Hej!
Funderar på att sätta in ett duschsystem med 6 stycken massagejets som monteras individuellt var för sig bredvid det övriga systemet. Systemet består då, förutom 6 st jets, av blandare, takdusch och handdusch. Allt med dold rördragning. Nu undrar jag - hur löser man inkoppling av jetsen? Jag tror nämligen inte att de är anpassade efter rör-i-rör eller går det att lösa ändå? De firmor jag pratat med (bara två men ändå) verkar inte ha någon aning. Är väl inte så vanligt att montera sådant här antar jag. Någon som vet, har någon idé eller ännu hellre - monterat dylika jets?
Funderar på att sätta in ett duschsystem med 6 stycken massagejets som monteras individuellt var för sig bredvid det övriga systemet. Systemet består då, förutom 6 st jets, av blandare, takdusch och handdusch. Allt med dold rördragning. Nu undrar jag - hur löser man inkoppling av jetsen? Jag tror nämligen inte att de är anpassade efter rör-i-rör eller går det att lösa ändå? De firmor jag pratat med (bara två men ändå) verkar inte ha någon aning. Är väl inte så vanligt att montera sådant här antar jag. Någon som vet, har någon idé eller ännu hellre - monterat dylika jets?
Den första frågan är om du vill få ett badrum som både har detta och som följer gällande byggregler. Det har betydelse i försäkringsfrågor bland annat.E Emanan skrev:
Svaret blir helt olika beroende på hur viktigt det är för dig att det följer reglerna.
Till "blandaren/centralen" har Joramark olika säker vatten-boxar, anpassade till olika märken: JoramarkE Emanan skrev:
Men som sagt: det hela ställer höga krav på den som utför tätskikt och blir nog inte mindre än svindyrt...
Vill ha så det följer.Farstatjej90 skrev:
Skulle iaf behöva en dylik box vid varje installation typ? Om t.ex. jets inte är anpassade för rör-i-rör.M -MaH- skrev:
Jetsen har nog bara vanligt G15 gänga som passar i LKs väggdosa. Dosan är dock rätt stor, så man behöver kolla att täckringen som följer med jetsen täcker över dosan.
Rör-i-rören ansluter sedan från dosorna till inbyggnadsboxen från Joramark.
Rör-i-rören ansluter sedan från dosorna till inbyggnadsboxen från Joramark.
Grymt! Skulle kunna funka. Skulle dock behöva en väggdosa med två kopplingar så att säga så man kan seriekoppla vidare till nästa för alla utan den sista. Eller kan man från blandarboxen dra ett rör-i-rör till någon fördelar-låda och sedan dra rör till alla 6 jetsen?M -MaH- skrev:
Du har pratat med fel firmor. Det finns absolut svenska firmor som håller på med sånt här. Hör av dig till någon firma som håller på med renovering av exklusiva hem.E Emanan skrev: