Jag tänkte göra en kopia av en trött båtlucka, se bild, Överdelen är nästan men inte riktigt rund och kanten är fasad, se bilder. Hur skulle ni gå tillväga? Tänkte först använda denna som fräsmall men tycker fasen komplicerar och det kanske finns olika tillvägagångssätt.
Kan du inte rita luckan på en träskiva och såga ur en ny med bandsågen?? Luta bordet på sågen i rätt lutning.U Utatgården skrev:
Gjorde ett test med sticksåg på en testbit. Även med ett smalt finsågbladville det nypa och jag behövde ta omtag. Blev inte bra. Tänkte att det blir etter värre med bandsåg. Har dock ingen att testa med just nu.B Belastar skrev:
Skulle kunna tänka mig att en sticksåg inte är helt optimalt. De torde va mer drag i en bandsåg.U Utatgården skrev:
Är det samma fasning på hela luckan, även på de raka sidorna, så kan du köra med ett kilformat stål som ger fasningen.
Jag hade nog sågat med lite marginal efter att ha ritat efter gamla luckan och sen hyvlat ner till markeringen och även hyvlat fasningen.
Man skulle ju även kunna ta det sista och fasningen med bandslip eller tallriksslip om du kan ställa in vinkel på stödet.
Jag hade nog sågat med lite marginal efter att ha ritat efter gamla luckan och sen hyvlat ner till markeringen och även hyvlat fasningen.
Man skulle ju även kunna ta det sista och fasningen med bandslip eller tallriksslip om du kan ställa in vinkel på stödet.
Kopiera formen till MDF först. Sen från MDF-mallen till slutskivan.
Kopieringen gör du genom att:
* först rengöra båda ytor
* sen rita av och såga på valfritt sätt några mm utanför
* sätt ihop skivorna genom att använda antingen dubbelhäftande tejp eller ännu hellre 3m blå målartejp på båda ytor och superlim mellan
* nu använder du mallfräs med kulllager i fräsbord helst eller överhandsfräs. Kullagret ska vid första kopieringen gå mot den bredaste kanten på skivan.
När du gjort båda kopieringarna kan du fräsa med ett frässtål med den vinklade profilen för exakt kopia.
Kopieringen gör du genom att:
* först rengöra båda ytor
* sen rita av och såga på valfritt sätt några mm utanför
* sätt ihop skivorna genom att använda antingen dubbelhäftande tejp eller ännu hellre 3m blå målartejp på båda ytor och superlim mellan
* nu använder du mallfräs med kulllager i fräsbord helst eller överhandsfräs. Kullagret ska vid första kopieringen gå mot den bredaste kanten på skivan.
När du gjort båda kopieringarna kan du fräsa med ett frässtål med den vinklade profilen för exakt kopia.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden