Tjenis!

Nu börjar det bli bråttom att speca detaljerna för vårt blivande kök. Vi har flera fönster i köket så det kommer nästan uteslutande bli bänkskåp. (Dessutom ett hörnskafferi)
Vi kommer köra med Ikeas nya Metod, så det finns ganska många sätt att konfigurera bänkskåpen:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/23607/

Tidigare har jag bara haft massa hyllor i underskåpen och det är ju rätt värdelöst, så nu siktar vi på många lådor istället.

Ni som har kök med lådor idag kanske kan hjälpa lite?

Vill man ha breda skåp (typ 80) med stora jättelådor eller hellre smala (40) med många smala lådor? Eller ska man försöka ha alla olika storlekar (svårt att få snyggt kanske)?

Just nu har vi rätt mycket gammalt mög i kökslådorna, så skulle hellre tänka in i framtiden vad man kan tänkas förvara snarare än vad jag har idag.

Alla idéer mottages tacksamt.

Vi har haft bara lådor i de fyra senaste köken jag har byggt.

Du behöver minst 2st 80 med 2 lådor i varje, en under spis för kastruller och en för alla tallrikar.

Skafferi är enklast att ha i 2st 60 med 2 lådor i varje om man inte vill ha det i högskåp. Ovanför dessa har man 2st besticklådor.

Sen brukar vi ha ett 40 med 2 lådor för elapparater.

Utöver detta ska dm, ett 80-skåp för sopor samt högskåp för ugn, micro och kaffemaskin samt om man vill ha städskåp.

Glas vill man oftast ha i överskåp

Vi har haft ett ikea faktumkök sedan nyår med bara lådhurtsar (förutom ett bänkhörnskåp med utdragbar karusell) och det är inget vi ångrar, vi satte in så många 80skåp vi kunde och kompletterade med 60skåp så det såg snyggt ut. Endast ett 40skåp med lådor eftersom det inte gick att lösa på annat vis.
Kan inte säga att vi saknar flera smala lådor alls, men så är vi en rätt stor familj också och det har nog lite inverkan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.