

Hej,
Jag har jobbat som köksritare på Ikea, dock inte nu längre. Jag skulle inte välja en folierad/melamin lucka till köket oavsett leverantör, om du ändå väljer att göra det så titta efter skarvarna, ju större skarv desto fortare åker plasten av kärnan, mindre skarv längre tid.. om det är det du menar med kvalité (vill man byta luckor ofta är det ju skit samma).
Ikea är enligt min mening absolut inte skit, men de har såklart också differentierat sitt sortiment, dvs det finns kvalitetsskillnader mellan luckor/stommar internt Ikea på samma sätt som Marbodal eller HTH m.fl inte har exakt samma kvalisort på alla sina luckor.

Skillnaden i pris mellan olika tillverkare beror inte bara på kvalité. Ikea har ett mindre sortiment, större inköp, lägre marginaler (?), lägre servicenivå, kan inte leverera de riktigt exklusiva lösningarna etc

Ikea stommarna är riktigt bra, laminatbänksivorna är samma som många andra använder, luckorna ramlar inte av fortare än för nån annan :-)

/G

Goblin:
Vad är din erfarenhet av luckan Abstrakt? Hur tål den värme, slitage etc?

goblin skrev:
Ikea stommarna är riktigt bra, laminatbänksivorna är samma som många andra använder, luckorna ramlar inte av fortare än för nån annan :-)

/G
Intressant! Om det är någonstans som jag tycker att IKEA brister så är det stommarna. I och för sig är det lätt att stommarna blir kantstötta när man skall ta upp tallrikar från diskmaskinen eller lägga ner grytor och stekpannor i lådor, men om andra köksleverantörer inte har bättre stommar anser jag att IKEA är ett alldeles utmärkt val!

6
halloy: Ikeas kök tillverkas inte bara i Bratislava!! Ikea har fabriker i Sverige också som tillverkar deras kök. Applåd, Lidingö, Ståt och Duvbo luckorna tillverkas i Älmhult på Swedwood AB.

Vi satte upp ett nytt Ikea kök 2004 i vår lägenhet och visst det ser väl bra ut. Vad som stör mig dagligen är dock att luckor går emot ramen lite här och där. Nu köpte vi visserligen ett kök som utgick kort efter (Duved har jag för mig) pga att folk hade svårt att sätta ihop det. Det var nämligen så att slutresultatet är att luckorna är innaförliggande (lite lantligare look). Det var inte speciellt svårt att sätta ihop men många av luckorna och dörrarna kärvar och går emot ramen och det spelar ingen roll hur många timmar man spenderar på att justera luckorna. Men detta går igen i de flesta Ikea-möblerna, det är helt enkelt inte det lilla extra som man helst vill ha av möbler.

Alltså vårt kök fungerar, inget fel så.. men det blir inte ett IKEA kök nästa gång. Om man går och känner på stommar och luckor från andra tillverkare (tex Kvänum, Tibro, Haga köket, Ballingslöv... etc) så märker man en klar kvalitetsskillnad; visst, en klar prisskilland också men det finns mer att jämföra förutom pris.

Inetzel:
Som sagt stommarna i vårat 10 år gamla Kvänum-kök är definitift av sämre kvalitet än sommarna i IKEA-köket i min gamla lägenhet. Så, i utställningarna kanske det verkar som att Kvänum har bättre kvalitet men i verkliga livet så ser KVänumstommarna betydligt risigare ut än IKEA-stommarna. Iallafall i de kök jag har erfarenhet av...

Att Kvänum skulle ha sämre stommar än IKEA förvånar mig lite men varför inte... Jag är absolut inte säker på att dyrast är bäst men det kan ju faktiskt vara så att IKEA gjorde bättre saker förr. Jag är i alla fall inte nöjd med mitt kök från Ikea från 2004 och jag tror att den största anledning till detta är att det är klena gångjärn. Dem går att rucka på och det glappar lite här och där trots att allt gick till syns perfekt vid installationen och att det fortfarande ser ut att vad tajt åtskruvat. Det var bättre i början, det har blivit sämre på de 2 år det suttit uppe.  

Vi har ett Ikea kök sedan 6år tillbaka :). Jag skulle inte vilja byta ut det mot något annat och jag rekommendera andra Ikea helt klart. Det finns inget att klaga på än i alla fall. Den dagen det gör det så kvittar det nog om det heter Ikea eller marbodal el dyl.
Det är ingen som går in i köket utan att berömma det och fråga om det är XXXX,
när man då säger nej o att det är Ikea så blir dom förvånade.. 8-)
Vi har tidigare haft HTH och Marbodal och skulle inte välja dom igen framför Ikea.
Men det hänger ju också på vart man hittar sitt kök. Finns det inte på Ikea så kan man ju inte trolla..men med dagens lösningar kan man plocka bitar från olika tillverkare.

lnetzel skrev:
...Det var inte speciellt svårt att sätta ihop men många av luckorna och dörrarna kärvar och går emot ramen och det spelar ingen roll hur många timmar man spenderar på att justera luckorna. Men detta går igen i de flesta Ikea-möblerna, det är helt enkelt inte det lilla extra som man helst vill ha av möbler.
Såna saker brukar bero på att väggen man skruvar upp skåpen på inte är helt plan. Om väggen är lite skev så skjuvas skåpen lite och det blir då omöjligt att få luckorna att passa mot alla kanter. Jag har monterat både IKEA och marbodalkök och jag tycker att kvaliten i stommarna kändes likvärdig. Jag kommer köpa IKEA (bygger om köket just nu) men det främst pga priset så klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.