Byggahus.se
Suck. Vi har hittat en tomt vi vill köpa. Det är bara en tomt och inget byggföretag är involverat. Förhandsbeskedet gäller till slutet av denna månad så vi vill köpa tomten nu för att kunna sätta igång med arkitekt, offerter mm. Vi går till banken (handelsbanken och swedbank) och pratar med dom och då för vi till besked att dom inte kan låna ut till tomten utan det ska vara ett färdigt paket med offert på hus?? Inte kan jag väl börja fixa med ansökan om bygglov, arkitekter och husfirmor mm innan jag ens äger tomten??

Sen har vi den här 15% gränsen - vi har "bara" 300 000 till insats och då får vi inte låna till mer än de räcker till och då blir väl enda alternativet typ smålandsvillan vilket INTE ingick i våra planer. Båda ställena säger att med våra löner så har vi inga problem att klara ett lån på 3,5 milj - EFTER att vi har byggt? Vad gör man?? Det verkar som bankerna i Lund inte vet hur dom ska göra när man vill bygga i egen regi! Ge mig råd snälla!!
 
Vad tjänar ni?
 
Varför kan ni inte ta offerter till huset för. Banken kan inte bevilja utan en plan på kostnaderna. Banken beviljar ett lånelöfte som innebär bygge och tomtköp.
 
Vi tjänar totalt 66 000 före skatt och exlusive barnbidrag.

Varför kan vi inte låna bara till tomten? Juridiskt så är ju tomten något bestående som man inte skriver av...
 
medmera skrev:
Varför kan vi inte låna bara till tomten?
Jag missförstod din första post.

Har du verkligen frågat banken ovanstående? Och har du frågat fler banker?
 
Det är inga problem att söka bygglov för en tomt du inte äger. Men varför inte ringa till kommunen och förklara läget, i den situation som råder så kanske det går att få förhandsbeskedet förlängt ett litet tag? Det är i vart fall värt ett försök. Det är nästan "hål i huvudet" (ursäkta uttrycket) att stressa igenom planeringsfaserna vid ett husbygge, vill ni ändra något när väl bygget startat så kostar det mångdubbelt mer än om det finns med från början. Risken är då att man snålar och så får ni ett hus som inte är som ni tänkt er.
 
Förhandsbesked är "färskvara". Ska man vara på den säkra sidan bör man i avtal med säljaren villkora köpet med att förnyat förhandsbesked beviljas.

Naturligtvis finns det inget som hindrar en bank från att låna ut pengar mot full säkerhet i en byggbar tomt! Hur mycket mer än era kontanta 300 Kkr tänker ni betala för den?
 
Jag har varit i kontakt med kommunen och enligt dom så räcker det att vi bara ser till att en ansökan är inne senast sista dag och att man i ansökan skriver att man kompletterar med övriga handlingar "så snart man kan" så det blev lite "ljusare" av att veta att man inte behöver stå som ägare till tomten (som för övrigt kostar 675 000).

Nu ska jag sätta mig och gå igenom vår framställning inför nästa bankmöte - insåg förresten för bara 10 minuter sedan att en produktionskalkyl och en offert inte är samma sak (suck - slår mig själv i pannan). I morgon bitti ringer jag till det tänkta husföretaget!
 
Lycka till! Det där fixar du säkert.
 
Vi hade en liknande tågordning som den du beskriver.....

Vi hittade en tomt som var till salu. Kontaktade säljaren och meddelade vårt intresse och bad honom att iallafall inte sälja tomten utan att vi fick vara med i en eventuell budgivning.

Därefter kontaktade vi diverse husföretag för kalkyler på olika husmodeller och när vi valt modell så gjorde vi tillsammans med säljaren en mer noggrann produktionskalkyl. När denna var färdig kontaktade vi banken för att få kreditivet beviljat.

När slutligen vi hittade en bank som ville säga ja till oss så beviljade banken oss ett vanligt blancolån på tomtkostnaden på 420 000. VI skrev på köpeavtal på tomten med villkoret att köpet inte genomförs om vi inte beviljas bygglov (handpenningen betalades till mäklaren som låste pengarna tills affären var helt avklarad). När bygglovet var klart genomförde vi resten av affären och då kunde även banken starta byggkreditivet och alla tidigare kostnader vi haft (tomt, ritningar från husföretaget m.m.) löstes av kreditivet...
 
Att banken inte bara kan låna ut till tomten stämmer inte. Sen är ju frågan hur mkt ni måste lägga kontant/ta som lån och hur upplägget blir då...

Däremot kan du nog inte få ett byggkreditiv utan offert/byggkalkyl och byggplan- men det bör du som sagt kunna få även innan du äger tomten.

Vad som gäller med 85% regeln vet jag inte - men det bör banken kunna upplysa er om - om ni tex kan ta topplån/blancolån på resten eller hur det blir. Det kan ju också vara så att ni bygger relativt snålt så huset som färdigt kanske är mer värderat änn byggkostnaden ?

Att bygga hus är ju en rätt stor grej så självklart kommer det krävas lite av er - och det är inte bara nu när ni skall göra kalkyler och planera byggprocessen - det kommer mera :)
Men i slutändan har ni förhoppningsvis ett efterlängtat fint hem !

/K
 
När det gäller 15% gränsen....om ni har 300 000 redan nu så har ni ju faktiskt över ett år på er att spara ihop mer innan huset är färdigt. Ni behöver inte lägga någon kontantinsats på byggkreditivet utan det är på 100% av produktionskalkylen och banken kommer säkert att bevilja högre kredit om det behövs. Hade de inte varit beredda på att göra detta så blir det ingen kredit alls.

Kontantinsatsen betalar ni när ni omvandlar byggkreditivet till bolån, och då avgörs ju även värdet på huset. Har ni tur blir huset värderat mer än ni betalat och då får ni där "gratis" handpenning så att säga...
 
Vi kunde inte heller få låna till bara tomten utan en mer komplett plan. Då lämnade vi in en produktionskalkyl som baserades på siffror jag fått från Myresjöhus. Då fick vi lån så vi kunde köpa tomten och sedan i lugn och ro kolla vilket hus vi egentligen ville ha. När vi sedan bestämde oss för en annan husleverantör så lämnade vi bara in en ny produktionskalkyl som hamnade på samma summa men med en annan leverantör.

Det är väldigt olika beroende på vilken bank man går till och även inom banken så är de olika tjänstemännen olika. Jag tycker det brukar vara enklast att ha en vettig dialog med banker som har lokala kontor som t.ex. Handelsbanken och Danske Bank.
 
Tusen tack för era svar! Det har hjälpt mycket och det har definitivt gått bättre på bankbesök :) så det går framåt igen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.