Byggahus.se
Hej!

Kopparröret med varmvatten från varmvattenberedaren går i köksgolvet och in under diskbänken. När det har varit så kallt så har det fryst (Det är kopparrör med sån där vit plast runt, samt massa isoleringsull runt om men frös ändå).

Det här röret sprack när de tinade och det forsade ut vatten i köksgolvet, men de är en annan historia.
Min fråga är för framtiden. Jag tänker att jag vill ha en Frostvakt som jag lägger runt röret, men jag skulle vilja kunna byta ut den enkelt, utan att bryta upp hela golvet, om den nån gång i framtiden skulle gå sönder.
Så min tanke är att lägga den i plastslang, tejpa runt slangen runt kopparrören (kall & varmvatten, 2 rör går där) och sen isolera runt.
Skulle de funka? Frostvakten blir mindre effektiv i slang, är de tillräckligt ändå?

Förstår inte hur de kan frysa i golvet men tydligen gör det det.

Har ni andra tips på hur man kan göra, dra om rören helt så inget går i golvet?
Det går att gå under huset med rören men då måste man gräva sig ett x antal meter.

Alla tips är välkomna, folk på de här forumet brukar ha väldigt bra tips, ni har hjälpt mig mycket här!

Tack på förhand & hoppas min text inte blev för luddig! :)
 
Puff! Ingen som har några ideér?

Får fråga rörmokaren på jobbet om han har några ideér, hatar att utmana min sociala fobi.
 
Vad menar du med ligger i golvet och säger lägga frostvakt ( säkert värmekabel du menar ) Gär det att komma åt rören. Det är prisolrör du har och tunna, så en V-kabel måste då ligga på utsidan som du nämner. Hur har du tänk med att få dit den med någon slang eller dylikt. Hänger inte med riktigt.
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med ligger i golvet och säger lägga frostvakt ( säkert värmekabel du menar ) Gär det att komma åt rören. Det är prisolrör du har och tunna, så en V-kabel måste då ligga på utsidan som du nämner. Hur har du tänk med att få dit den med någon slang eller dylikt. Hänger inte med riktigt.
Ja precis, värmekabel.

Jag tänker att jag tejpar en slang runt prisolröret som jag sedan kan stoppa en värmekabel i, så jag i framtiden kan byta ut värmekabeln ifall den går sönder. Annars måste jag riva upp hela golvet igen, det är det som jag vill undvika.

Frågan är ju om värmekabeln alstrar tillräckligt med värme genom plastslangen.

Har prisolröret fryst nu och spruckit så är det bara en tidsfråga tills det spricker igen om jag byter ut prisolröret.

Allt ligger i golvet, vilket jag rivit upp nu. Bifogar bild.
 
  • Öppen golvsektion med synlig isolering, rör och träbjälkar, omgivet av laminatgolv och klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du drar en slang parallellt med vattenröret samt isolerar dessa två tillsammans med tex armaflex eller någon likvärd isolering ser jag inte att det inte skulle fungera. Värmekabeln skulle förvisso varit lite effektivare direkt mot din plastmantel men om båda är innanför ett skal av isolering ser jag inget problem
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Om du drar en slang parallellt med vattenröret samt isolerar dessa två tillsammans med tex armaflex eller någon likvärd isolering ser jag inte att det inte skulle fungera. Värmekabeln skulle förvisso varit lite effektivare direkt mot din plastmantel men om båda är innanför ett skal av isolering ser jag inget problem
Nä jag tänker likadant, det är ju fortfarande ”inomhus” så känns inte som det borde kräva mycket.
 
Kan du göra ett litet uppstick där du tänker dig att kabeln slutar, så kan du ju få en dragtråd i golvet med. Förutsatt att du kan göra en liten lucka, blindlock i en gardreob etc..

Då när du (troligtvis aldrig) behöver byta kabeln så följer dragtråden med. Sen är det bara att knyta på och dra tillbaka.;)
 
T Tsdoesds skrev:
Kan du göra ett litet uppstick där du tänker dig att kabeln slutar, så kan du ju få en dragtråd i golvet med. Förutsatt att du kan göra en liten lucka, blindlock i en gardreob etc..

Då när du (troligtvis aldrig) behöver byta kabeln så följer dragtråden med. Sen är det bara att knyta på och dra tillbaka.;)
Ja, det skulle vara en smart idé, enda jag kommer att tänka på är hur kan man vara säker att värmekabeln ligger mot vattenledningen?
Kanske går om man lägger den löst i isoleringen och sen tejpar runt endast isoleringen.
 
Bäst blir det garanterat om du följer anvisningarna, men ska den vara omdragbar så krävs det ett rör. Vad sluteffekten blir av ett dittejpat rör med värmekabel i, omsluten av typ armaflex, det kan jag bara spekulera i.. 🤔

Men de är förvånansvärt hållbara.

Mer intressant kanske kan vara hur situationen i din ev krypgrund ser ut. Är ventiler (om de finns) stängda på vintern så brukar det vara plusgrader i en krypgrund.
 
T Tsdoesds skrev:
Bäst blir det garanterat om du följer anvisningarna, men ska den vara omdragbar så krävs det ett rör. Vad sluteffekten blir av ett dittejpat rör med värmekabel i, omsluten av typ armaflex, det kan jag bara spekulera i.. 🤔

Men de är förvånansvärt hållbara.

Mer intressant kanske kan vara hur situationen i din ev krypgrund ser ut. Är ventiler (om de finns) stängda på vintern så brukar det vara plusgrader i en krypgrund.
Ja, jag vill bara undvika riva upp hela golvet igen, måste iallafall ha någon form av värmekabel då isolering inte verkar räcka.

Huset står på pelare så det är bara luft som går under huset, inga väggar runt som täcker.
 
Alternativ är ju att gräva sig under huset och dra ner rören där och sen isolera med värmekabel enligt anvisningar. Då om det skulle frysa hade de bara läckt ut i marken under huset. (Vilket inte är bra heller iofs) och då kan man byta värmekabeln om den går sönder utan att riva upp golvet.
Frågan är då om man ska köra PEM-Slang? Går det att slarva ihop PEM med kropparrör?
 
Det går bra att lägga V-kabeln i en PEM -16, den ska då helst ligga på undersidan av rören ( värme stiger upp ) Tänk då till att lägga en slang/plaströr för givare för en termostat och den ska ligga ovanpå rören. I änden så värms den het och kläms ihop så ett stopp blir. Det måste vara lite ekonomi i driften, oavsett V-kabeln drar lite eller mycket
 
J jonaserik skrev:
Det går bra att lägga V-kabeln i en PEM -16, den ska då helst ligga på undersidan av rören ( värme stiger upp ) Tänk då till att lägga en slang/plaströr för givare för en termostat och den ska ligga ovanpå rören. I änden så värms den het och kläms ihop så ett stopp blir. Det måste vara lite ekonomi i driften, oavsett V-kabeln drar lite eller mycket
Har inte PEM ganska tjockt lager? Jag tänkte på vanlig flexslang 16mm, eller är PEM bättre?
Sen när man köpte värmekabel/Frostvakt så är väl givaren redan i själva kabeln?
 
Jag har även fått tipsen att dimensionera upp vattenledningen i golvet och sen köra in värmekabeln i själva vattenröret.
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Har inte PEM ganska tjockt lager? Jag tänkte på vanlig flexslang 16mm, eller är PEM bättre?
Sen när man köpte värmekabel/Frostvakt så är väl givaren redan i själva kabeln?
Svar nej, finns ingen givare i V-kabeln. däremot så finns en begränsning på avgiven effekt i den, men kopplas den in så ger den max 24/7 För ekonomin så ska vara en termostat som styr på + 5 C som lägst.
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag har även fått tipsen att dimensionera upp vattenledningen i golvet och sen köra in värmekabeln i själva vattenröret.
Går det med om det finns möjlighet. Då ska det vara min 20 -22 dim för att V-kabeln och vattnet ska få plats, lika där med driften. En teromostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.