Byggahus.se
Vår "gräsmatta" på ca 500kvm mår inte bra. Den består till 40% gräs (varav hälften är gult/uttorkat), 30% grova typer av ogräs som lätt ser ut som stora äckliga buskar och 30% kala jordfläckar där flugor älskar att sola. Jordförhållandena är väldigt grusiga och sandiga.

Inget man springer barfota på med andra ord!

Här har jag klurat på lite egna alternativ.

Alternativ 1 - jordfräs och plantera gräs på rulle
Kanske dyrast men lär ge snabbast synligt och fint resultat.

Alternativ 2 - vertikalskärare, lager med planteringsjord och nya frön
Jag tror att om man ska så nya frön så krävs ett lager planteringsjord då jorden redan är väldigt sandig och grusig, toppdress skulle nog inte ge så mycket. Risken med detta alternativ är att ogräsen bara etablerar sig ytterligare.

Andra tips?
 
En variant på alternativ 2. Kratta ut ett rejält lager kompostjord, det tillför mullämnen och ger bättre fukthållande egenskaper. (S k planteringsjord innehåller mest torv och konstgödsel.) Så gräsfrön och vattna. Bor du i de torkdrabbade delarna av landet är det bättre att vänta tills tidig höst.
 
  • Gilla
Flugsmälla
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En variant på alternativ 2. Kratta ut ett rejält lager kompostjord, det tillför mullämnen och ger bättre fukthållande egenskaper. (S k planteringsjord innehåller mest torv och konstgödsel.) Så gräsfrön och vattna. Bor du i de torkdrabbade delarna av landet är det bättre att vänta tills tidig höst.
Du tror inte att det bara kommer ge mer kraft åt ogräset att konkurrera ut det vanliga gräset? Alternativ 1 tänker jag, i vart fall tillfälligt, bekämpar ogräset.

Vet du om "kompostjord" är samma sak som förbättringsjord?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Många av ogräsen är såna som etablerar sig där det finns bar jord, och det är lätt att konkurrera ut dem genom att så gräs istället.

Vad förbättringsjord är får du läsa på säcken eller fråga i butiken. Kompostjord kommer från kompostering av mestadels trädgårdsavfall, finns bl a hos kommunala avfallsverksamheter eller jordföretag (som inte pysslar med torvbrytning). Exempel:
https://nykoping.se/bo-bygga--miljo/avfall--atervinning/tradgardsavfall-och-kompostjord
 
  • Gilla
Flugsmälla
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Många av ogräsen är såna som etablerar sig där det finns bar jord, och det är lätt att konkurrera ut dem genom att så gräs istället.

Vad förbättringsjord är får du läsa på säcken eller fråga i butiken. Kompostjord kommer från kompostering av mestadels trädgårdsavfall, finns bl a hos kommunala avfallsverksamheter eller jordföretag (som inte pysslar med torvbrytning). Exempel:
[länk]
Vilken sort hade du tagit ifrån t.ex. Bauhaus?
 
Gräsfrön hade jag köpt hos en trädgårdsbutik eller plantskola, där brukar finnas kunnig personal som kan ge tips efter dina förutsättningar.

Kompostjord hade jag i första hand hämtat hos mitt kommunaltekniska bolag, de har ett liknande upplägg som i Nyköping. I andra hand hade jag köpt kompostjord (eller annan jord med mycket mullämnen, t ex häst/kogödselbaserad jord) på närmaste ställe där man säljer jord, Bauhaus i ditt fall.
 
Att fräsa låter som en bra idé oavsett!, då kan du blanda in fukthållande mullämnen i översta lagret istället för att bara ha en tunn skorpa överst.

Att börja köpa jord på säck är bara att glömma, vi snackar lastbilsflak för att det ska vara värt.
 
  • Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
När man "blandar" in fukthållande mullämnen i översta lagret ska man då göra det i samband med jordfräsningen?

Det som lockar mest är att göra enligt följande, ser ni några risker med det?

1. lägga ut ett lager jord med mycket mullämnen jämnt fördelat över ytan
2. jordfräsa allting med gräs, ogräs och mullämnen
3. rulla ut färdigt gräs

Vad tror ni om det?
 
Nackdelen med jordfräsen är att den är rot-ogräsens bästa vän. Det blir massvis med små rotbitar som var och en kan bli ny kvickrot eller kirskål.
Egentligen är det inte nödvändigt att fräsa jorden efter du lagt på ett nytt lager. Maskarna och andra kryp kommer att hjälpa till att dra ner nyttigheter i lagret med sand.
Rullgräs är en smidig lösning, men vänta tills det blir rejält med regn. (Om du inte bor i Tornedalen eller någon annanstans dit torkan inte nått.)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Många människors gräsmattor ser ut som din i dessa varma tider..

Instämmer med svaret ovan. Jordfräs kan sprida rejält med ogräs, samt att den totaldödar maskar, insekter och småkryp. Dvs sådant du vill ha för att din gräsmatta ska trivas.

Jag föreslår att du lägger på ny (bra) jord på dina kala fläckar och ordentligt med gräsfrön. Du kan också lägga fiberduk över, som håller kvar fukten och skyddar gräset från alltför stark sol.

För snabbare resultat kan du prova att förgro gräsfröna i lämplig behållare.
 
V Vardagsrum skrev:
Många människors gräsmattor ser ut som din i dessa varma tider..

Instämmer med svaret ovan. Jordfräs kan sprida rejält med ogräs, samt att den totaldödar maskar, insekter och småkryp. Dvs sådant du vill ha för att din gräsmatta ska trivas.

Jag föreslår att du lägger på ny (bra) jord på dina kala fläckar och ordentligt med gräsfrön. Du kan också lägga fiberduk över, som håller kvar fukten och skyddar gräset från alltför stark sol.

För snabbare resultat kan du prova att förgro gräsfröna i lämplig behållare.
Tack! Kan du förklara hur man förgror gräsfrö i behållare och vad som är en lämplig behållare?
 
  • Gilla
Non Mea Culpa
  • Laddar…
Har din gräsmatta sett ut så i flera år. Annars låter det som den ser ut som de flestas gräsmattor ser ut, i denna torka. Bara 40%av gräset lever. Resterande är ogräs eller dött.
Ditt andra exempel är ju betydligt enklare, och sannolikt ger det snabbare, ett bra resultat. Men frågan är om du verkligen har bevattningsmöjligheter. Det krävs väldigt stora mängder vatten i denna värme och torka.
 
  • Gilla
Trallspik
  • Laddar…
A AG A skrev:
Har din gräsmatta sett ut så i flera år. Annars låter det som den ser ut som de flestas gräsmattor ser ut, i denna torka. Bara 40%av gräset lever. Resterande är ogräs eller dött.
Ditt andra exempel är ju betydligt enklare, och sannolikt ger det snabbare, ett bra resultat. Men frågan är om du verkligen har bevattningsmöjligheter. Det krävs väldigt stora mängder vatten i denna värme och torka.
Har egen brunn som producerar väldigt mycket vatten.
 
T Trallspik skrev:
Har egen brunn som producerar väldigt mycket vatten.
Ok! Har du tänkt hjälpa TS att vattna? :)
 
  • Haha
  • Gilla
sk0nk och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.