10 234 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Hydroforen problem med tryck
Ja som utryket :: skomakare bliv vid din läst ::
Det är nog som en del säger här , skit i rören , då kommer det skit i tryckströmbrytaren med ,
har plockat isär några stycken , väldigt enkelt och tar inte lång tid , klart om man vet , men jag visste inget första gången heller , men vågade .
Normalt så rensar ingen röris en sådan utan byter bara rakt av , din ser relativ färsk ut och är det lite skit i den så lönar det sig att rensa
Det är nog som en del säger här , skit i rören , då kommer det skit i tryckströmbrytaren med ,
har plockat isär några stycken , väldigt enkelt och tar inte lång tid , klart om man vet , men jag visste inget första gången heller , men vågade .
Normalt så rensar ingen röris en sådan utan byter bara rakt av , din ser relativ färsk ut och är det lite skit i den så lönar det sig att rensa
Frugan här:
Nu slår den inte ifrån alls längre utan går långt över maxtryck hela tiden. Om man knackar lätt på röret upp till tryckströmbrytaren så slår den ifrån och går då igång vid 2 bar sedan upp till över max igen. Sedan kan man hålla på så några gånger, då stannar den på ca 3 bar sedan spolar man i en kran eller använder vatten och vi är uppe på över max igen.
Nu har vi haft isär emellan hydrofor och tryckströmbrytaren, rensat lite, kollat packning.
Frustration max...
Nu slår den inte ifrån alls längre utan går långt över maxtryck hela tiden. Om man knackar lätt på röret upp till tryckströmbrytaren så slår den ifrån och går då igång vid 2 bar sedan upp till över max igen. Sedan kan man hålla på så några gånger, då stannar den på ca 3 bar sedan spolar man i en kran eller använder vatten och vi är uppe på över max igen.
Nu har vi haft isär emellan hydrofor och tryckströmbrytaren, rensat lite, kollat packning.
Frustration max...
M Marcussjogren skrev:Utan att fått reda på allt för många detaljer så slår inte din tryckströmbrytare ifrån när den har nått det övre tryck du vill ha.
Eventuellt kan du rycka strömmen, stänga vattenflödet mellan pump och hydrofor och plocka isär brytaren och rengöra. Men med tanke på frågeställningen så gissar jag på att du inte känner dig helt bekväm med det.
Att få dit en rörkrökare som byter den borde landa på runt tusingen, lite beroende på hur systemet är uppbyggt.
Exempel på Tryckströmbrytare:
[länk]
Tryckbrytaren är trasig, sätt dit en ny.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag tycker absolut som att det låter som att det kan vara skräp kvar.Sanne84 skrev:
Frugan här:
Nu slår den inte ifrån alls längre utan går långt över maxtryck hela tiden. Om man knackar lätt på röret upp till tryckströmbrytaren så slår den ifrån och går då igång vid 2 bar sedan upp till över max igen. Sedan kan man hålla på så några gånger, då stannar den på ca 3 bar sedan spolar man i en kran eller använder vatten och vi är uppe på över max igen.
Nu har vi haft isär emellan hydrofor och tryckströmbrytaren, rensat lite, kollat packning.
Frustration max...
Bytte ni rören och rengjorde tryckströmbrytaren, eller vad gjorde ni?
Byte inte rör men hade isär och rengjorde så gott de gick. Vi tänkte att vi byter rör tryckströmbrytare. (Vi passar på att köpa ny hydrodor med den är väldigt gammal och säkert full med rost i botten).M Marcussjogren skrev:
Du har rensat röret säger du , hur gjorde du då ? men har du rensat tryckströmbrytaren ?
Det ser lite tokigt ut med montaget på den , rör rakt upp och in i den , blir lite svår att ta bort .
Den är skruvad mot en platta på undersidan med 6 skruvar , den sitter högt så det går nog bra att skruva där , i mellan plattan och brytaren är det en gummimembran , inget farligt att plocka isär , inga känsliga delar som ramla iväg .
I plattan så är det ett litet hål som har förmåga att sätta igen sig samt att det kommer lite skit upp mot gummimembranet , vid tryck så förflyttar sig membranet upp och trycker på mekanismen
Kan nog sätta en peng på det , var inte rädd att ta isär , lika enkelt som sätta skruvar i en vägg
Glöm inte att stänga av pumpen och tappa ur vatten till noll , annars är det våtdräkt som behövs
Det är en typ CEVE som sitter där och överensstämmer min beskrivning hur man gör
Det ser lite tokigt ut med montaget på den , rör rakt upp och in i den , blir lite svår att ta bort .
Den är skruvad mot en platta på undersidan med 6 skruvar , den sitter högt så det går nog bra att skruva där , i mellan plattan och brytaren är det en gummimembran , inget farligt att plocka isär , inga känsliga delar som ramla iväg .
I plattan så är det ett litet hål som har förmåga att sätta igen sig samt att det kommer lite skit upp mot gummimembranet , vid tryck så förflyttar sig membranet upp och trycker på mekanismen
Kan nog sätta en peng på det , var inte rädd att ta isär , lika enkelt som sätta skruvar i en vägg
Glöm inte att stänga av pumpen och tappa ur vatten till noll , annars är det våtdräkt som behövs
Det är en typ CEVE som sitter där och överensstämmer min beskrivning hur man gör
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det är det vi haft isär. Lilla hålet är öppet och fint. Vi hade av tryckströmbrytaren och röret nedåt.L Liteavvarje skrev:Du har rensat röret säger du , hur gjorde du då ? men har du rensat tryckströmbrytaren ?
Det ser lite tokigt ut med montaget på den , rör rakt upp och in i den , blir lite svår att ta bort .
Den är skruvad mot en platta på undersidan med 6 skruvar , den sitter högt så det går nog bra att skruva där , i mellan plattan och brytaren är det en gummimembran , inget farligt att plocka isär , inga känsliga delar som ramla iväg .
I plattan så är det ett litet hål som har förmåga att sätta igen sig samt att det kommer lite skit upp mot gummimembranet , vid tryck så förflyttar sig membranet upp och trycker på mekanismen
Kan nog sätta en peng på det , var inte rädd att ta isär , lika enkelt som sätta skruvar i en vägg
Glöm inte att stänga av pumpen och tappa ur vatten till noll , annars är det våtdräkt som behövs
Det är en typ CEVE som sitter där och överensstämmer min beskrivning hur man gör
Vi tänkte vi skulle byta rör från pumpen till tryckströmbrytaren och fram till hydrpforen. Ev byta tryckströmbrytaren och hydroforen till en i plast så man slipper rost.M Marcussjogren skrev:
Så som rören ser ut , då har du problem , en tanke bara , eftersom ni bråkat med rören kan det ha kommit skit i hålet igen , brytaren kan inte känna av att trycket gått upp
Du kan även sänka stopptrycket på muttrarna i brytaren och se vad som händer
det är två stycken där , en för start och en för stopp , uppåt mindre tryck och nedåt högre tryck
OK med byte tänk bara på att inte alla hydrapress som det heter
( dom har gummi blåsa i sig ) är godkända för dricksvatten
Det finns flera typer på marknaden och många är inte godkända
Du kan även sänka stopptrycket på muttrarna i brytaren och se vad som händer
det är två stycken där , en för start och en för stopp , uppåt mindre tryck och nedåt högre tryck
OK med byte tänk bara på att inte alla hydrapress som det heter
( dom har gummi blåsa i sig ) är godkända för dricksvatten
Det finns flera typer på marknaden och många är inte godkända
Du sa något om att byta en del därav svaret , att den inte bryter beror på stopp på vattnet till den , men det har ni rengjort , bara byta tryckströmbrytaren för att få ordning på det ,
Det sitter en vagga under fjädrarna som ska hoppa upp och ner av trycket från membranet , ibland kärvar dom och då blir det fel , eller hoppat ur sitt läge , det är liksom gångjärnsprincip på den
Det sitter en vagga under fjädrarna som ska hoppa upp och ner av trycket från membranet , ibland kärvar dom och då blir det fel , eller hoppat ur sitt läge , det är liksom gångjärnsprincip på den
