Bästa svaret

H
Har du GV i badet så ska det räcka för att få flöde, att få fart på cirkpumpen. vet du var den är så titta på den del som EL-kabeln går in, på locket brukar det vara en liten vinge som det står markering 1 - 2 - 3 på, ställ den på 3, det är max och öppna det elementet som är kallt, känn på rören uppe nere med en hand på varje så det kan kännas temp-skillnad.Blir det varmt eller inte så öppna alla andra så du får lite värme i huset

Fairlane
Jag får kolla noggrannare ikväll om jag kan hitta något sätt att styra golvvärmen. Jag har inte hittat något reglage än, men jag gör ett nytt försök ikväll.
Badrummet är hyfsat nyrenoverat med golvvärme. Igår kväll hittade jag någon form av dokumentation för detta och där fanns något om en cirkulationspump som täckte max 60 kvm. Jag trodde att det betydde att det var en egen pump till golvvärmen och en annan till elementen så jag tittade inte vidare på det.

Fairlane
Jag hittar inget tydligt ställe att reglera cirkulationspumpen. Det är tyvärr rätt trångt också. Rören går ovanför/bakom varmvattenberedaren och en tvättmaskinspelare.

Jag tog dock lite foton.

Trångt utrymme med rör och ventiler ovanför en tvättmaskin och en el-central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme med rör över en tvättmaskin och en stor grå elbrytare på väggen.
Skapa konto
Trånga utrymmen med kopparledningar och ventiler ovanför en tvättmaskinspelare, nära en grå elektrisk brytare.
Skapa konto
Trångt utrymme med rör och ventiler, bredvid en grå elektrisk brytare, under en varmvattenberedare.
Skapa konto

Den enda sak jag ser som har med el att göra är den stora grå brytaren på bild 2.

Nu har jag tappat ut lite mer vatten utan resultat. Nu har jag slagit på några element och det låter i rören, så det är nog bra cirkulation nu. Trycket har sjunkit ytterligare i och med att jag tappade ut mer vatten, så nu måste jag nog fylla på lite.

H
OK du har en EL-panna ( bommade lite i första inlägget av dig ) och cirkpumpen sitter ini pannan bakom den vänstra luckan, det är gångjärn på den, så bara lossa skruvarna och fäll ut så ser du pumpen och kan justera farten om den inte redan står på 3 som är max

Fairlane
Ja, tyvärr en elpanna. Det är en av sakerna som ska fixas, men inte riktigt än. Jag kollade precis elementet och nu är det varmt så det löste tydligen problemet. :)

Positivt: Jag har värme i lilltjejens rum, jag har lärt mig lite mer om värmesystemet, jag har lärt mig lite mer om elsystemet i huset.
Negativt: Jag hinner ju aldrig packa upp när det kommer massa strul (och snö)

Äh, jag tänker positivt. Det är kul att lära känna sitt hus och det är kul att det fungerar. Stort tack för hjälpen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Fairlane
Problemet är tillbaks, eller snarlikt problem har uppstått.
Den radiator som tidigare inte ville bli varm är nu varm sedan 12 februari, inget problem där.
Det som har hänt nu är att 4 radiatorer på nedervåningen inte ger någon som helst värme.

Bilden är en grov skiss på nedervåningen. De element som är röda är varma och de blå kalla. De röda fungerar utmärkt och reglerar enligt termostaten.

Radiator 4 saknade termostat och var konstant kall. Jag köpte en termostat, kollade att piggen rör sig och satte dit den. Radiator 1-3 fungerade och värmde ordentligt efter någon satt de på max.

Ok, jag testade nu att lufta radiator 4, på samma sätt som jag gjorde några veckor tidigare med elementet på övervåningen. Nu blev radiator 1-4 kalla och jag har inte fått fart på dem sen dess. Om jag luftar radiator 1 så blir först ena röret varmt och sen när elementet är varmt så blir det andra varmt. Därefter kommer värme (lite) till element 2. Så fort jag slutar att lufta så sjunker temperaturen igen.
Om jag luftar radiator 2 så blir radiator 1 varm och därefter kommer värme till radiator 2, men så fort jag stänger ventilen så blir det kallt igen.

Jag är rätt säker på att det är ett enrörssystem, elpanna Nibe EVC 13, ingen direkt skillnad om jag ställer cirkulationspumpen på 2 eller 3. Tryck runt 1,2 Bar (sjunker när jag tappar ut vatten så jag får fylla på för att hålla trycket). För att få värme (lite) till element två så behövde jag tappa ur cirka 15 liter vatten...

• Skiss av en nedervåning med röda och blåa rektanglar som representerar varma respektive kalla radiatorer.
    Skapa konto
H
Det du bör göra är att följa rören från pannan även om det är trångt och skriva på dom med en pil och fram eller retur , vilket som är fram och retur på pannan känns med handen, lika med VV rören, då går det att få en full bild vilka vägar flödet går,

Fairlane
Jag får försöka det.
Jag klantade till mig med att vrida på säkerhetsventilen. Det ska man enligt manualen göra 4 ggr per år, men troligen är det inte gjort tidigare. Nu vägrar den att sluta tätt. Det droppar, om den. Jag trodde inte det var så mycket, men när jag ställde ett kärl under som rymmer 1,2 liter, så var det fullt på lite drygt 2 timmar och under samma tid sjunker trycket från 1,2 till 0,7 bar.

Vrid några gånger till så kanske den blir tät.

Fairlane
Jag har testat det kanske 5-6 ggr igår, men kan kolla igen ikväll. Över natten lät jag kärlet stå. Det är fyllt till bredden, men inget har runnit över så det är snustorrt runtom. Kanske är det mottrycket som håller ihop ventilen. Trycket har sjunkit till 0,4 men radiatorerna som blivit varma fortsätter att hålla värmen. Fyller på lite nu för att se om jag kan få det stabilt

Fairlane
Korrigering. När jag fyller på börjar det droppar över från kärlet som fångar upp vatten från säkerhetsventilen

Fairlane
En liten uppdatering. Det droppar fortfarande lite från säkerhetsventilen, så det lär bli ett byte av den. Dock kanske inte lika akut så jag trodde, för nu fyller jag inte ett kärl på 1,2 liter på 2 timmar längre. Nu är det kanske 2 dl på 12 timmar. Jag har fyllt på med vatten så trycket ökat från 0,3 bar till 0,8 bar och 12 timmar senare ligger det kvar, det gjorde det inte för några dygn sen.
Värmen kommer fortfarande inte i de 4 radiatorerna och felsökning kommer dra igång igen inom kort (har för mycket annat nu), men det är inte helt akut just nu. Blir det riktig kallt så har jag en konvektorelement som jag kan slänga in.

Fairlane
Med cirkulationspumpen på 1 så droppar det ytterst lite från säkerhetsventilen, men det påverkar värmesystemet lite för mycket så jag vill ha de på två och då droppar det mer igen. Dvs nu ska säkehetsventilen bytas så att jag kan få fart på värmen innan sommaren. :)

Jag tittade på nätet efter en sådan säkerhetsventil och hittade: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...3-13kw-089062/052-sakerhetsventil-1-5bar.html för 679.- inklusive moms.

Jag kollade också på Rynkabyrör, där jag handlat lite tidigare och varit nöjd. Jag hittar inget som specifikt står att det är till min panna (NIBE EVC-13), men jag hittar följande säkerhetsventiler:
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/ Om någon av de passar så spar jag ju 300 kr (eller mer), vilket såklart inte är dumt.

Vad tror ni? Något alternativ?

Så länge gängan passar och det är rätt öppningstryck så funkar vilken som helst. Sen kanske man inte ska köpa nån billig no-name då med risk för att den börjar droppa snart igen...

Fairlane
Nej, jag betalar hellre mer om det håller, men om det är samma kvalitet så tar jag helst den billiga. :)

LK, är det att räkna som noname, dålig kvalitet eller bra grejer? Jag har ingen aning.

Har också hittat en ballofix som droppar som stängd. Den är till för att bryta vatten till tvättmaskinen. Dock är den endast åtkomlig när torktumlaren är bortlyft så en ballofix är väl egentligen inte bra där eftersom den aldrig motioneras. När jag ändå beställer säkerhetsventil tänkte jag beställa en ersättning för ballofixen. Vad bör man ta då? Utseende är ointressant då den sitter osynligt. Utrymme för större kran finns också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.