Byggahus.se
Jag bygger ett hönshus som när det är klart ska stå på pelare så att hönsen kan gå under det vid behov.
Det jag funderar över är hur jag på bästa sätt kan lyfta upp det på pelarna? Det väger säkert över 100 kg och eftersom det tar en stund att fixera det på pelarna, montera krysstag o.d. så vill jag inte ha ett par man som står och håller upp det medan jobbet utförs.
Det ska lyftas ungefär 75 cm.

Kostnaderna har redan dragit iväg mer än budgeterat, så de dyra och spännande lösningarna faller tyvärr bort. Det måste också tas ut ur garaget innan det lyfts på plats, annars tar det i garagedörrarna.

Förslag?
 
Domkraft, och växelvis palla upp varje hörn.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Teckning: person i basebollmössa håller i basebollträ, blickar mot skrämmande ögon i hundkoja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
FemTummar FemTummar skrev:
Jag bygger ett hönshus som när det är klart ska stå på pelare så att hönsen kan gå under det vid behov.
Det jag funderar över är hur jag på bästa sätt kan lyfta upp det på pelarna? Det väger säkert över 100 kg och eftersom det tar en stund att fixera det på pelarna, montera krysstag o.d. så vill jag inte ha ett par man som står och håller upp det medan jobbet utförs.
Det ska lyftas ungefär 75 cm.

Kostnaderna har redan dragit iväg mer än budgeterat, så de dyra och spännande lösningarna faller tyvärr bort. Det måste också tas ut ur garaget innan det lyfts på plats, annars tar det i garagedörrarna.

Förslag?
Såg någon som hade satt hjul under hönshuset, de flyttade hönshuset över en gräsmatta, tänker att det är lättare att få ut det från garaget med hjul.
 
H HEM2121 skrev:
Såg någon som hade satt hjul under hönshuset, de flyttade hönshuset över en gräsmatta, tänker att det är lättare att få ut det från garaget med hjul.
Hjulen kommer sitta på underredet, dvs det jag försöker lyfta upp huset på... 🤔

Jag har själv varit inne på tanken om att successivt palla upp det, men har inte kommit på vad jag ska palla upp det med.
 
Heij83
H HEM2121 skrev:
Såg någon som hade satt hjul under hönshuset, de flyttade hönshuset över en gräsmatta, tänker att det är lättare att få ut det från garaget med hjul.
Precis så har vi gjort med vårat, byggt på ett husvagnschassit perfekt för hönorna att ta skydd under och så kan man flytta det till nytt bete.
Men det känns som TS vill ha en mer fast lösning och få upp det på pelare.

Jag hade försökt att ställa det på några pallar som står på högkant med några strävor emellan, där får du 80cm, kanske går att jobba under för att fixerar då.
 
  • Tvådelad bild: Övre delen visar gallerbro, skuggor; nedre delen svart byggnad, omgivning med träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Heij83 Heij83 skrev:
Precis så har vi gjort med vårat, byggt på ett husvagnschassit perfekt för hönorna att ta skydd under och så kan man flytta det till nytt bete.
Men det känns som TS vill ha en mer fast lösning och få upp det på pelare.

Jag hade försökt att ställa det på några pallar som står på högkant med några strävor emellan, där får du 80cm, kanske går att jobba under för att fixerar då.
Ja, ett antal EU pallar (inte engångspallar, de är för veka) under men inte på högkant. Tror att höjden på pallarna är 15 cm per st. Det framgår inte storleken på själva hönshuset.
 
H
FemTummar FemTummar skrev:
Jag bygger ett hönshus som när det är klart ska stå på pelare så att hönsen kan gå under det vid behov.
Det jag funderar över är hur jag på bästa sätt kan lyfta upp det på pelarna? Det väger säkert över 100 kg och eftersom det tar en stund att fixera det på pelarna, montera krysstag o.d. så vill jag inte ha ett par man som står och håller upp det medan jobbet utförs.
Det ska lyftas ungefär 75 cm.

Kostnaderna har redan dragit iväg mer än budgeterat, så de dyra och spännande lösningarna faller tyvärr bort. Det måste också tas ut ur garaget innan det lyfts på plats, annars tar det i garagedörrarna.

Förslag?
Hur stort är hönshuset?
 
Heij83
H HEM2121 skrev:
Ja, ett antal EU pallar (inte engångspallar, de är för veka) under men inte på högkant. Tror att höjden på pallarna är 15 cm per st. Det framgår inte storleken på själva hönshuset.
EU pall på högkant på långsida med några strävor emellan så bör det inte vara några problem
 
H
Heij83 Heij83 skrev:
EU pall på högkant på långsida med några strävor emellan så bör det inte vara några problem
Det känns instabilt, huset ska ju upp på dessa också, pallens mått är 120x80 cm. Ligger pallarna ner så kan man lyfta 15 cm i taget.
 
H
FemTummar FemTummar skrev:
Hjulen kommer sitta på underredet, dvs det jag försöker lyfta upp huset på... 🤔

Jag har själv varit inne på tanken om att successivt palla upp det, men har inte kommit på vad jag ska palla upp det med.
Pallar kanske du kan låna av något företag, åkeri, butik?
 
Idén med pallar skulle kunna funka, helst liggande för stabilitetens skull.., Jag får kolla runt lite i omgivningen och se om det går att få tag på såna till rimlig kostad. Tack alla som hjälpt mig att tänka i nya banor!
 
sysmali
Hur drar du el till hönshuset? Har du någon granne i närheten?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte sen att koppla in hönshuset på grannens el-ledning
 
sysmali sysmali skrev:
Hur drar du el till hönshuset? Har du någon granne i närheten?
Iom att det blir mobilt så har jag inte räknat med att ha ström i det, på sin höjd nån batteridriven lampa i mörkaste vintern. Det är dock vinterbonat, därav vikten.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.