Hej

Är de någon på forumet som fångat upp någon info om IKEA´s för mig nya induktionshällsserie? 3,5 och 700 serie.

De ser ut att följa någon siffer kombination med nya och gamla namn:

https://www.ikea.com/se/sv/cat/induktionshaellar-20813/

Tex: Smaklig 500 eller bara Smaklig. Tror inte jag sätt IKEA ha kvar ett namn på en produkt när den ändrats såpass mycket förut samt att sälja båda varianterna parallelt.

Dock tycker jag personligen att de nya med flex zoner är väldigt lika Siemens och Bosch, samt även nummerserien 3, 5 och 700 är samma koncept som Siemens kör.

Någon som vet något mer om dessa? Själv intresserad av någon av dessa om de visar sig vara Bosch/Siemens som gör dessa :-)

Sen lite förvånad att de "smygit" ut dessa, står inget om att de är nya osv. Eller är de bara jag som missat dessa? va inne på Ikea KungenKurva för 1,5 månad sen och då va de bara de gamla som visades.

MattiasHard MattiasHard skrev:
Hej

Är de någon på forumet som fångat upp någon info om IKEA´s för mig nya induktionshällsserie? 3,5 och 700 serie.

De ser ut att följa någon siffer kombination med nya och gamla namn:

[länk]

Tex: Smaklig 500 eller bara Smaklig. Tror inte jag sätt IKEA ha kvar ett namn på en produkt när den ändrats såpass mycket förut samt att sälja båda varianterna parallelt.

Dock tycker jag personligen att de nya med flex zoner är väldigt lika Siemens och Bosch, samt även nummerserien 3, 5 och 700 är samma koncept som Siemens kör.

Någon som vet något mer om dessa? Själv intresserad av någon av dessa om de visar sig vara Bosch/Siemens som gör dessa :)

Sen lite förvånad att de "smygit" ut dessa, står inget om att de är nya osv. Eller är de bara jag som missat dessa? va inne på Ikea KungenKurva för 1,5 månad sen och då va de bara de gamla som visades.
Är själv intresserad av 700 började säljas i september. Hört att det är Electrolux som gör 700 iallafall.

Någon som provat högklassig 700 och är nöjd. Jag funderar på att köpa den, men vill ju såklart inte bli missnöjd.

Har Köpt 700 högklassig men inte installerat den ännu, installeras i nästa vecka, så hoppas på att den är bra iaf ;-)

Är iaf Electrolux som gör den.

Då hoppas jag på en recension av den.

Absolut :-)

hur gick det ?
var den bra

Hej

Ursäkta för de absolut odrägligt seeeeena svaret.

nu har vi hunnit använda den i 2-3 mån iaf och, ja den fungerar bra. Den är dock relativt högljudd när man kör med IKEA365 kastruller, slänger jag fram gjutjärns grytan eller stekpannan så blir de knäpptyst.

reglagen lr bra, väldigt enkla och justera och inte känsliga för fett osv.

kan tycka de är lite knepigt att få helt jämn värme i stekpannan då den är lite för stor. 28cm gjutjärn skeppshult. Då får man vrida och vända litwnflrnatt då jämt så induktionsomrpdena inte är 4 kantiga. De blir som ringar när man ser hur den värmer och de för att de blir fläckar utan fullmeffekt. Kanske luddigt förklarat.

dock över lag nöjd, stor uppgradering mot deras tidigare Modell med flex zoner som vi hade i förra lägenheten. Den blev man galen på.

hoppas denna info hjälper något iaf :-)

• Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Hej @MattiasHard !

Hittade denna tråd då jag precis var och kikade på en IKEA högklassig 700 själv.

Det jag fastnade för var att den verkar kunna få ihop en riktigt stor platta där till höger, genom att "bridga" de två zonerna som är 170x265 till en enda stor som jag tänker då borde blir typ 340x265. Jag tänkte att då borde det ju definitivt inte vara något problem att steka i en stor 28-cm-gjutjärnsstekpanna som vi har som har bottenyta på 23 cm. Jag tänkte att med en sån kan man ju t.o.m ha en ännu större panna på 32 cm utan problem.

Men sen läste jag din recension här, där du skriver att redan 28 cm gjutjärn är för stort för att få jämn värme i pannan. Jag tolkar dig som att trots att den högra zonen i teorin blir 340x265 i yta, så blir den i realiteten mindre pga hur induktionsområdena faktiskt fungerar? Är det så du menar? Att om du ställer en sån 28 cm panna i mitten på den jättestora högra ytan så blir den ändå inte jämnt uppvärmd? I så fall känns det ju lite meningslöst att de marknadsför det som en så stor yta...

Hur är det med 4-flexi-zonen till vänster? Funkar det bra att justera den till 2-2, 3-1 eller 4-0 läge? Har du några tankar att dela med dig kring hur den fungerar?

Tacksam för all input du har då detta ändå är kandidat nummer 1 just nu för utbyte av häll...

Hej

Jag börjar med att slänga upp några bilder, så får de bli mer text senare när jag har tid :-p

Här är bilder på bottenyta mot hällens högra sida om man ska försöka få plats med 1 28cm skeppshult med en botten på 22cm. Det blir inte så bra.
Stekpanna på induktionshäll sticker ut över zonerna, problem med jämn uppvärmning illustreras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Skeppshult-stekpanna ovanpå en induktionshäll med delar som sticker utanför värmekällan.
Skapa konto

Mycket sticker ut.
Försöker man ställa den och köra högra delen länkad gäller det att få den exakt i mitten av de 2 zonerna annars lyckas inte ena sidan registrera den.
när man då värmer får man som 2 njurar på var sin sida som hela tiden är lite längre tempererade, syns tydligt när man steker pannkakor tex. Vid kokning och annat så
är detta givetvis inga som helst problem och effekten är hög och inget strul.
Stekpanna på induktionshäll, med botten som inte täcker båda värmekällorna korrekt.
Skapa konto
Skeppshult stekpanna på häll med botten som sticker ut förbi värmzonen.
Skapa konto

Jag använder dock helst vänster sida i 2+2 läge när jag ska steka, och då vrider jag den 90 grader då och då så får jag jämn värme över hela. Om jag behöver helt jämn värme.

Utöver de har jag inte använt den vänstra delens alla funktioner, men har kört små kastruller på 1/1/1/1 läge och det har fungerat bra och hög effekt.

Säg till om jag glömde svara på något :-)

• Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Tack för snabbt klargörande! Det var lite som jag misstänkte då, med de där stora sektionerna på högra sidan som jag tänkte skulle vara perfekt för att t.ex. steka pannkakor/omelett i en jättestor stekpanna. Verkar inte riktigt som det kommer bli så bra då iaf, med tanke på de där "njurarna". Alternativt att man som du säger får vrida lite på stekpannan då och då...

Skulle du kunna få plats med två stora stekpannor samtidigt på vänstersidan i 2+2-läge, eller är det bara en stekpanna i taget som gäller då?

Jag undrar om det finns en enda induktionshäll där ute med helt jämn värme på en stekpanna med botten på 22-24 cm.... Ifall någon vet om det finns en så stor så får ni gärna hojta till... De flesta verkar har runda i diameterstorlek 210 mm, men det är ju för litet då för en vanlig stekpanna och definitivt för 32 cm stekpannor...

Hur fungerar de rektangulära zonerna (17*26,5 cm) på högersidan med ett avlångt kärl? Vi har en oval Staub gjutjärnsgryta som är 20*26 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.