8 487 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Huvudledningsschema
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Kan nån säga hur en serviscentral ska märkas i ett gammalt hyreshus?
Den nya centralen har 15 st trefas gänga 2 säkringar, som matar mätartavlor. Dessutom matar 3 st 3X63 A utgångar mätarblock som i sin tur har 4 st lägenheter var. I centralen finns även en 3x63 A utgående kabel för en fastighetscentral, som i sin tur matar hiss, uc, trapphus osv.
Dom gamla mätartavlorna har beteckning t ex B1, H1, K1, U1 osv.
Jag tror att jag ska märka allt till att börja med med A1. Alltså skulle gamla B1 bli A1B1, mätartavlorna med gemensam matning från A1 till blocket med t ex A1D1L1, där L1 är den gamla beteckningen.
Är jag fel ute?
Den nya centralen har 15 st trefas gänga 2 säkringar, som matar mätartavlor. Dessutom matar 3 st 3X63 A utgångar mätarblock som i sin tur har 4 st lägenheter var. I centralen finns även en 3x63 A utgående kabel för en fastighetscentral, som i sin tur matar hiss, uc, trapphus osv.
Dom gamla mätartavlorna har beteckning t ex B1, H1, K1, U1 osv.
Jag tror att jag ska märka allt till att börja med med A1. Alltså skulle gamla B1 bli A1B1, mätartavlorna med gemensam matning från A1 till blocket med t ex A1D1L1, där L1 är den gamla beteckningen.
Är jag fel ute?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Den här tråden på fluxio.se kanske skulle passa bättre
http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/5310-doepning-av-centraler.html
Byggahus är mer av ett konsumentforum
http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/5310-doepning-av-centraler.html
Byggahus är mer av ett konsumentforum
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Aha, ska fråga där, deras exempel var för avancerad!
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Efter jag hade hittat kabeldimensioneringsprogrammet här, trodde inte att det här var direkt "konsumentforum" 
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi är flera elektriker som häckar här så nivån är ganska hög. 
Fluxio är ett renodlat forum för oss i elbranchen
Fluxio är ett renodlat forum för oss i elbranchen
Klicka här för att svara