Det var ett tag sedan jag var aktiv på byggahus men det har inte stått still. Kommer lite uppdateringar snart i andra trådar. Men, jag fick smällt ihop några solsängar nyligen och tänkte att det kanske kan inspirera någon som behöver ett semesterprojekt 😁
Och nu efter att ha skrivit hela posten inser jag att den borde ligga som en artikel, blog eller vad det nu ska vara, men orkar inte ändra nu 😎
Efter mycket letande hittade jag en modell som låg ganska nära vad jag hade i skallen. En fin historia från Svenssons i Lammhult:
Praktiska kriterier inkluderar att de skall klara av att stå ute. Alltså får det inte samlas vatten någonstans. Tryckt virke fick det också bli. Det enklaste hade varit att ta ”färdiga” 28x45, men jag tyckte det blev för hög profil. Ribborna blev därför 45x45 delade på längden, så mer 21x45. Stommarna tillverkades av skänkt/överblivet 45x70:
Totalt 41 st ribbor per stol, dvs 21 snitt flr ribborna. Tur jag har tålmodiga grannar ❤️
Skjöt fast allt med 63mm dyckert, 4mm mellanrum
Ryggstödet fick bli 45x45.
Rostfri m10 från biltema, dubbla muttrar med loctite. Låsmutter är jobbigt att skruva in hela vägen, och jag hade inga rostfria m10 låsbrickor hemma. Här hade man ju kunnat använda galvaniserat också och komma ner i pris, men jag tyckte det blev snyggare såhär.
”Stödet” är 12mm rostfritt rör från Hornbach. Medarna är 28x45.
Trots att jag har alla slipmaskiner man kan tänkas behöva var det enklast och bäst att använda smärgelduk med 120-korn. Jag hyrde in dottern till ena stolen. 3 timmar ungefär per stol i slipning…
Beställde några plast-tassar så man inte repar upp trädäcket alltför mycket. Från mobeltassen.se:
Som ytbehandling blev det Herdins ”järnvitrol med silverbets”. Jag trodde det var vanlig järnsulfat, men blandningen i sprutan vart lite gråare än vad det blir med ren järnsulfat, så någon, om än marginell skillnad är det nog.
Innan jag började bygga hade jag kollat mått på färdiga dynor. Jag hittade några från IKEA.
Tanken är att bygga två till, men nu skall jag lägga mig och sola ☀️
Får kanske bli ett litet drinkbord också…
Trevlig sommar!
Och nu efter att ha skrivit hela posten inser jag att den borde ligga som en artikel, blog eller vad det nu ska vara, men orkar inte ändra nu 😎
Efter mycket letande hittade jag en modell som låg ganska nära vad jag hade i skallen. En fin historia från Svenssons i Lammhult:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Praktiska kriterier inkluderar att de skall klara av att stå ute. Alltså får det inte samlas vatten någonstans. Tryckt virke fick det också bli. Det enklaste hade varit att ta ”färdiga” 28x45, men jag tyckte det blev för hög profil. Ribborna blev därför 45x45 delade på längden, så mer 21x45. Stommarna tillverkades av skänkt/överblivet 45x70:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Totalt 41 st ribbor per stol, dvs 21 snitt flr ribborna. Tur jag har tålmodiga grannar ❤️
Logga in
Skapa konto
Rostfri m10 från biltema, dubbla muttrar med loctite. Låsmutter är jobbigt att skruva in hela vägen, och jag hade inga rostfria m10 låsbrickor hemma. Här hade man ju kunnat använda galvaniserat också och komma ner i pris, men jag tyckte det blev snyggare såhär.
Logga in
Skapa konto
Trots att jag har alla slipmaskiner man kan tänkas behöva var det enklast och bäst att använda smärgelduk med 120-korn. Jag hyrde in dottern till ena stolen. 3 timmar ungefär per stol i slipning…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Beställde några plast-tassar så man inte repar upp trädäcket alltför mycket. Från mobeltassen.se:
Logga in
Skapa konto
Som ytbehandling blev det Herdins ”järnvitrol med silverbets”. Jag trodde det var vanlig järnsulfat, men blandningen i sprutan vart lite gråare än vad det blir med ren järnsulfat, så någon, om än marginell skillnad är det nog.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Innan jag började bygga hade jag kollat mått på färdiga dynor. Jag hittade några från IKEA.
Logga in
Skapa konto
Trevlig sommar!
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Snyggt. Du råkar inte ha en bättre bild på själva ryggstödet? Förstår nämligen inte hur det funkar. Hehe1977bjorn skrev:
Det var ett tag sedan jag var aktiv på byggahus men det har inte stått still. Kommer lite uppdateringar snart i andra trådar. Men, jag fick smällt ihop några solsängar nyligen och tänkte att det kanske kan inspirera någon som behöver ett semesterprojekt 😁
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Trevlig sommar!
Det sitter antagligen bultar som gångjärn, både mellan ryggstöd och underrredet och mellan ryggstöd och stödet. Röret sätts i spår i underredet, spåren bör vara vinklade så röret glider ner och sedan trycks fast när ryggstödet belastas.
Fundera på att sätta hjul istället för benen vid huvudet eller hjul som går i underlaget om man lyfter fotdelen.
Fundera på att sätta hjul istället för benen vid huvudet eller hjul som går i underlaget om man lyfter fotdelen.
KorrektZ z_bumbi skrev:Det sitter antagligen bultar som gångjärn, både mellan ryggstöd och underrredet och mellan ryggstöd och stödet. Röret sätts i spår i underredet, spåren bör vara vinklade så röret glider ner och sedan trycks fast när ryggstödet belastas.
Z z_bumbi skrev:Det sitter antagligen bultar som gångjärn, både mellan ryggstöd och underrredet och mellan ryggstöd och stödet. Röret sätts i spår i underredet, spåren bör vara vinklade så röret glider ner och sedan trycks fast när ryggstödet belastas.
Kan ta en bättre bild imorgonKloppe skrev:
Ett tips är att inte utgå från 45*45 utan istället klyva fram ur tex 195*45. Det är bättre virke (färre kvistar) i de dimensioner som är menade för bärande konstruktioner. Dessutom lättare att klyva fram med cirkelsåg som får stöd av resten av regeln.1977bjorn skrev:
Ja det blev inte i tid… 😁
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Snygga stolar funderar på att bygga något liknande. Har du några mått på längder och placering av ledpunkter för ryggen. Dessa monteras ju redan när man sätter ihop stolen så man kan ju inte ändra om det blir fel utan en massa jobb.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden