Det bästa med det hela är ju den ökade höjden som ger högre köksbänk och lägre sockel.
Här har man apat efter Kvik som kört deras XL system ett tag.

Som jag förstår det är i princip bara låd/dörrhandtagen kompatibla med varandra. Lådor, luckor, inredning, gångjärn, stommar osv är helt nytt.:confused:

Prismässigt tror jag inte det blir någon större skillnad mellan likvärdiga faktum o metodkök.

n_sandstrom skrev:
Förhoppingsvis inte alls på ett tag. Om dom nu enbart har stommar i 20cm-intervall känns det ju rätt dumt.
Var det mig du svarade?

Hej och välkommen till forumet! Ett litet tips är att trycka på "Citera" ovanför det meddelande du avser att svara på. På det sättet går det att följa och förstå diskussionerna på ett lättare sätt!

Till saken: Vad är det som är dumt med modulära stommar på 20cm-intervaller som kan byggas som man själv vill jämfört med dagens system?

Om det inte var mig du svarade på, så kan du gärna precisera vad du försökte säga!

Emmet skrev:
Var det mig du svarade? Hej och välkommen till forumet! Ett litet tips är att trycka på "Citera" ovanför det meddelande du avser att svara på. På det sättet går det att följa och förstå diskussionerna på ett lättare sätt! Till saken: Vad är det som är dumt med modulära stommar på 20cm-intervaller som kan byggas som man själv vill jämfört med dagens system? Om det inte var mig du svarade på, så kan du gärna precisera vad du försökte säga!
Tackar Tja, det var väl nån slags blandning mellan svar på dig, och allmän åsikt, så jag valde bort citeringen den gången. 20cm är helt enkelt dubbelt så brett som dom 10cm-stegen som finns på faktum. Vi har tex ett kök på 291cm, med Faktum kan det bli 290cm stommar, med detta blir det 280cm, om dom inte gjort nån väldigt smart lösning. Jag är iallafall mycket nyfiken på hur det blir.

Mikael_L
jackt skrev:
Här finns massor med bilder.. [länk]
Det verkar som att 3 resp 5-låders-fronterna försvinner och istället blir 2 och 4-låders ...
Med dolda utdragslådor bakom om man så önskar ...

Bra eller dåligt?

Mikael_L skrev:
Det verkar som att 3 resp 5-låders-fronterna försvinner och istället blir 2 och 4-låders ...

Bra eller dåligt?
Nu börjar man bli groggy i huvet, men ser jag helt fel på bilderna? Jag tycker det ser ut att bli lådfronter på 10, 20 respektive (har svårt att avgöra om sista är 30 eller 40 cm). Isf kan du väl kombinera ihop mer än idag?
http://www.ikeametod.se/se/image/441/

Mikael_L skrev:

Bra eller dåligt?
Det finns 3-låders-front på Laxarby i alla fall, tur det för jag vill ha 3-lådors.

Mikael_L
Emmet skrev:
Nu börjar man bli groggy i huvet, men ser jag helt fel på bilderna? Jag tycker det ser ut att bli lådfronter på 10, 20 respektive (har svårt att avgöra om sista är 30 eller 40 cm). Isf kan du väl kombinera ihop mer än idag?
[länk]
Jaja, det är ju jag som är groggy, blind, eller nåt ... :o

Ja det verkar helt klart finnas fler sätt att kombinera på, med det nya.

Var in och pratade med personalen på Ikea Valbo om detta då vi vill ha vårat kök i slutet på maj/början på juni så det blev en trökig situation.

FAKTUM och METOD är INTE kompatibla med varandra i huvud taget.

Det kommer en billig variant. Utan mjukstängande gångjärn och sådana finesser.

Den dyrare varianten motsvarar ett FAKTUM kök i pris och funktion.

Man kan inte börja designa sitt kök på hemsidan förrän den 3 juni då försäljningen är tänkt att börja.

25 års garanti gäller på FAKTUM men dom var rädda att det kunde bli problem att hitta reservdelar i framtiden.

Tröööökigt blev det. Har gjort om vårt kök 200 ggr och har äntligen blivit nöjd....

Konstigt att de har lyckats hålla det hemligt så länge. Det är mer än ett ½år sen jag fick höra det av en helt vanlig Ikea-anställd.

haavard skrev:
Konstigt att de har lyckats hålla det hemligt så länge. Det är mer än ett ½år sen jag fick höra det av en helt vanlig Ikea-anställd.
Ja, vad är det här för forum egentligen! Detta borde ju ha diskuterats i massor här och nån borde ha kommit över en stulen prototyp och lagt upp photoshopade bilder för ett år sedan, ungefär som när apple släpper sina nya telefoner... Väldigt besviken! ;)

• Gilla
tallmilan och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Strök ikea när de bytte bort blums gångjärn/lådor, få se vad de väljer för gångjärn och lådbeslag i nya serien.

hoppas att man slipper de konstiga måtten för att bara ikeas vitvaror ska passa, får väl se, behöver nog tyvärr inte köket på länge...

Snailman skrev:
Strök ikea när de bytte bort blums gångjärn/lådor, få se vad de väljer för gångjärn och lådbeslag i nya serien.

hoppas att man slipper de konstiga måtten för att bara ikeas vitvaror ska passa, får väl se, behöver nog tyvärr inte köket på länge...
Det måste vart väldigt lokalt eller under väldigt kort tid dom bytte gångjärn, alla jag sett har vart Blum. Senast för bara två veckor sedan.

n_sandstrom skrev:
Det måste vart väldigt lokalt eller under väldigt kort tid dom bytte gångjärn, alla jag sett har vart Blum. Senast för bara två veckor sedan.
Det var ett tag sedan, 2009 tror jag?

Snailman skrev:

Sen är det väl bara deras mikrovågsugnar som har konstigt mått? I övrigt passar alla märken jag kollat på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.