Byggahus.se
Hejsan,

Jag vill koppla in en infälld Zigbee-fjärrströmbrytare bakom min flippbrytare som går till vår takfläkt, bara för att kunna sätta på eller stänga av fläkten. Men är osäker på vad jag skall välja för märke eller modell. Jag har tittat på en aqara T1. Men jag är osäker på om det finns nolla eller inte. Vad jag kan se finns bara 2 sladdar i dosan. En vit och en blå. Inga andra kablar finns dragna till brytaren.

Jag skall koppla den till min Homey Bridge och sedan tex automatisera så att fläkten startar automatiskt när temperaturen går över 23gr.

Har ni några bra exempel på bra och billiga inbyggnadsrelän som helst är zigbee?

Tacksam för hjälp! :)
// Per
 
  • Eldragning, öppen elinstallation, eluttag avtäckt och utan frontplatta, kablar synliga, byggfusk, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du skulle kunna kolla bakom strömbrytaren om det kanske går en neutral/nolla bakom i väggen. Vanligtvis ser man inte nollan i brytaren eftersom den bryter fas/tändtråd, och med bara 2 trådar får du köpa för utan nolla.
Recensioner av Aqara t1 säger att den är lite stor så du behöver ändå lossa på brytaren så att du kommer åt att mäta hur mycket plats det finns. De minsta jag hittade är Aubess men säljs bara på typ Ali och det får man fundera på om man vågar använda 🤓
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stort tack för svaret Jocke! :)

Jag kan lossa och kika bakom brytaren, men jag tror dessa är dom enda trådar som finns i dosan. Hyreshuset vi bor i är sedan 1960, så det är inga direkta nyindragna kablar. Det man ser borde ju bara vara en fas och nollan (blåa) tycker jag, men kan ha fel. Vilket inbyggnadsrelä är litet och prisvärt? Jag behöver ju ingen dimmerfunktion på det.

Tack igen för hjälpen!
// Per
 
J
Det kan inte vara fas och nolla du ser i brytaren eftersom då skulle du få kortslutning när du sluter kretsen.
Dessa är ju små:
https://a.aliexpress.com/_m0Nw9m0
 
Jag hade plockat bort brytaren, och ersatt den med ett doslock, det ger stor frihet i val av relä.
Så har jag gjort på flera gamla väggbrytare, men om man vill ha kvar den gamla brytaren kan man också sätta en brytare för utanpåliggande montage, om man inte blir störd av designen.
 
Det borde gå att hitta någon annan plats för pucken än just i den där dosan? Inga kopplingsdosor på väg till fläkten?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.