Byggahus.se
Har en mindre villapool som vi varje höst chockklorerat inför vinterstängning eftersom tidigare ägare sa vi skulle göra så. I år när vi öppnade upp poolen så var hela vattnet grönt. Fick smått panik och fyllde upp poolen samt ringde tillverkaren som sa att man absolut inte ska chockklorera vid stängning utan använda algdräpare. Vi har ägt denna i 5 år och aldrig haft problem. Tror dessutom att vi i farten råkat "chocka" den med vanligt snabbklor i höstas samt att det ju varit en värmebölja tidigare i vår då den inte öppnades. Men jag har aldrig sett så grönt vatten!
Nu har vi chockklorerat en gång men jag undrar hur länge det tar innan vattnet blir klart? Dagar? Veckor? Ser framför mig en förstörd sommar. Krävs kanske fler chockkloreringar? Eller är poolen typ förstörd för alltid?
Simbassäng med grumligt vatten, träram, dykbräda, löv, underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R ratax skrev:
Har en mindre villapool som vi varje höst chockklorerat inför vinterstängning eftersom tidigare ägare sa vi skulle göra så. I år när vi öppnade upp poolen så var hela vattnet grönt. Fick smått panik och fyllde upp poolen samt ringde tillverkaren som sa att man absolut inte ska chockklorera vid stängning utan använda algdräpare. Vi har ägt denna i 5 år och aldrig haft problem. Tror dessutom att vi i farten råkat "chocka" den med vanligt snabbklor i höstas samt att det ju varit en värmebölja tidigare i vår då den inte öppnades. Men jag har aldrig sett så grönt vatten!
Nu har vi chockklorerat en gång men jag undrar hur länge det tar innan vattnet blir klart? Dagar? Veckor? Ser framför mig en förstörd sommar. Krävs kanske fler chockkloreringar? Eller är poolen typ förstörd för alltid?
[bild]
Lugn bara lugn. :cool:
Ge det någon dag, kör cirkulationen, backspola vid behov, dammsug om du har grejer.
Borde vara stor skillnad inom några dagar.
Ev. behöver du chocka igen, men ha inte för bråttom, ge det tid.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Lugn bara lugn. :cool:
Ge det någon dag, kör cirkulationen, backspola vid behov, dammsug om du har grejer.
Borde vara stor skillnad inom några dagar.
Ev. behöver du chocka igen, men ha inte för bråttom, ge det tid.
Jag är ju En som alltid föreställer sig värsta tänkbara scenario.... i detta fall förstörd pool och alger 4-ever.
Men tack för lugnande kommentar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AXS
Det ordnar sig!

Har du koll på pH? Är du säker på att det är alger?

Kolla pH, justera pH, chocka, algmedel, flocka.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R ratax skrev:
Jag är ju En som alltid föreställer sig värsta tänkbara scenario.... i detta fall förstörd pool och alger 4-ever.
Men tack för lugnande kommentar.
Kolla med teststickor hur pH ligger, inte fel att försöka justera det redan från början om det ligger lågt eller högt. (y)
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Det ordnar sig!

Har du koll på pH? Är du säker på att det är alger?

Kolla pH, justera pH, chocka, algmedel, flocka.
PH ok enl teststickan varpå vi chockade direkt. Klorindikatorn som alltid är "High" vid uppstart var denna gång helt blank. Inte tillstymmelse till klor m.a.o
Säker på att det är alger är jag inte. Kändes dock som det troligaste alternativet.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kolla med teststickor hur pH ligger, inte fel att försöka justera det redan från början om det ligger lågt eller högt. (y)
Ja det ligger på bra nivå medan klor är typ noll. Aldrig sett färgindikatorn så vit.
 
Så här såg vår pool ut ifjol.
Lite mer än en vecka mellan första och sista bilden.
Cirkulationb igång, chockklorerade, dammsög och backspolade.(y)
Runt träpoolområde, grönt vatten, sladd på däck, potentiell algblomning, underhåll behövs, reflektioner på vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund pool med grönt vatten, träaltan, behöver rengöring och underhåll, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuspool med turkos vatten, trätrall och rött hus i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanifrånvy av trädgård med pool, däck, litet hus och vit bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Har pooltak och brukar inte starta tidigt pga att jag inte gillar att bada när det är kallt ute. Det gör att det hinner bli varmt i vattnet innan jag startar nästan varje år.

Grön simbassäng med genomskinligt staket och stenplattor vid kanten i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stäng när vattnet är runt 10 grader och öppna när det passerar tio igen så slipper du alger.

har du ändå fått alger är det bara att chockklorera med granulat så är problemet borta på något dygn.

om inte kloret verkar fungera kan det vara läge att mäta cyanursyranivån - för mycket cya skapar sk klorblockering.

det är också bra att få ner pH om det är högt innan du klorerar - klor är inte effektivt vid högt pH.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag tog av vinterskyddet i helgen och då såg vattnet ut som på TS bild. I med klor, fyllde upp vattnet och drog igång cirkulationen. Ett dygn senare var vattnet klart och svagt blått. Bara löven på botten kvar att ta hand om.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Poolen dag 2. Betydligt ljusare vatten. Nu ser vi botten! Om än lite grumligt ännu. Kollade med sticka Ph möjligen åt det lägre hållet, men den stod och vägde mellan normal och låg. Alkanitet låg. (Normal igår) Klor fortfarande icke mätbart. Tycker det är konstigt för uppenbarligen har ju kloret gjort någon nytta men fortfarande indikerar den att inget klor finns i poolen?
Vi slog av pumparna och höjde alkaniteten, det höjer ju också Ph. Ska kontrollmäta lite senare.
Om kloret ff är lågt ikväll ska man chocka en gång till eller?
 
R ratax skrev:
Poolen dag 2. Betydligt ljusare vatten. Nu ser vi botten! Om än lite grumligt ännu. Kollade med sticka Ph möjligen åt det lägre hållet, men den stod och vägde mellan normal och låg. Alkanitet låg. (Normal igår) Klor fortfarande icke mätbart. Tycker det är konstigt för uppenbarligen har ju kloret gjort någon nytta men fortfarande indikerar den att inget klor finns i poolen?
Vi slog av pumparna och höjde alkaniteten, det höjer ju också Ph. Ska kontrollmäta lite senare.
Om kloret ff är lågt ikväll ska man chocka en gång till eller?
Pumparna, till cirkulationen?
Den bör gå så mycket som möjligt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Pumparna, till cirkulationen?
Den bör gå så mycket som möjligt.
Jo precis. Står att den ska va avstängd när man sprider ut pulvret. Om man ska höja alkaniteten alltså. Så vi hade de avslagna kanske 3 timmar totalt. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R ratax skrev:
sprider ut pulvret.
Du ska inte sprida ut något pulver/granulat i poolen. Risk för att du bleker linern där dessa korn landar på botten. Om det var klor du pratade om....

Häll upp en hink varmt vatten och dosera chockkloret i denna, veva rund med något tills det löser upp sig. Därefter tippar du det i breddavloppet. Cirkulation på hela tiden.

Försök inte öka pH nu, det kommer stiga ändå när du chockar. Ju lägre ph desto bättre just nu.

Har du noll klor i poolen, chocka en gång till.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska inte sprida ut något pulver/granulat i poolen. Risk för att du bleker linern där dessa korn landar på botten. Om det var klor du pratade om....

Häll upp en hink varmt vatten och dosera chockkloret i denna, veva rund med något tills det löser upp sig. Därefter tippar du det i breddavloppet. Cirkulation på hela tiden.

Försök inte öka pH nu, det kommer stiga ändå när du chockar. Ju lägre ph desto bättre just nu.

Har du noll klor i poolen, chocka en gång till.
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska inte sprida ut något pulver/granulat i poolen. Risk för att du bleker linern där dessa korn landar på botten. Om det var klor du pratade om....

Häll upp en hink varmt vatten och dosera chockkloret i denna, veva rund med något tills det löser upp sig. Därefter tippar du det i breddavloppet. Cirkulation på hela tiden.

Försök inte öka pH nu, det kommer stiga ändå när du chockar. Ju lägre ph desto bättre just nu.

Har du noll klor i poolen, chocka en gång till.
Nej det var inte klor jag spred ut utan alkanitet för att försöka få lite stabilare värden. Kloret har jag löst i en spann med vatten och fördelat i poolen precis som jag brukar vid chockklorering. Men nu börjar det i alla fall synas på stickan att det är klor i vattnet. Fortfarande lite grumligt vatten idag men förstås avsevärd skillnad.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.