Hej!

Funderar på att sätta in ett duschsystem med 6 stycken massagejets som monteras individuellt var för sig bredvid det övriga systemet. Systemet består då, förutom 6 st jets, av blandare, takdusch och handdusch. Allt med dold rördragning. Nu undrar jag - hur löser man inkoppling av jetsen? Jag tror nämligen inte att de är anpassade efter rör-i-rör eller går det att lösa ändå? De firmor jag pratat med (bara två men ändå) verkar inte ha någon aning. Är väl inte så vanligt att montera sådant här antar jag. Någon som vet, har någon idé eller ännu hellre - monterat dylika jets?

• Modernt badrum, svart vägg, takdusch, handdusch, kranar, spegel, fönster, handfat och förvaringsmöbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske bygga en vattentät servicegång bakom duschväggen där alla kopplingar mm görs.
Eller en "lös" duschvägg som allt sitter på.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt svårt / dyrt att följa svenska regler vi montering av ett sånt system.
Om armaturerna täcker en väggdosa typ LK så kan man väl strössla väggen med dem.

Väggdosa LK

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske bygga en vattentät servicegång bakom duschväggen där alla kopplingar mm görs.
Eller en "lös" duschvägg som allt sitter på.
Servicegång…? Hur menar du?

M -MaH- skrev:
Det är väldigt svårt / dyrt att följa svenska regler vi montering av ett sånt system.
Om armaturerna täcker en väggdosa typ LK så kan man väl strössla väggen med dem.

Väggdosa LK
Tror inte det kommer funka beroende på hur systemet är tänkt att kopplas ihop.

Farstatjej90
E Emanan skrev:
Den första frågan är om du vill få ett badrum som både har detta och som följer gällande byggregler. Det har betydelse i försäkringsfrågor bland annat.

Svaret blir helt olika beroende på hur viktigt det är för dig att det följer reglerna.

E Emanan skrev:
Servicegång…? Hur menar du?
Servicegång, är en korridor / utrymme bakom tex duschvägg, som man kan gå in i för att komma åt baksidan av installationen.

E Emanan skrev:
Till "blandaren/centralen" har Joramark olika säker vatten-boxar, anpassade till olika märken: Joramark
Men som sagt: det hela ställer höga krav på den som utför tätskikt och blir nog inte mindre än svindyrt...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den första frågan är om du vill få ett badrum som både har detta och som följer gällande byggregler. Det har betydelse i försäkringsfrågor bland annat.

Svaret blir helt olika beroende på hur viktigt det är för dig att det följer reglerna.
Vill ha så det följer.

Vill ha så det följer.
M -MaH- skrev:
Till "blandaren/centralen" har Joramark olika säker vatten-boxar, anpassade till olika märken: Joramark
Men som sagt: det hela ställer höga krav på den som utför tätskikt och blir nog inte mindre än svindyrt...
Skulle iaf behöva en dylik box vid varje installation typ? Om t.ex. jets inte är anpassade för rör-i-rör.

Jetsen har nog bara vanligt G15 gänga som passar i LKs väggdosa. Dosan är dock rätt stor, så man behöver kolla att täckringen som följer med jetsen täcker över dosan.
Rör-i-rören ansluter sedan från dosorna till inbyggnadsboxen från Joramark.

• Gilla
Emanan
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Jetsen har nog bara vanligt G15 gänga som passar i LKs väggdosa. Dosan är dock rätt stor, så man behöver kolla att täckringen som följer med jetsen täcker över dosan.
Rör-i-rören ansluter sedan från dosorna till inbyggnadsboxen från Joramark.
Grymt! Skulle kunna funka. Skulle dock behöva en väggdosa med två kopplingar så att säga så man kan seriekoppla vidare till nästa för alla utan den sista. Eller kan man från blandarboxen dra ett rör-i-rör till någon fördelar-låda och sedan dra rör till alla 6 jetsen?

Farstatjej90
E Emanan skrev:
Vill ha så det följer.

Skulle iaf behöva en dylik box vid varje installation typ? Om t.ex. jets inte är anpassade för rör-i-rör.
Du har pratat med fel firmor. Det finns absolut svenska firmor som håller på med sånt här. Hör av dig till någon firma som håller på med renovering av exklusiva hem.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
någon firma som håller på med renovering av exklusiva hem.
Har någon tips om hur man hittar denna typ av firmor? Jag vet nog inte ens var jag skulle leta...

Alfredo Alfredo skrev:
Har någon tips om hur man hittar denna typ av firmor? Jag vet nog inte ens var jag skulle leta...
Om du bor i Mälardalen så kanske Dådermans?

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.