Hej alla!
Jag funderar på att få byggat ett Lövångers hus 103m2 +carport 30m2. (415 000,- komplett byggsats) Södra Sverige.
Jag har en miljon tillgänglig.. Ingen möjlighet för lån.
Tomt, schackt, koppling V/A och el kommer till ungefär 200k.
Men vad kostar det mig att få ritningar, bygglov, snickare, ställning osv??
Har pratat med snickare inom min norska familj som sagt att jag borde satsa på ringmur och i balkar eftersom budgeten är låg. (Jag bor sen länge i ett gammalt oisolerad torp utan badrum och med utedass, så jag kräver inte mycket )
Forutom el och vvs installation invändigt kan jag göra det mesta själv, och jag tänker att det får ta flera år.
Är jag galen, eller finns det hopp?
Jag är tacksam för alla tips!
Hälsning Bianca
Jag funderar på att få byggat ett Lövångers hus 103m2 +carport 30m2. (415 000,- komplett byggsats) Södra Sverige.
Jag har en miljon tillgänglig.. Ingen möjlighet för lån.
Tomt, schackt, koppling V/A och el kommer till ungefär 200k.
Men vad kostar det mig att få ritningar, bygglov, snickare, ställning osv??
Har pratat med snickare inom min norska familj som sagt att jag borde satsa på ringmur och i balkar eftersom budgeten är låg. (Jag bor sen länge i ett gammalt oisolerad torp utan badrum och med utedass, så jag kräver inte mycket )
Forutom el och vvs installation invändigt kan jag göra det mesta själv, och jag tänker att det får ta flera år.
Är jag galen, eller finns det hopp?
Jag är tacksam för alla tips!
Hälsning Bianca
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Tomt, VA/El och markarbeten för 200k låter lite?
Ringmur, är det samma som krypgrund antar jag? Innehåller byggsatsen golvbjälkar, eller är den ritad för att ställa på en gjuten platta?
Ringmur, är det samma som krypgrund antar jag? Innehåller byggsatsen golvbjälkar, eller är den ritad för att ställa på en gjuten platta?
Just det priset har jag fått kollat upp, och det stämmer.Dan_Johansson skrev:
Ja, det är nog krypgrund.
Med Lövångers byggsats kan man välja om den ska vara anpassad juten platta eller bälk.
En krypgrund gör du billigt själv. Skaffa en tombola och billig laser, mät på kvällen med den billiga lasern
, gjut sulan och mura sen upp med lecasom slutligen putsas. Helst vill du ju ha bra duk i krypgrunden också och kanske isolering innanför lecan för att undvika fukt, men har du bra förutsättningar bör det inte vara några problem, en byggplast över gruset räcka.
Det jag tänker är det kostsamma är just markberedning, grävning, grus, el, avlopp etc. Kan kosta hur mkt som helst
Det jag tänker är det kostsamma är just markberedning, grävning, grus, el, avlopp etc. Kan kosta hur mkt som helst
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden