Byggahus.se
M MagHam skrev:
Gå till hyresgästerna ta med kaffe, gott fikabröd och prata så blir allt bra.
Lite oklar om du är ironisk eller inte.

Men förutsatt att du inte är ironisk så har du uppenbarligen bristande erfarenhet av den här typen av människor. Oavsett hur mycket man hjälper vissa så tar de alla tillfällen att sabotera, stjäla och misshandla. Har man ingen inkomst är man immun mot dagsböter, åker man in i kurran kommer man ut omgående.

Som sällskapet som tog en springnota för 80,000:-, "ledaren" var dömd för bedrägeri 83 gånger tidigare men var uppenbarligen inte det minsta avskräckt från att göra det igen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behövs nog inget larm om det är låst skåp. Då blir det inbrott.
Larm, t.ex. en Shelly DW2:
https://www.styrahem.se/p/631/dorr-och-fonstergivare-wifi-lux-shelly-doorwindow

som skickar en notifikation till din mobil via:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mrivan.wirepusher&hl=en_US&pli=1

så får du en logg med klockslag och datum, som visar exakt när uppbrutningen skedde (jag har en sensor på min dörr som visar när brevlåda eller dörrklocka aktiveras, men för dig kan sensorn användas för proppskåpet):
Skärmbild av WirePusher-app med notiser, datum och tider, på en mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(OBS! Använd wirepusher-URLen **UTAN** HTTPS, dvs med HTTP:// när du konfigurerar den i Shelly Door Window 2)


Poängen är att man får en record på när uppbrutningen skedde, plus att man då inte behöver gå och kolla hela tiden, utan du får signal när det sker.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
U Uffemorfar skrev:
Sätt en surströmming burk i proppskåpet montera en ståltråd i öppningsöglan i surströmmingsburken skruva fast ståltråden i plåtdörren som du skruvar över proppskåpet och låser! Bryter Tattarna upp skåpet så lär han ha svårt för att bo kvar i den lägenheten den närmaste framtiden (om Han Inte är Norrlänning 👍😂)
Det här fick mig att komma på en "renare" idé. Montera en kraftig sirén lite osynligt och med dolda kablar som går igång så fort man öppnar proppskåpet. Då kanske de stänger på en gång innan de hinner mixtra med propparna. Se till att du har en dold brytare som du själv använder om du behöver besöka skåpet (utan att hyresgästen ser var den sitter)
 
  • Gilla
  • Haha
Uffemorfar och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men du verkar mest vilja skydda "den stackars familjen".
Varför är du så jäkla rädd för att familjen blir utan el, och vatten?
Det vill jag inte, men jag är ute efter att man ska följa gällande lagar.

Som man sade i skolan, 2 fel gör inte 1 rätt, bara för att en person begår brott mot dig och inte betalar avgifter, och smiter och fuskar, gör det inte rätt för dig att begå brott tillbaka.

Rätt ska ju vara rätt, dvs man ska ta de vägar som man ska ta genom lagarna, inkluderat korrekta delgivningar, blanda in rätt myndigheter, och göra det som man som fastighetsägare är skyldig att göra när man får "problem" med en hyresgäst.

Det är ju därför vi har myndigheter. Hur skulle samhället se ut om vem som helst lekte domstol, polis, myndighet, fängelse etc?
 
  • Gilla
  • Wow
Hocke68 och 3 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det vill jag inte, men jag är ute efter att man ska följa gällande lagar.

Som man sade i skolan, 2 fel gör inte 1 rätt, bara för att en person begår brott mot dig och inte betalar avgifter, och smiter och fuskar, gör det inte rätt för dig att begå brott tillbaka.

Rätt ska ju vara rätt, dvs man ska ta de vägar som man ska ta genom lagarna, inkluderat korrekta delgivningar, blanda in rätt myndigheter, och göra det som man som fastighetsägare är skyldig att göra när man får "problem" med en hyresgäst.

Det är ju därför vi har myndigheter. Hur skulle samhället se ut om vem som helst lekte domstol, polis, myndighet, fängelse etc?
Du kommer få se hur myndigheterna fungerar om du försöker ta den långa vägen, ibland kan man behöva gena lite…
 
  • Gilla
Uffemorfar och 6 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske behöver lgh saneras pga skadedjur eller asbest, asbest är farliga saker ;)
Det är lite ofint att kalla människor för djur, även om det formellt är korrekt.
 
  • Wow
  • Haha
Uffemorfar och 1 till
  • Laddar…
P
S Saxdaling skrev:
Smart men tyvärr olagligt. Du ansvarar för elsäkerheten.
Be nån annan då!
 
P
J jonte0 skrev:
Varför skruvar dom ut propparna förstår man det?
Dom känner sig alienerade i det hårda och kalla samhället.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det vill jag inte, men jag är ute efter att man ska följa gällande lagar.

Som man sade i skolan, 2 fel gör inte 1 rätt, bara för att en person begår brott mot dig och inte betalar avgifter, och smiter och fuskar, gör det inte rätt för dig att begå brott tillbaka.

Rätt ska ju vara rätt, dvs man ska ta de vägar som man ska ta genom lagarna, inkluderat korrekta delgivningar, blanda in rätt myndigheter, och göra det som man som fastighetsägare är skyldig att göra när man får "problem" med en hyresgäst.

Det är ju därför vi har myndigheter. Hur skulle samhället se ut om vem som helst lekte domstol, polis, myndighet, fängelse etc?
Helt rätt, din plan fungerar förutsatt att staten uppfyller sin del av samhällskontraktet.

Hur är det i verkligheten?
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
RoTe
I verkligheten vinner dom som inte har något att förlora.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mnils och 4 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Uppdaterar lite hur det gått med detta.
Jag bad de andra hyresgästerna dra förlängningssladdar till kyl, frys och de viktigaste sakerna. De knäppa hyresgästerna var ute efter att irritera och ställa till det och få en reaktion. Utan reaktion var det ju inte så kul att jävlas. Dagen efter köpte jag proppar och lämnade. Sedan har de låtit bli propparna. (För att de fick annat att tänka på med packande)
Mitt ex har ju försökt få ut dessa dårar sen i somras men han har inte gjort rätt åtgärder. Tillslut hörde han av sig och ville ha hjälp. Jag gjorde så att jag kontaktade knäppgökarna och förklarade att eftersom de inte betalat hyra på sålänge och nu var skyldiga 90000 kr så har lån och fakturor inte kunnat betalas. Elen är inte betald sen november. Inte banklånen heller. Får jag inte in 65000 kr av dem så jag kan betala allt så sägs lånen upp och elen stängs av 1/3. Så de får antingen trolla fram pengar eller så har de ingen el snart.
Det tog inte lång tid förrän de hittat en annan lägenhet och hade börjat packa. Och i förrgår flyttade de. Och lämnade såklart lägenheten i fruktansvärt skick.
Varken det om lånen eller elen var sant. 😁 Och nu väntar jag bara på att de ska flytta sin adress så jag får reda på vart de flyttat. Gissa vem som kommer ringa deras nya hyresvärd.😁 Kommunen är kontaktat om obetalda hyror, orosanmälan är inlämnad till socialen och kronofogden kontaktad. Vad mer kan jag göra för att försvåra för dom att fortsätta förstöra för andra?
 
  • Gilla
  • Älska
TheSwoopis och 15 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Uppdaterar lite hur det gått med detta.
Jag bad de andra hyresgästerna dra förlängningssladdar till kyl, frys och de viktigaste sakerna. De knäppa hyresgästerna var ute efter att irritera och ställa till det och få en reaktion. Utan reaktion var det ju inte så kul att jävlas. Dagen efter köpte jag proppar och lämnade. Sedan har de låtit bli propparna. (För att de fick annat att tänka på med packande)
Mitt ex har ju försökt få ut dessa dårar sen i somras men han har inte gjort rätt åtgärder. Tillslut hörde han av sig och ville ha hjälp. Jag gjorde så att jag kontaktade knäppgökarna och förklarade att eftersom de inte betalat hyra på sålänge och nu var skyldiga 90000 kr så har lån och fakturor inte kunnat betalas. Elen är inte betald sen november. Inte banklånen heller. Får jag inte in 65000 kr av dem så jag kan betala allt så sägs lånen upp och elen stängs av 1/3. Så de får antingen trolla fram pengar eller så har de ingen el snart.
Det tog inte lång tid förrän de hittat en annan lägenhet och hade börjat packa. Och i förrgår flyttade de. Och lämnade såklart lägenheten i fruktansvärt skick.
Varken det om lånen eller elen var sant. 😁 Och nu väntar jag bara på att de ska flytta sin adress så jag får reda på vart de flyttat. Gissa vem som kommer ringa deras nya hyresvärd.😁 Kommunen är kontaktat om obetalda hyror, orosanmälan är inlämnad till socialen och kronofogden kontaktad. Vad mer kan jag göra för att försvåra för dom att fortsätta förstöra för andra?
troligtvis är dom redan prikade oss socialen och kronofogden sen tidigare ofta såna som bor oss privatvärdar
 
M maria01 skrev:
troligtvis är dom redan prikade oss socialen och kronofogden sen tidigare ofta såna som bor oss privatvärdar
Ja, det är dom. Har massa skulder och stämda i hyrestvist av tidigare hyresvärd
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Bra tänkt och jobbat, måste vara oerhört skönt att bli av med drägget!
Och som du redan är inne på, se till att nya värden verkligen får reda på vilka drägg de är så att de inte förstör för flera.
Familjer som dessa hör hemma i en skogskoja. Tragiskt att vem som helst kan och får skaffa barn...
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bra tänkt och jobbat, måste vara oerhört skönt att bli av med drägget!
Och som du redan är inne på, se till att nya värden verkligen får reda på vilka drägg de är så att de inte förstör för flera.
Familjer som dessa hör hemma i en skogskoja. Tragiskt att vem som helst kan och får skaffa barn...
finns ju privat värdar som föredrar såna som dom här med
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.