Byggahus.se
Isakare Isakare skrev:
De har tillverkat värdens stryktåligaste 4 cylindriga motor G4 63.
Jag trodde det var Volvo B20...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tom väg, ensam Tesla i vänsterfilen...
Inga korsningar/rondeller närmaste två milen.

Yngre tjej såg det ut som. 🤷
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Jag trodde det var Volvo B20...
Trimvänlig kanske är bättre uttryckt.
 
E erikjakan skrev:
Jag bor i Stockholm, här är det djungelns lag som gäller
Jag mötte en sådan som jag föreställer mig att du är i trafiken idag. Han fick naturligtvis vinna eftersom att jag inte vill att andras oförmåga att köra bil ska kosta mig i plåtskador och tid. Det är också min och andras uppgift i trafiken att låta idioter vara idioter, även om idiotin i sig är brottslig, oansvarig och enfaldig.

Så vad hände? Jo, vid en motorvägsavfart utan nämnvärd trafik dök han över två filer inklusive heldragen linje och pressade sig in mellan två bilar (där jag var den andra). Naturligtvis utan att ens använda blinkers, han körde nämligen en större BMW.

På den efterföljande vägen sicksackade han mellan filerna (fortfarande utan att blinka), men kom framåt i typ samma takt som alla andra. Jag var i alla fall ikapp till nästa trafikljus. Jag körde väl +10, han +30 den korta sträcka han kunde välja.

Men motorvägsavfarten var en västanfläkt mot nästa incident (som han också fick vinna). Vi kom till en rätt knepig avfartsväxel där jag behöver skifta två körfält med skymd sikt på 100 meter. Han skulle åt samma håll. Men han planerade förstås inte för det utan vred bara på ratten strax efter heldragen linje och körde rakt mot min bil, som redan låg i filen han ville svänga in i. Och svängde in i trots att han såg att han inte fick plats.

Summa summarum betedde jag mig som en riktigt snarstucken och dålig bilförare idag. Jag var irriterad sen innan och det gjorde att jag inte bara höll avstånd till en bil som det på hundratals meter strålade idiot om, utan jag försatte medvetet honom i situationer där han skulle behöva köra extremt vårdslöst för att vinna. Vilket han gjorde. Gånger två.

Det är den här typen av dubbel idioti (min och hans) som krävs för att den djungelns lag du ursäktar ditt dåliga beteende med ska uppstå. Normalt sett beter sig istället minst den ena parten resonabelt. Men ju fler idioter, desto fler som triggas av dem, och desto sämre, farligare och mindre hänsynsfull trafik. Djungelns lag är nämligen inte representativ för Stockholmstrafiken i mina ögon; tvärtom planerar de flesta sin körning väl och tar även höjd för andras misstag och medvetna trängningar med relativt jämnmod. Ett visst förakt för dem som gör fel (särskilt medvetet) finns nog, men normalt inte mer än så.

Idag var dock som sagt jag en av idioterna. Jag tröstar mig med att jag blev triggad, men det är en klen tröst, jag är ändå ansvarig för mina handlingar och borde betett mig bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
4774 och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den här typen av dubbel idioti (min och hans) som krävs för att den djungelns lag du ursäktar ditt dåliga beteende med ska uppstå...

Idag var dock som sagt jag en av idioterna. Jag tröstar mig med att jag blev triggad, men det är en klen tröst, jag är ändå ansvarig för mina handlingar och borde betett mig bättre.
Bara en reflektion. Oftast, peppar peppar, klarar jag av att hantera den ilska jag kan känna som bilförare när någon annan försätter mig, sig själv och ytterligare personer i fara genom ett vidrigt beteende. Nån enstaka gång växer djävulshornen ut och jag triggas till att också bete mig regelvidrigt.

Tänker på orden min älskade pappa sa till mig även när jag hade haft körkort i 25 år - "Kör försiktigt". Så gav jag honom den där "snälla-pappa-jag-lovar"-blicken och han svarade "det är inte alla som kör lika förnuftigt som du".
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nån enstaka gång växer djävulshornen ut och jag triggas
Ja, vi är ju inte mer än människor någon av oss, och ibland gör man fel. Rättsligt, moraliskt eller både och.

Idag hade jag lätt kunnat vara med och orsakat en trafikolycka. Hade jag fullt ut tillämpat djungelns lag hade jag gjort det. Den andra bilen hade förstås varit rättsligt vållande, men vad hjälper det?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den andra bilen hade förstås varit rättsligt vållande, men vad hjälper det?
Inget. Att ha rätt är, som jag tror du skrivit i någon annan tråd, är inte samma som att få rätt. Jag vill inte ha en kvaddad bil, och vara skadad (eller värre) själv, för att bevisa att jag har rätt.
Står upp för vad jag tror på, och är inte den som glor vid sidan av när något händer, men att hävda att jag har rätt i trafiken om det utsätter mig och andra för fara, är ett absolut nej.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Taxi på Essingeleden igår, höll på att krocka 3 gånger på några hundra meter, låg längst till höger och blinkade vänster.
Bromsade först utan anledning och höll på att bli påkörd bakifrån.
Var sen påväg in i räcket på höger sida, vred ut och höll på att krocka med bilen bredvid, då slocknade även vänsterblinken.
Sen bytte den fil till vänster utan blinkers och var nära att krocka igen.
Bilen var full med folk, om det var kunder vet jag inte, men jag skulle inte betalat för den resan när bilen väl stannat.
 
  • Wow
  • Ledsen
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Som nötter...
RV70 ut ur Borlänge, 100väg.
Ingen trafik för stunden mer än en vit Golf som håller vänsterfil ut genom sista rondellen och fortsätter ligga kvar, med mig bakom i högerfilen...
 
  • Ledsen
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Som nötter...
RV70 ut ur Borlänge, 100väg.
Ingen trafik för stunden mer än en vit Golf som håller vänsterfil ut genom sista rondellen och fortsätter ligga kvar, med mig bakom i högerfilen...
Borlänge som jag ofta åker igenom är fullt av kassa förare, ligger i vänsterfil i promenadfart flera kilometer innan de skall svänga, vet inte hur många gånger jag kört om nötterna på höger sida.
Annars är just Borlänge ett föredöme när det gäller genomfartsvägarna, även i rusningstrafik är det oftast relativt enkelt att svepa igenom.
Mitt personbästa är 8 minuter i rusningstrafik från rondellen vid Byggmax till Mellstabron för något år sedan.
Och innan någon går i taket över det så var det lagstadgad hastighet enligt skyltning, möjligen med några snabba filbyten...
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Borlänge som jag ofta åker igenom är fullt av kassa förare, ligger i vänsterfil i promenadfart flera kilometer innan de skall svänga, vet inte hur många gånger jag kört om nötterna på höger sida.
Annars är just Borlänge ett föredöme när det gäller genomfartsvägarna, även i rusningstrafik är det oftast relativt enkelt att svepa igenom.
Mitt personbästa är 8 minuter i rusningstrafik från rondellen vid Byggmax till Mellstabron för något år sedan.
Och innan någon går i taket över det så var det lagstadgad hastighet enligt skyltning, möjligen med några snabba filbyten...
Detta var åt Säterhållet, alltså ingen möjlighet att svänga vänster innan Säter och då har man åkt minst 1 mil på 2+1 väg. 🫣
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
”Galen i Säter” är mer än en devis.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
I går morse blev jag omkörd till vänster i en rondell, jag åkte till vänster och svängde vänster.
Bilen körde om i själva cirkeln.
Bilden tagen nu på hemvägen från andra hållet.
Bild tagen från bil som visar en tom rondell med vägmarkeringar och skyltar under dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Ja så går det när man ligger å gubbkör i yttervarv. Först i kurvan väljer spår!
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Elementär fysik, moder natur avskyr vacuum, Finns det tomrum nånstans så fylls det upp med något. Denna grundlag gäller i hela världsrymden ner till trafik, bokhyllor och skåp!
 
  • Gilla
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.