Behöver handla ny toalett, var länge inne på en ny Gustavsbergare, men nu lutar det åt en Ifö Sign.

Finns det nån modell man bör akta sig för, eller nån som är värd det högre priset?
Skiljer det nåt invändig eller är det bara utseende och olika sitsar?

Krilleman
Behöver du bara en standard-WC så brukar K-rauta rea ut IFÖ Cera (utgående modell) för ca 1495:- då och då.

1645:- är deras ordinarie pris på denna.

Beroende på märke så är det ingen större skillnad idag. IFÖ:s sign är ju faktiskt lite "vacker" på något konstigt sjukt rörmokarvis :wow:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har vägghängd ifö sign och den fungerar bra. Denna modell kan laddas med rengöringsstavar, det går tex inte med gustafsberg.

• Gilla
MmeMim och 1 till
  • Laddar…
Du kan även välja en IDO då den har ungefär samma utseende, vi har IFÖ sign i fritidshuset och IDO i huset, både med plasttankar och löstagbar porslinskåpa. Fördelen är att man med kallt vatten slipper kondens på behållaren.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Y
IFÖ sign är finast, jag brukar hävda att dom haft lite problem med smygläckage medan andra inte upplevt detta.
Dom nämnda plasttankarna som båda har är även till fördel att man bara lossar inkommandevattenslangen och så kan man lyfta bort baljan dit man vill stå och greja med resterande. Sällan kul att stå på något mörkt trångt inpinkat revir och försöka laga något eller hitta den där delen man råkade tappa ner i tanken. :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har tre IFÖ Sign hemma och alla har fungerat utan några som helst problem hittils.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Yrrol skrev:
IFÖ sign är finast, jag brukar hävda att dom haft lite problem med smygläckage medan andra inte upplevt detta.
Dom nämnda plasttankarna som båda har är även till fördel att man bara lossar inkommandevattenslangen och så kan man lyfta bort baljan dit man vill stå och greja med resterande. Sällan kul att stå på något mörkt trångt inpinkat revir och försöka laga något eller hitta den där delen man råkade tappa ner i tanken. :)
Det var ett bra tips att man kan ta bort plasttanken så enkelt, har inte behövt göra det ännu men konstaterat att det finna en massa plastdetaljer och leder när jag ändrade spolmängden innan montering.

Har 2 och är väldigt nöjd!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lika bra att tala klarspråk: en nackdel med gustafsberg är att själva skålen man skiter i är smal vilket gör att avföringen träffar porslinet innan de åker ner i nederdelen som är fylld med vatten. Det gör att du får ränder efter varenda besök som måste tvättas bort. Fattar inte hur man tänkt, Ifö är inte designad så och är därför bättre för den är större i porslinsröret.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
Lika bra att tala klarspråk: en nackdel med gustafsberg är att själva skålen man skiter i är smal vilket gör att avföringen träffar porslinet innan de åker ner i nederdelen som är fylld med vatten. Det gör att du får ränder efter varenda besök som måste tvättas bort. Fattar inte hur man tänkt, Ifö är inte designad så och är därför bättre för den är större i porslinsröret.
Vi har 2 IFÖ. En Sign och en annan äldre modell. Vi har även en Gustavsberg Nautic 5530. Det du beskriver händer lika ofta i alla våra wc-stolar. Så jag skulle inte vilja påstå att någon är sämre än någon annan i det avseendet. Med det sagt så tycker jag inte att det är ett stort problem. Det inträffar inte speciellt ofta hos oss. Och jag tror inte att vi är anatomiskt avvikande i vår familj.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi har en IFÖ Sign och en Gustavsberg.
Det blir betydligt oftare stopp i IFÖ Sign än i den andra.
Verkar som det är trängre i kröken på IFÖ.
Någon annan som har samma erfarenhet?

datpsu skrev:
Vi har en IFÖ Sign och en Gustavsberg.
Det blir betydligt oftare stopp i IFÖ Sign än i den andra.
Verkar som det är trängre i kröken på IFÖ.
Någon annan som har samma erfarenhet?
Inte stopp direkt, men man får ofta spola två gånger i IFÖ-stolarna för att allt skall försvinna. Vi hade 3 IFÖ-stolar tidigare men tänker byter ut dem efter hand som vi renoverar badrummen. I den Gustavsbergstolen vi har räcker det med en spolning för att bli av med allt.

Jag kan tänka mig att med ett mindre hål får man ett kraftigare drag i spolningen såsom på Gustafsberg. Tyvärr gör det mindre hålet andra problem som sagt så jag gillar de inte.

P
Kan rekommendera IFÖ 6860. Har bytt till denna i samtliga hus jag ägt sefan modellen kom. Dock brukar jag montera mjukstängande hårdsits

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.