Hej
Helt plötsligt startar inte min Elektrolux (Ikea) Lagan 91153917801. Detta tre veckor efter garanti tagit slut såklart..
Problemet är att program inte startar, allt annat tycks fungera som sig bör. Misstänker låshuset som inte aktiverar start men är absolut inte händig nog för att våga lita på min tes.
Att ta hit en servicefirma kostar lika mycket som att köpa en ny så vill gärna höra om någon här sitter på någon klok idé till möjlig felsökning?
Alla tips, tankar och idéer mottages med glädje!
mvh
Oliver Schultz
Helt plötsligt startar inte min Elektrolux (Ikea) Lagan 91153917801. Detta tre veckor efter garanti tagit slut såklart..
Problemet är att program inte startar, allt annat tycks fungera som sig bör. Misstänker låshuset som inte aktiverar start men är absolut inte händig nog för att våga lita på min tes.
Att ta hit en servicefirma kostar lika mycket som att köpa en ny så vill gärna höra om någon här sitter på någon klok idé till möjlig felsökning?
Alla tips, tankar och idéer mottages med glädje!
mvh
Oliver Schultz
tyvärr nästan 100% att dessa maskiner går sönder inom en månad efter garantin har gått ut.
"diamanten" är det inget fel på
låset kan det bli och det finns lite bulletiner om detta
det viktiga är att "diamanten" på luckan centrerar exakt i låset och minst halva nedtill
lucklåset går att byta dock rätt mycket pyssel med detta.
en ny maskin med ny fem års garanti är ett icke otänkbart alternativ
"diamanten" är det inget fel på
låset kan det bli och det finns lite bulletiner om detta
det viktiga är att "diamanten" på luckan centrerar exakt i låset och minst halva nedtill
lucklåset går att byta dock rätt mycket pyssel med detta.
en ny maskin med ny fem års garanti är ett icke otänkbart alternativ
Tack för svar! Har testat allt i min makt men lyckas trots detta inte få till start av program.
Är nog lika bra att skrota och köpa nytt
Är nog lika bra att skrota och köpa nytt
Finns nog en rad saker att testa bara utifall att. Vår maskin luktade riktigt illa. Jag hittade en rutten daggmask i ett dräneringsrör. Oväntat.
Oavsett om det är logiskt eller inte hade jag själv gjort detta.
1. Reset
2. Dra ur strömmen, låta den stå en timme
3. Rengöring nere i koppen (brukar ju finnas en sensor där)
4. Kontrollera så att inte vattenvippan (brukar finnas en brytare som sitter på en frigolitbit) har åkt upp för att vatten läckt ut på undersidan
5. Kontrollera så att det inte är stopp i avloppsslangen
6. Kontrollera att ingen råkat slå av tillflödet av vatten via en ballofix eller snabbvred på blandaren (det är ju en klassiker, även för tvättmaskinen)
7. Verifiera att maskinen står rakt/i våg. Står den snett belastad kan det säkert påverka luckan som stängs lite snett.
8. Kontrollera säkringen som maskinen går mot (man vet aldrig...)
Möjligt att ovanstående är helt bortkastat men det känns lite extra skönt att slänga saker om man testat det som går att testa.
Oavsett om det är logiskt eller inte hade jag själv gjort detta.
1. Reset
2. Dra ur strömmen, låta den stå en timme
3. Rengöring nere i koppen (brukar ju finnas en sensor där)
4. Kontrollera så att inte vattenvippan (brukar finnas en brytare som sitter på en frigolitbit) har åkt upp för att vatten läckt ut på undersidan
5. Kontrollera så att det inte är stopp i avloppsslangen
6. Kontrollera att ingen råkat slå av tillflödet av vatten via en ballofix eller snabbvred på blandaren (det är ju en klassiker, även för tvättmaskinen)
7. Verifiera att maskinen står rakt/i våg. Står den snett belastad kan det säkert påverka luckan som stängs lite snett.
8. Kontrollera säkringen som maskinen går mot (man vet aldrig...)
Möjligt att ovanstående är helt bortkastat men det känns lite extra skönt att slänga saker om man testat det som går att testa.
Ja, nej jag är ingen reparatör på pappret.electroluxaren skrev:
Du är ju helt säker på att i stort sett alla maskiner går sönder inom en månad från garantin. Därtill att det är låsningen som är trasig i just det här fallet. Det är ett fantastiskt bra svar till trådskaparen.
Jag behöver för övrigt ringa Ikea för min diskmaskin. Den är nu 5 år och 2 månader och fungerar fortfarande. Något måste vara fel. Kanske lika bra att koppla ur den och slänga den direkt
kul att du har undantaget som bekräftar regeln..H henlin431 skrev:Ja, nej jag är ingen reparatör på pappret.
Du är ju helt säker på att i stort sett alla maskiner går sönder inom en månad från garantin. Därtill att det är låsningen som är trasig i just det här fallet. Det är ett fantastiskt bra svar till trådskaparen.
Jag behöver för övrigt ringa Ikea för min diskmaskin. Den är nu 5 år och 2 månader och fungerar fortfarande. Något måste vara fel. Kanske lika bra att koppla ur den och slänga den direkt
Du är varnad... återkom när den lägger av.
Liknande trådar
-
Ikea diskmaskin läcker i botten från slang
Vitvaror -
Ikea diskmaskin vatten på bottenplattan – rinner ut genom två små svarta slangar?
Vitvaror -
Ikea diskmaskin Lagan! 302.797.60 Problem?
Vitvaror -
Nödtömning diskmaskin Ikea Lagan
Vitvaror -
Någon som har bild på nedre gummitätning på Lagan Diskmaskin från IKEA!!??
Vitvaror