Hej,

Skulle behöva hjälp och tips för att få lite idéer till min badrumsrenovering.
I dagsläget finns inget på plats förutom en helt tom yta med mått enligt skissen bifogad.
Nivåskillnad på golvet utanför badrummet är ca 20cm, där badrummet är lägre.
Var skulle ni placera dusch, handfat, toa, skåp, etc? Klargöra för badkar eller ha tvätt o torktumlare instuvat också?
Vattenskåp finns i hörnet på andra sidan 2,80 väggen till vänster och till höger om det är golvvärmen.
Har vattenburen golvvärme i huset och undrar om det går att mixa detta med elvärmeslingor i våtrum? att man kör båda, tänker att el-golvvärmen kommer vara praktiskt sommartid när vanliga vattenburna värmen står mer eller mindre still.
Väggen med fönster är 2,10m medans fönstret är 1,5m centrerat på väggen.
Ös på med idéer :)

• Ritning av ett badrum med mått, fönster, avlopp och dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
F Faith skrev:
Har vattenburen golvvärme i huset och undrar om det går att mixa detta med elvärmeslingor i våtrum? att man kör båda, tänker att el-golvvärmen kommer vara praktiskt sommartid när vanliga vattenburna värmen står mer eller mindre still.
Ja, man kan göra så.

Ett förslag:
Planritning av ett badrum med badkar, duschkabin, skåp och måttangivelser.
Skapa konto

Från vänster badkar 70 cm, dusch (80 cm), toalett (80 cm inkl. städutrymme) och bred kommod samt mittemot plats för handdukstork och t.ex. ett högskåp.
Det verkar vara populärt med öppna duschar men det går ju att få till med en U-dusch också.

Om man har en smal kommod så kanske det går att få en tvättpelare i hörnet, du får räkna med exakta mått.

• Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Vad bör jag tänka på angående nivån på golvet inne i badrummet mot hallgolvet utanför?
Kan jag placera allt lite hur jag vill utan problem med tanke på att avloppet bör kunna ledas till utsatt hål på bild?

BirgitS
Är det betongplatta på mark, betongvalv över källare, träbjälklag på mark eller över källare/krypgrund?
Är det ett gammalt gjutjärnsrör för avloppet, äggskalsplast eller bra plast?
Vad är diametern på avloppsröret?

Avloppsrör behöver luta lite hela vägen men med drygt 20 cm höjd att spela med är nog inte det något större problem, fast du kan ju undvika att ställa toaletten i hörnet som är längst bort från befintligt rör.

Nu har du/ni alla möjligheter att flytta om alla saker så de verkligen passar eroch hur ni vill ha de, bet.ong eller bjälklag? Skulle dragit nya avloppen så ni får så stor dusch ni vill ha , badkar där de passar bäst ,, vad finns brevid badrummet, finns möjlighet för ett vatten skåp få ni kan bruka vatten buret , rekommenderar att ni lägger in el värme i golvet å ,

uppbyggnad eps armering vattenburet spackling täckning rören 7mm sen limma el värme ,, nu hade jag planerat brunnen så att ni får plattor eller matta i samma höjd som i hallen ,

• Gilla
Faith
  • Laddar…
BirgitS
Ett till förslag och ovanför tvätt och tork kan man ha 30 cm djupa skåp.
Handdukstork ovanför avloppshålet är dock lite väl långt från duschen.
Plantekning over et bad med oval badekar, dusj, toalett, håndvask, dør, avløpsåpning. Målene er angitt.
Skapa konto

Föreslår att du rita upp badrummet i ett planeringsprogram så att du lätt kan pröva dig fram och få rätt mått på allt. Här är ett exempel på ett sånt: https://www.svedbergs.se/planera-ditt-badrum/blueprint/

BirgitS BirgitS skrev:
Är det betongplatta på mark, betongvalv över källare, träbjälklag på mark eller över källare/krypgrund?
Är det ett gammalt gjutjärnsrör för avloppet, äggskalsplast eller bra plast?
Vad är diametern på avloppsröret?

Avloppsrör behöver luta lite hela vägen men med drygt 20 cm höjd att spela med är nog inte det något större problem, fast du kan ju undvika att ställa toaletten i hörnet som är längst bort från befintligt rör.
betongvalv över källare. endast hål för gammalt avlopp. Nytt avlopp installerat för 2 år sedan i hela huset så det är förberett att bara koppla på 110 röret rätt under golvet.

Vilka begränsningar har man angående höjden. Bör det helst vara samma golvhöjd i badrum som utanför?
Dusch, handfat, ev badkar avlopp 75 diameter?
Tack för länk, ska ta en kik på det!

BirgitS
Eftersom det är källare under så kanske du ska överväga att dra ner avloppet någon annanstans om det passar badrummet bättre.

Det är ju trevligt och bekvämt om man slipper någon större höjdskillnad mellan rummen, dvs. kan ha en tröskelplatta i stället för en tröskel. Enda kravet jag känner till är att tätskiktet vid tröskeln ska vara minst 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnen.

Diameter: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensioner-pa-avloppsroer.17790/post-363990

Rekommenderar att du läser branschreglerna från Säker vatten (VVS), BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta/tapet) resp. MVK (målade väggar).

• Gilla
Faith
  • Laddar…
Har haft en byggfirma hemma som tittat på utrymmet och ska göra badrummet nu i höst.
Jag har lite svårt att bestämma hur jag vill göra med planlösningen så har efter tips härifrån försökt ritat upp på svedbergs hemsida, bifogar lite prints och skulle önska feedback.

Allt är ritat bara för att få en känsla så ingen av möblerna eller klinkers/kakel är något som är bestämt.
Duschväggarna är 90x90 och tänker dom ska kunna vikas in båda 2 för att frigöra lite yta så man inte "går rätt in" i duschen när man kommer in i badrummet.

För att få in fixtur till vägghängd toa kanske jag lär bygga ut väggen där, istället för en "låda" kanske hela vägen från golv till tak?
Vad tänker ni som läser? tankar och idéer uppskattas :)

3D-ritning av ett badrum med duschhörn, vägghängd toalett, och svart kommod under en oval spegel med två taklampor.
Skapa konto
3D-rendering av badrumsdesign med tvättmaskin, dusch, handfat, och toalett. Duschväggar kan vikas in för att frigöra utrymme.
Skapa konto
Badrumsdesign med väggfast toalett, duschkabin med vikbara väggar och handfat med en rund spegel över. Grå klinkers och kakel på väggarna.
Skapa konto
3D-ritning av ett modernt badrum med duschvägg, vask, spegel, och tvättstation. Mörka kakelplattor och hängande lampor syns.
Skapa konto
3D-renderad badrumsdesign med duschkabin, tvättmaskin, torktumlare, handdukshängare och fönster. Mörka kakelväggar och golv.
Skapa konto

BirgitS
Jag tycker det ser bra ut, men har ändå lite saker som du kan fundera på om du inte redan har gjort det.

Handdukstork i form av lodräta "stänger" mellan duschen och dörren så att man inte behöver gå framför dörren med blöta fötter.

Göra bänkskivan över tvätt och tork lite bredare så att det går in ett bänkskåp under också för förvaring av tvättmedel och smutstvätt, t.ex. sortera i 2-3 trådbackar från början så det blir lättare att se när det är dags att tvätta.

När det gäller lådan bakom toaletten så tänk på att den inte får blockera duschdörren från att svängas utåt lite.

Det bör vara minst 40 cm från kommodens kant till mitten av toaletten så att det är lätt att göra rent toalettens vänstersida. Det kanske är det men svårt att se säkert. Men det behövs ju inte på andra sidan eftersom det är en duschdörr där.

Ingen tanke på badkar längre?

Jösses va snabb du var att svara i tråden igen, tacksam för din hjälp, otroligt! :)

Testade att redigera lite, slänger in bilderna här.
3D-ritning av badrum med vägghängd toalett, duschkabin, spegel och handfat med underskåp. Kakel på väggarna och mörkt klinkergolv.
Skapa konto
3D-rendering av badrum med duschhörna, handdukshållare, och inbyggt handfat. Duschväggar monterade längs väggen.
Skapa konto

Här är väggen utbyggd för att få in wc-fixtur utan att få känslan som en låda som avslutas mitt på vägg och istället går från golv till tak.
För att inte förlora mer yta ut mot dörren så har jag satt 80x90 duschväggar där korta är monterad på väggen som sticker ut mer. Kanske detta kan vara en lösning på det?
Snyggast, och mer praktiskt att ha en rak vägg och bygga ut det som behövs längs hela väggen mtp städning, arbete med beklädnad, tätskikt osv?

Tanken med handdukstork du nämnde så tänker jag att man, oavsett om den sitter där den nu är placerad eller på tidigare bild, så blöter jag ner golvet framför dörren om väljer att gå ut vänster eller fram snett höger?

TM/TT är satt ut mest för att visuellt få känslan att ha dom där, så ska jag flytta upp dom från källaren för att ha tvätt inne i badrummet så ska det förberedas med vatten och avlopp och då bli möbler som du skrev. Att jag kan sortera tvätt och ha lite bättre plats för det, för den finns ju.
Och förbereder jag med vatten så kan jag väl ha i åtanke att få dit varmvattnet också ifall jag vill dumpa idén med tvätt och hellre ha ett badkar, det ger mig lite alternativ.
Känns logiskt också att avlopp finns i närhet då jag har skvallerrör från värme/vattenskåp som kommer ut från väggen där maskinerna i första bilderna är placerade eller är jag ute och cyklar?

BirgitS
Ibland går det fort och ibland tar det längre tid som nu och ibland ändå mer, beror ju på när jag sitter vid datorn. 🙂

Smart att sätta duschdörren på utbyggnaden. Utbyggnaden behöver vara ungefär 20 cm tjock för att rymma cisternen så på det sättet skulle du kunna ha en duschdörr som bara är 70 cm och ändå få en normalstor dusch. Jag tror inte att det påverkar städningen nämnvärt att ha en mindre utbyggnad som i dina ritningar jämfört med att bygga ut hela väggen.

Normalt ska cisternen vara innanför tätskiktet så man brukar börja med att sätta tätskikt och kakel på den normala väggen och sen bygger man påbyggnaden med skivor som man kaklar. Tätskiktet måste normalt täckas (om det inte är våtrumstapet) eftersom det är ömtåligt (måste kollas i instruktionerna för tätskiktet), varför det blir dyrare att kakla både den riktiga väggen och påbyggnadens skivor ju större som påbyggnaden är (även om man kan välja billigt kakel till den riktiga väggen).

Om jag skulle komma åt en handduk som sitter på en stång bredvid duschen så skulle jag i öppna dörren bredvid inåt, vilket skulle gå bra efter att ha öppnat den andra lite mot toaletten. Det innebär att jag i princip inte skulle behöva ta ett enda steg utanför duschen. Men det beror på hur stor kropp man har.

När det är dags för att ta in hantverkare skulle du kunna kolla om det skulle gå att göra några fack/nischer i utbyggnadens sida för tvål och schampo.

Vi har en kombinerad tvätt och tork i badrummet och vi har två handdukstorkar, en för handdukarna och en som vi hänger nytvättade kläder på. Ersätter ju inte en torkställning men t.ex. byxor är enklare att hänga på handdukstork än på en torkställning.

Bra att förbereda både för tvättmaskin och badkar.

Ett skvallerrör måste komma ut på där det syns att det kommer ut vatten, även om det bara är några matskedar vatten. Man ser inte det om det är dolt bakom maskinerna eller bakom ett badkar. Så det behöver du nog fundera mer på. Kanske flytta toalett + kommod till andra långväggen?

Tack för bra inputs! Det är en hel del att tänka på som går förbi en - blir lätt att man låser sig i en tanke, så gott att bolla idéer :)

Skvallerrören kanske inte är en så stor grej egentligen, skulle kunna leda dom till sidan av tvättbänk och mot dörren för att ha dom placerade till riktig funktion.

Har försökt tänkt i banorna att flytta toa och kommod till andra sidan också men inte kommit så långt att jag skissat upp det i deras program. Det som tar emot tankemässigt är att det första man kommer in i är just att duschen är först, och sen får man se eventuellt tvättmaskiner eller badkar. Men jag ska rita upp ett exempel och se hur det känns.

Om man tänker sig att utbyggnad för toalett inte blir aktuell, hur fungerar det med att bygga ut hela långväggen och låta det bli ett fack in mellan reglar, djupet blir då 70+95 inåt för bara där fixturen skulle vara, kan det vara en annan möjlighet tro?

BirgitS
Det är nog väldigt personligt vad man tycker att man ska se först i ett badrum.

Det går att regla ut en hel vägg också och ha cisternen inuti den väggen. Lite mer komplicerad sättning av tätskikt men det spelar nog ingen större roll i sammanhanget. Men om jag förstår dig rätt så skulle det leda till att duschen hamnar ungefär 20 cm närmare dörren och det kan kanske vara ett problem, eftersom tätskiktet vid dörren ska vara 2 cm högre än vid golvbrunnen, så det får du kolla av med byggfirman.

Sen finns det de som bara bygger ut undre halvan av väggen för att få en hylla som fungerar för avställning ovanför kommoden och inuti duschen. Men det blir ju en hylla som måste städas.

Har några frågor om vad andra tycker man ska tänka på angående badrumsbelysningen.

Vill i grund ha spottar som belysning med dimmerfunktion. Men när det ska placeras, vad bör jag tänka på då t ex;
inne i duschen där man har en takdusch, ska man köra på 4 mindre spots runt tallriken med egen dimmer?
Hur tänker man spottarna ovanför WC, tvättställ?
Extra belysning på vägg vid spegel, takpendel, eller räcker det med inbyggd belysning runt spegelram?

tack för all hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.