Byggahus.se
Hur långt är ett snöre? ;-)

Sitter och ritar på ett stall och inser att en av ytterväggarna kommer bli väldigt lång utan något stöd i sidled (förutom takstolarna/väggen på andra sidan).....

Så min fråga är egentligen om jag kan bygga så här, eller jag måste ändra min plan?

Måtten på den längsta väggen är 18m, 2,6m hög. Se bifogad bild.
Tanken är att mura med Finjas basblock 190 mm (oisolerat stall).

Är det möjligt att bygga en så lång vägg utan stöd av "innerväggar" med tanke på vindlaster etc.??

Vilka åtgärder finns för att lösa utmaningen? Kan man gjuta betongpelare integrerade i väggen som armeras ner i plattan, eller ngt liknande? Jag vill liksom inte ha innerväggar..... Den enkla lösningen skulle vara att mura upp hästboxarna på insidan, men jag vill kunna använda byggnaden till annat än stall i framtiden.

Tacksam för input :)
 
  • 3D-modell av en byggnad med måttmarkeringar (18m x 2,6m), skalaritning, grå och orangefärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min källare är murad leca och som du är inne på, mitt på väggen är det en gjuten pelare, fast du får nog ha flera.
Protte
 
  • Gilla
jkm75
  • Laddar…
Bjälklaget kommer nog att gå tvärs över som du ritat. Troligtvis ingen isolering i den. Blir synliga reglar i taket och då kan man spänna upp med 16 mm stålvajer så nära taket som möjligt och vantskruv- Ankring av vajer kan ska med vinkeljärn 50X50X6 mm, genom ytterväggen sätts 16 mm helgängad stång Det är även utmärkt då att hänga ev belysning på dessa vajrar. Men pass på, spänn inte upp för mycket, då kan väggen komma in.
 
J jonaserik skrev:
Bjälklaget kommer nog att gå tvärs över som du ritat. Troligtvis ingen isolering i den. Blir synliga reglar i taket och då kan man spänna upp med 16 mm stålvajer så nära taket som möjligt och vantskruv- Ankring av vajer kan ska med vinkeljärn 50X50X6 mm, genom ytterväggen sätts 16 mm helgängad stång Det är även utmärkt då att hänga ev belysning på dessa vajrar. Men pass på, spänn inte upp för mycket, då kan väggen komma in.
Det funkar inte i mitt fall då jag måste ha högre fri höjd invändigt, men tack ändå :)
 
Man lägger i armering, så kan man bygga en mur genom hela Kina utan att den blåser omkull.
Finns väl färdiga, typ som en stege man lägger i bruket mellan varannat eller vart 3e lager.
Om man nu har nått bruk ?? Eller limmar/ tunnfogar man bara ihop de idag ??
 
  • Gilla
BTR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man lägger i armering, så kan man bygga en mur genom hela Kina utan att den blåser omkull.
Finns väl färdiga, typ som en stege man lägger i bruket mellan varannat eller vart 3e lager.
Om man nu har nått bruk ?? Eller limmar/ tunnfogar man bara ihop de idag ??
Jodå, armering med bistål ska såklart göras enl. tillverkarens instruktion.
Men är du helt säker på att du kan bygga hur långt som helst??

Om vi gör ett "tanke-experiment" med två parallella helt fristående raka väggar, 18 meter långa, 10m mellan och sätter ett stort sadeltak (45 grader) på det. Nog skulle det trilla om det blåser...... Väggar muras ju dessutom med glidskikt under, så det sitter ju inte fast i plattan heller.
 
Du ska ju ha högt i tak. Och då måste det finnas något som håller väggarna på plats och inte faller ut. Att dom pressas ut, är att takstolarna skekar med benen om inget finns som håller emot och då blir det press utåt på väggarna. En grövre hanbjälke behöver du för att hålla ihop takstolarna. Du kan söka på hanbjälke. så finns det lite att spåna i
 
J jonaserik skrev:
Du ska ju ha högt i tak. Och då måste det finnas något som håller väggarna på plats och inte faller ut. Att dom pressas ut, är att takstolarna skekar med benen om inget finns som håller emot och då blir det press utåt på väggarna. En grövre hanbjälke behöver du för att hålla ihop takstolarna. Du kan söka på hanbjälke. så finns det lite att spåna i
Jo, att takstolen ska ta "sina" laster och mer eller mindre endast resultera i vertikala laster (förutom vind) är jag med på. Och takstolarna kommer att beställas från takstolsleverantör, så det kommer vara OK. Min fråga handlade mer om muren, inte takstolar....

Kan jag ha 18m mur utan stöd av innerväggar. Och om inte, hur gör jag då??
 
Lägger du järn i var 3:e skift så kommer det att hålla, trycket uppifrån kommer att gå rakt lodrätt ner. Takstolarna kommer säkert att ankras i vägen med hammarband, då vill dom inte rymma utåt, eller är du på en plats där det är stormvarning. Du kan ju nämna för dom som ska göra stolarna hur det kommer att se ut. De har säkert ett svar på det med. Annars om du är osäker så räcker det med en tvärvägg som muras in i ytterväggen på mitten. Den delen kan börja med fullhöjd mot ytterväggen och sedan avta med en sten på varje skift. Det blir som en trappa då.
 

Bästa svaret

Känns som man borde fråga någon konstruktör som kan detta, eller försöka kolla i t.ex. Webers projektanvisningar för Leca block. Där finns tabeller för vägghöjd/längd/vindlast/dimensioner, armering osv. jag sticker ut hakan och påstår att man inte kan bygga en jättelång/kinesisk mur med 19 cm leca med bara bistålarmering i skiften helt utan innerväggar/vertikal armering/stöd/pelare/kontreforer.
 
  • Gilla
jkm75
  • Laddar…
Pratat med en sakkunnig idag och hans åsikt (om han inte ska räkna på det) är att 6m lång fri vägg utan stöd är OK (b:200mm/h:2,6m) sen skulle han rekommendera ett stöd av innervägg eller "annan lösning". Detta förutsätter dock att takstolarna tar takets laster och att taket är "skivstabiliserat" (eller vindsäkrat med diagonalstag) för att ta vindlaster.

"Annan lösning" i detta fallet skulle kunna vara ett antal "integrerade" betongförstärkningar i väggen. Armerade ner i betongplattan. Så det blir sannolikt ngn form av hålsten mitt emellan några av fönsterna i den långa väggen med ingjutna pelare/förstyvningar.

Tack för allas input :)
 
Som Sypunkter skriver så finns det en del att gå på i Webers projekteringsanvisning för Leca block -> https://www.se.weber/files/se/2020-11/projekteringsanvisning_leca_block.pdf.

Håller själv på och skall bygga en stödmur med Leca, som det skall ligga jord/grus mot. Kanske ett annat case än vad du har, det framgår inte riktigt om din ritning är källar/under jord, men i så fall finns det en del exempel att titta på. För min egen del så blir det ca 1,5 meter mur (dock utan övre last på halva muren) så jag tänkte köra på bistål i varannat skift och 3m mellan upplägg/stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.