Byggahus.se
Erik-R
Jag ska bygga ny liten ”altan” ca 5x 1,5 m längs med fasaden av en lite bod/ stuga och tänkte fästa regeln för ena sidan längs med huset men funderar på hur jag ska/ måste tänka på andra sidan? Det är där gräsmatta och uppskattat ca 40 -60 cm ner till berg. Kan jag använda och ställa en kraftig impregnerad stötta ( som typ en plint) rakt ner mot berget där.? Det blir vattenfyllt runt, så regeln kommer stå i vatten när det regnar. Eller kan jag kanske bara lägga några cementblock nedbäddade lite i jorden. ”Altanen” är ju bara 1,5 m…
Hur noga måste jag vara?
 
  • Träveranda, grönt gräs, kvast, husvägg, vedstapel, röd färg, utemöbler, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsscen med staketstolpe, höstlöv, jord och gräs, trädgårdsredskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
JAG hade grävt 3 st hål ned till berget. 1 i vardera ände och 1 på mitten. Borrat några hål i berget i vardera hål, bankat ned armeringsjärn i hålen, låtit dom sticka upp till några cm under underkant på bärlinan. Gjutit plant i botten, ställt ett rör i betongen. När det bränt så återfyllt runt röret och gjutit fast en justerbar plintsko i toppen.

Då har du en altan som håller och som inte sätter sig eller tjälskjuter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det beror på.

Vill du vara fullständigt säker gräver du ju ner till berg, borrar i några dubb och gjuter plint.

Praktiskt funkar det nog med att lägga ett par skyfflar grus ovanpå backen, lägga en trädgårdsplatta på gruset och bygga altanen med vanl tryckt virke därpå, vill och behöver du kan du ju sätta en domkraft under och justera efter nått år om det sätter sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Grus och marksten i betong.
 
Erik-R
F fribygg skrev:
Det beror på.

Vill du vara fullständigt säker gräver du ju ner till berg, borrar i några dubb och gjuter plint.

Praktiskt funkar det nog med att lägga ett par skyfflar grus ovanpå backen, lägga en trädgårdsplatta på gruset och bygga altanen med vanl tryckt virke därpå, vill och behöver du kan du ju sätta en domkraft under och justera efter nått år om det sätter sig.
Ja det är ju inte ett så stor bygge. Det där med och lägga grus under betongplattor. Vad är syftet med det egentligen. Är det bara för att lättare få plattan att ligga rakt.?
 
Betongplattorna ersätter plintarna. Gruset ska du padda och jämna ut och väga in innan du lägger ut plattorna
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan lägga lecablock på marken. Det blir bättre än att låta trä gå ner i marken och enklare än att gräva till berg och gjuta.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Skrapa av 1 decimeter jord ca 50X50 cm och fyll med grus där plattorna ska vara. Att padda, så tar du en regel 45X95 1,5 meter lång, i ena änden sätter du en bit 45X95 ca 20 cm lång och du har en manuell padda. Bara stampa runt med den på gruset, jämna av som sägs och väga in. Bra att lägga en bit asfaltspapp mellan trä och platta, skiljer det på några mm så dit med bit papp till under.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skrapa av 1 decimeter jord ca 50X50 cm och fyll med grus där plattorna ska vara. Att padda, så tar du en regel 45X95 1,5 meter lång, i ena änden sätter du en bit 45X95 ca 20 cm lång och du har en manuell padda. Bara stampa runt med den på gruset, jämna av som sägs och väga in. Bra att lägga en bit asfaltspapp mellan trä och platta, skiljer det på några mm så dit med bit papp till under.
+1 på det

Jag gjorde ju st en liten "temporär" (vi vet ju hur det brukar sluta) altan (ca 1m djup) framför vår ytterdörr.
Grävde 5cm ned (är redan grus där), "paddade" till det, satte lecablock, syllpapp på det - och sen tryckad regel

Brukar funka fin-fint för mindre sådana byggen
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.