Byggahus.se
Hej! Vi har precis köpt ett hus med byggår 1935. En del skit finns det ju, som jag förstår är inte det i sig så ovanligt med äldre hus utan något man får lära sig hantera och åtgärda eftersom. Källaren är något av ett problemområde... Är dessa rör något jag genast borde åtgärda/täta/ersätta? Är det asbest i dem?
 
  • Vattenledningsrör genom tak, skadad isolering, rörmokararbete kan behövas, risken för vattenläckage, underhållsförsening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar och ventiler under taket, korroderade och med tecken på läckage eller vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!

Är rörisoleringen så gammal så kan det mycket väl vara asbest i isoleringen, men det enda riktiga sättet att veta säkert är att ta ett prov och skicka på analys. Som jag har förstått det så användes asbestisolering främst på böjar, men jag kan ha fel.

En fin grej med asbest är att det inte är farligt så länge man låter den vara ostörd, det är när man petar runt i den så att den dammar och asbestkristallerna yr ut i luften som det kan vara ohälsosamt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Välkommen till forumet!

Är rörisoleringen så gammal så kan det mycket väl vara asbest i isoleringen, men det enda riktiga sättet att veta säkert är att ta ett prov och skicka på analys. Som jag har förstått det så användes asbestisolering främst på böjar, men jag kan ha fel.

En fin grej med asbest är att det inte är farligt så länge man låter den vara ostörd, det är när man petar runt i den så att den dammar och asbestkristallerna yr ut i luften som det kan vara ohälsosamt.
Toppen, tack! Som du ser på fotona känns det som att det räcker med att man går förbi där så yr det omkring asbest i rummet, men jag kanske är övermåttan nojig. Ändå, tips på hur man får bort skiten? Skulle helst slippa asbest som ligger blottat mot rummet så...
 
Düsseldorff
Asbest användes framförallt i krökarna. Men även om det skulle vara asbest där isoleringen skadats så spelar det ingen roll om du inte petar i det. Låt det bara vara tills den dag du ska byta rören.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Välkommen till forumet!

Är rörisoleringen så gammal så kan det mycket väl vara asbest i isoleringen, men det enda riktiga sättet att veta säkert är att ta ett prov och skicka på analys. Som jag har förstått det så användes asbestisolering främst på böjar, men jag kan ha fel.

En fin grej med asbest är att det inte är farligt så länge man låter den vara ostörd, det är när man petar runt i den så att den dammar och asbestkristallerna yr ut i luften som det kan vara ohälsosamt.
Det är precis som jumos skriver i böjarna de applicerade asbest. Asbestmassan de använde var vit och var som en gipsblndnimg de smetade på som stelnade när det torkade så är isoleringen omålad syns det tydligt. Du kan enkelt känna på böjarna och jämföra med mitt på en raksträcka. Raksträckan är mjuk vågar jag nästan garantera, är böjarna lika mjuka är det inte asbest, är de hårda är risken stor för asbest.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja du verkar inte vara påläst om asbest och överdrivet nojig! För att frigöra asbest krävs att du sliter ner isolering mm som sitter fast runt böjarna. Det är inte ett radioaktivt ämne!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Toppen, tack! Som du ser på fotona känns det som att det räcker med att man går förbi där så yr det omkring asbest i rummet, men jag kanske är övermåttan nojig. Ändå, tips på hur man får bort skiten? Skulle helst slippa asbest som ligger blottat mot rummet så...
Jag har aldrig satt mig in i hur man på bästa sätt tar bort asbestisolering själv (trots att jag är rätt övertygad om att vi har ett antal böjar i källaren som det är asbest i). Det generella rådet jag kan ge är att först ta ett prov för att säkerställa om det är asbest eller inte. Om det visar att det är asbest och du vill ta bort det så finns det firmor som asbestsanerar som har utbildning för det och är proffs på det. Visst kostar det mer än att göra det själv, men då slipper du förhoppningsvis fundera på de eventuella riskerna med jobbet.
 
Düsseldorff
Det är inte svårt att ta bort asbest om man vill. Andningsskydd och en grovdammsugare kommer man långt med. Men man gör sig själv en jävla otjänst om man börjar pilla i asbesten i onödan. Låt skiten bara va tills det är nödvändigt att pilla.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är inte svårt att ta bort asbest om man vill. Andningsskydd och en grovdammsugare kommer man långt med. Men man gör sig själv en jävla otjänst om man börjar pilla i asbesten i onödan. Låt skiten bara va tills det är nödvändigt att pilla.
Grovdammsugare är det nog bra om man avstår, blomspruta att fukta med, sop/skyffel och plastsäck riskerar att sprida oönskade fiber betydligt mindre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så det finns ingenstans på bilderna där ni misstänker att det finns asbest som ligger blottat?
 
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Grovdammsugare är det nog bra om man avstår, blomspruta att fukta med, sop/skyffel och plastsäck riskerar att sprida oönskade fiber betydligt mindre.
Det har du kanske rätt i. Oavsett så behöver man inte vara överdrivet rädd när det handlar om en kortvarig exponering vid enstaka tillfälle. Särskilt inte om man använder adekvat andningsskydd.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jörgen Petersson1 skrev:
Så det finns ingenstans på bilderna där ni misstänker att det finns asbest som ligger blottat?
Vad menar du med blottat? En eternitplatta på ett tak, är det blottad asbest? Det är inte ett flyktigt material som utsöndras i luften av sig själv. Det är fibrer som kräver mekanisk påverkan för att lossna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad menar du med blottat? En eternitplatta på ett tak, är det blottad asbest? Det är inte ett flyktigt material som utsöndras i luften av sig själv. Det är fibrer som kräver mekanisk påverkan för att lossna.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad menar du med blottat? En eternitplatta på ett tak, är det blottad asbest? Det är inte ett flyktigt material som utsöndras i luften av sig själv. Det är fibrer som kräver mekanisk påverkan för att lossna.
Nä men att det är som på bilden, att det ligger synligt för blotta ögat på någon av bilderna jag postat.
 
Jag skulle ta bort en asbestskiva i taket på ett källarrum och samtidigt ville jag snygga till rörisoleringen. Lät en professionell asbetstsanerare fixa rubbet. Var en överkomlig kostnad och jag sover lugnare. Kanske onödigt när det handlar om ett engångsjobb, men känslan är viktig också. Det var mitt val.
 
Har också rör i källartaket med misstänkt asbest i böjarna. Dessa rör närmar sig ändå EOL så min tanke är att plasta in och tejpa igen skiten ganska noga, såga av med tigersåg nånstans på raksträckorna.. Se till att allt är inneslutet så behöver man inte bry sig så mycket om man har rätt andningsskydd, rätt filter i dammsugaren eller om man har våttorkat tillräckligt.
Det är vettigt att ha lite hängsle o livrem med asbest, man vet inte hur mycket man historiskt exponerats för, vad just den egna kroppen kan tåla och de sjukdomarna och besvären vill man inte ha.
Är man rökare är den bästa starten på sitt asbest-projekt att sluta omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.